Annons:
Etiketthälsa
Läst 2310 ggr
Friida01
7/15/18, 12:00 PM

Någon som vet veterinär som skriver ut antibiotika?

Som frågan lyder vet ni någon veterinär som kan tänka sig att skriva ut antibiotika utan en massa undersökningar först? Troligen har min vovve borrelia o behöver hjälp. Men veterinärerna jag vart i kontakt med rekommenderar massa långsamma utredningar.

Annons:
Honestyisdead
7/15/18, 12:05 PM
#1

Undersökning krävs ju. Det är antibiotika och och inte alvedon vi pratar om. "Troligen" räcker inte.

Herveaux
7/15/18, 12:14 PM
#2

Om hunden inte har borrelia då och är ännu sämre när den väl får korrekt vård?
Hellre "en massa undersökningar" än en chansning tycker jag.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
7/15/18, 12:17 PM
#3

Såg nu i en annan tråd att hunden inte kan använda bakbenen ordentligt och faller ihop samt har förlorat muskler och vet har sagt att det beror på något med ryggraden.

Låter helt galet att du inte gör något åt det utan hävdar att det är borrelia!

https://alternativbehandlingar.ifokus.se/discussions/5b4b1e13ce12c4718400013b-borrelia-hund-alternativ-frekvensbendling-homeopati

Gronstedt
7/15/18, 12:26 PM
#4

Ingen veterinär med vett och legitimation i behåll skriver ut antibiotika på måfå för att någon djurägare tycker att hen vill ha det. Sätt hellre igång snarast med en ordentlig genomgång av hunden, så att den kan få korrekt behandling. Du kan alltid begära att veterinären specifikt ska leta efter vissa saker.

Chinesecrestedlover
7/15/18, 12:31 PM
#5

Låter ju väldigt allvarligt! (läst den andra tråden, i #3).  Min hund (Cain) fick besvär med bakdelen och tappade muskler osv. och kunde inte föra tillbaka tassen när man "vände på den" = neurologiska besvär. Fick utskrivet kortison som han skulle prova en tid för att se om det blev bättre. Några dagar senare kunde han inte längre resa sig och då fick han åka över regnbågsbron💔. 

Att hävda att det är borrelia (fattar inte ens vad du baserar det på)och ignorera vad veterinären säger, känns fruktansvärt oansvarigt och din hund lider ju helt klart! Låt den genomgå de undersökningar som krävs eller låt den somna in! Leta inte efter en ej nogräknad veterinär som skriver ut antibiotika huxflux, det finns anledningar till varför man är (och ska vara) restriktiv med antibiotika!

Din hund behöver veterinärhjälp inte någon "alternativbehandling"! Allt annat är djurplågeri!

Aleya
7/15/18, 1:12 PM
#6

Kan ju vara diskbråck. Och jag kan som människa säga att det är allt annat än kul att ha en nerv som är förstörd för att man har diskbråck och så ont som man har. Åk till veterinären och antingen reder du ut var felet är eller avlivar hunden.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Friida01
7/15/18, 4:39 PM
#7

Hans nerver verkar funka om man gör böjtestetmed tassen han böjer rätt på tassarna igen direkt. Mycket skäll här ifrån alla. Att man inte ska kunna diskutera med människir utan att människors behov av tillrättavisning dyker upp.

hemul
7/15/18, 4:48 PM
#8

Undrar du över det då? Din hund lider, vilket väcker känslor. Du vill ha anibiotika lättvindigt, något som var lätt tidigare vilket skapat den situation vi nu har med resistenta bakterier. Idag finns ingen ansvarig vetierinär eller läkare som skriver ut antibiotika på lösa grunder. Det finns t.o.m. kriterier för när de får skriva ut det, om jag förstått det hela rätt.

Låt veterinären göra sina utredningar och fatta sen beslut utifrån det.

Honestyisdead
7/15/18, 4:52 PM
#9

#7 Väntade du dig verkligen att någon skulle råda dig till en vet som skriver ut antibiotika utan undersökning?

Självklart får du rådet att gå till vet och göra undersökningar på din hund som uppenbarligen behöver vård.

Rafflan
7/16/18, 1:11 AM
#10

Ta prover för att utesluta borrelia, infektion, och andra sjukdomar.
Kan även vara värt att kolla på hjärtat då det kan orsaka svaghet i kroppen.

Är hundens höfter röntgade? 
Kan vara diskbråck, L7S1 eller spondylos som trycker på nerverna, för dem sjukdomarna bör ni träffa en utbildad ortoped, har ni vart hos någon sån med hunden?

#5 lite OT, men uteslöt man diskbråck? väldigt vanligt på kineser :/

Frida B
7/16/18, 6:55 AM
#11

Läs på om abtibiotikaresistens istället. När du ändå är på g, läs på lite djurskyddslagar och ta din hund till veterinären. Hunden lider. Mina varma rekommendationer :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Draken
7/16/18, 9:28 AM
#12

#0  Man kan inte bara ringa en veterinär och säga att man vill ha antibiotika. Tror (hoppas) ingen veterinär en tänker på att göra något sånt.

Och vaddå massa prover och undersökningar ? Borrelia kan man konstatera genom ett simpelt blodprov …det kostar mellan 600 och 900 kronor, beroende på vart man åker. Naturligtvis kommer veterinären vilja undersöka hunden. Men det ingår i klinikavgiften, så du kommer undan med kanske 1000-1500 utan försäkring.

Förstår inte vari problemet ligger ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hemul
7/16/18, 4:29 PM
#13

Problemet är att veterinären inte alls tror att det är borrelia, utan att det kommer från ryggraden, så det är det han vill undersöka. Eller rättare sagt är problemet att matte hellre vill att det ska vara borrelia. 🤫
Se länken i Heras inlägg ovan.

Annons:
Alvirpo
7/16/18, 6:06 PM
#14

Är just denna inställning, att leta efter veterinärer (eller läkare för den delen..) som kan skriva ut antibiotika mot varenda liten åkomma, som bidrar så till antibiotikaresistensen! Fortsätter vi så som vi gör nu kommer både människor och djur återigen dö pågrund av enkla bakterieangrepp, så som ett infekterat sår eller lunginflammation.. För att försöka förhindra detta måste vi vara ytterst restriktiva med användningen av antibiotika, och inte skriva ut det till varenda kotte som påstår sig veta bättre än någon som studerat detta i minst 5,5 år. 

Lyssna på vad veterinären säger och gör en ordentlig utredning för att ta reda på vad som faktiskt är fel istället 😃

[hurley]
7/16/18, 8:55 PM
#15

Jag tycker gott att veterinären skulle kunna testa antibiotika medan hunden är på utredning för sina problem. Jag ser inte riktigt problemet med det. Det måste vara frustrerande för dig. Även om det inte är borrelia så kan det ju vara en någon slags inflammation/infektion i ryggen (vet inte skillnaden) som kan avhjälpas med antibiotika.

Honestyisdead
7/16/18, 9:19 PM
#16

#15 Antibiotika ska endast ges om det behövs. Inte För att det "kan vara något".

Dags att läsa på om antibiotika.

Frida B
7/16/18, 11:17 PM
#17

#15 fast… det finns tyvär inte ett enda rätt i ditt påstående. Infektion ocj inflammation är verkligen inte samma sak, är det i en led ä det med största sannolikhet en inflammation. Då behövs NSAID, alltså smärstillande och antiinflammatoriskt. Det antibiotika gör det är att ta bort bakterier. Mycket onödigt om det inte finns bakterier inblandade i problemet. Det är exakt sånt här som bidrar till en av våra stora folkproblem, antibiotikaresistens. Antibiotikaresistens är inget att leka med, och kan om det sprider sig vara förödande för det liv vi nu lever. Snälla ni, läs på lite om antibiotikaresistens.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Gronstedt
7/17/18, 8:37 AM
#18

#15: I tillägg till #17 - dessutom är olika antibiotika specifika för olika mikroorganismer. Att blaffa på med antibiotika bara för att det nog typ kanske finns något slags infektion är att bygga på antibiotikaresistensen utan att ens vara säker på att det påverkar den aktuella infektionen.

Zadeira
7/17/18, 9:38 AM
#19

#12 Om det är så enkelt att kolla efter borrelia kan man undra varför veterinären inte gör det först i detta fallet när ägaren misstänker det. Sen kan man ju efter vad resultatet där säger gå vidare med andra undersökningar.

Givetvis ska hunden in och undersökas ordentligt, för alla tänkbara diagnoser den nu kan ha!

Honestyisdead
7/17/18, 9:41 AM
#20

#19 Antagligen för att läkaren inte ser några symptom på det utan ser att det handlar om annat.

Annons:
Zadeira
7/17/18, 9:44 AM
#21

#20 Så kan det vara, men borde ändå vara enkelt att kolla, och TS är säkert beredd att betala för den extra kostnaden eftersom hon verkar säker på vad hon tror att det är.

Gronstedt
7/17/18, 10:01 AM
#22

#19, 21: TS verkar ju inte villig att låta ta prover för borrelia och andra fästingsjukdomar, utan vill ha antibiotika ändå.

Zadeira
7/17/18, 11:31 AM
#23

#22 Ok, jag har kanske bara tolkat det fel 🙂

Chinesecrestedlover
7/17/18, 12:56 PM
#24

#10 Cain tappade muskulatur i bakdelen och bakbenen, började vingla mer än vanligt (hade sedan innan problem med sina hasleder) och vi gick till veterinär som konstaterade att hans "tassreflex" (att ta tillbaka tassen i rätt läge när han la den fel) inte fungerade = neurologiska problem. Han fick kortison och några dagar senare låg han på golvet när jag kom hem, kunde inte resa sig och orkade knappt göra någonting annat. Han togs då i ilfart till veterinär som konstaterade att prognosen var väldigt dålig och att bland annat hans knä hade "vridits runt". Han orkade inte kämpa mer min lilla kille, han protesterade inte ens när de gjorde sin koll (normalt sett var detta en hund som brukade morra osv. hos veterinären = hade munkorg på sig). Han hade givit upp och jag är övertygad om att han hade dött kort tid efteråt om vi inte hade avlivat honom. Han fick somna in och slippa lida mer. 

Cain hade inte diskbråck…han var döende. Detta handlande alltså om en 10,5 år multisjuk hund som fick ytterligare besvär och som inte orkade mer, inte om något "enkelt" diskbråck. Har förövrigt aldrig hört att diskbråck skulle vara speciellt vanligt bland kineser, däremot bland taxar. Har dock sett en tax med diskbråck…han låg inte ner och knappt orkade lyfta skallen. Den taxen hoppade, studsade och var lite väl glad för sitt eget bästa eftersom han skulle ta det lugnt. 

Cain avlivades 2016 och detta gjordes absolut inte lättvindigt. Jag saknar honom varje dag…men han avlivades för sitt eget bästa, för att slippa lida och för att han mådde ordentligt dåligt. Hade det handlat om någonting som gick att behandla (diskbråck) så hade detta naturligtvis gjorts. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Rafflan
7/17/18, 3:51 PM
#25

#24 det var inte menat som kritik, symtom på diskbråck är bl.a att dem inte sätter tassarna rätt ("tassreflex"), och akut förlamning, vanligast är med diskbråck i ländryggen = förlamad bak, men finns även vissa som får diskbråck i nacken = förlamad i alla benen.
Och endel hundar "kollapsar" bara av ren smärta, allt gör så ont att dem vill inte ens röra sig.

Även om det hade vart diskbråck din hund hade haft är det inte alltid det går att operera, och är hunden sjuk sen innan är ju oftast inte operation ett alternativ.

Ett diskbråck är ALDRIG enkelt!

[hurley]
7/17/18, 4:59 PM
#26

#16 Kolla länken om borrelia hos hund (statens veterinärmedicinska anstalt): http://www.sva.se/djurhalsa/hund/infektionssjukdomar-hund/borrelios-hund

Där står bl a "Diagnosen kan vara svår att ställa, och den är ofta svår att säkert bevisa. Bland annat kan andra typer av ledinfektioner kan ge liknande symtom."

"I de fall sjukdom som uppstår hos hund är så påtagliga så att de inte bara leder till ett veterinärbesök, utan också så pass kraftiga antibiotikabehandling bedöms behövas för djurets välmående, förväntas ett tillfrisknande mycket snabbt; inom en till två dagar. Om hunden inte blir frisk så snabbt, så bör man fundera en gång till på om det verkligen är borrelios hunden lider av."

"I vissa undantagsfall kan dock hunden ha besvärliga symtom, som gör att veterinären tycker att antibiotikabehandling behövs. Dels för att hunden har så besvärliga symtom att man snabbt vill få den bättre, och dels ofta också för att det kan vara en annan orsak till hundens symtom; en ledinfektion som skall antibiotika-behandlas."

#17 infektioner i leder kan vara bakteriella och måste behandlas med antibiotika. Läs på själv!

#18 att "blaffa på med antibiotika" måste ju läkare och veterinärer göra ibland efter som man kanske inte hinner ta reda på vilken bakterie det gäller.

#22 Prover för borrelia är inte tillförlitliga. Vid misstanke om borrelia eller andra bakteriella ledinfektioner som ger svåra symptom "blaffar man på med antibiotika" för att se om det hjälper.

Veterinärer och läkare är inga allvetande gudar. Det händer att de har fel.

Tror att en del av personerna i tråden i vanlig ordning kommer att komma med spydiga kommentarer. Orkar nog inte gå in i någon mer diskussion idag.

Honestyisdead
7/17/18, 5:12 PM
#27

Jag tror ändå mer på de som är utbildade än lekmän.

Annons:
Frida B
7/17/18, 8:31 PM
#28

#26 läs igen vad jag skrev. Jag skrev med största sannolikhet. Sluta tolka vad jag skriver.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
7/18/18, 4:06 AM
#29

Men gör undersökningar.

Gronstedt
7/18/18, 8:21 AM
#30

#26: Javisst, om undersökningar ger starka skäl att misstänka till exempel borrelia sätter man in ett antibiotikum som är specifikt mot det man misstänker. Det är mycket långt från att "blaffa på".

Det kan möjligen finnas fall där man måste sätta in bredspektrumantibiotika för att häva en okänd bakterieinfektion där man inte "hinner ta reda på vilken bakterie det gäller", men även om det teoretiskt kan förekomma är det knappast relevant i ett fall där djuret varit sjukt i veckor utan påfallande försämring, och i synnerhet inte om inte ägaren låter veterinären undersöka djuret. Detta är ju ett fall där det (efter vad som framkommit här) inte ens är påvisat att djuret lider av ledproblem, ännu mindre att det skulle handla om infektionsrelaterade ledproblem och allra minst vilken infektion det i så fall skulle handla om.

[hurley]
7/18/18, 4:31 PM
#31

#27

Det gör jag med men ibland har patienten (husse/matte) en misstanke som kan vara rimlig. Min husläkare ville inte skicka min dotter på röntgen då hon ramlat och gjort illa handen. Jag insisterade, fick röntgen, det visade sig att hon hade en fraktur. Jag har fortfarande förtroende för läkaren men jag är glad att jag stod på mig.

Jag har själv gått omkring med en oläkt fraktur i fotleden i över ett år. Alla i vårdkarusellen hävdade att det skulle göra ont i foten efter gipsning/läkning. Jag gick på sjukgymnastik i månader och allt blev värre. Till slut gjorde man en ny röntgen och MR. Det visade sig att frakturen under året gnagt sönder en sena i foten så nu var skadan ännu värre. Där önskar jag att jag stått på mig mer men alla intalade mig att jag bara var sjåpig.

Nej jag tyck er inte att man ska ge antibiotika i onödan men här är det ju en veterinär som är inne på TS tanke om borrelia eller har jag sett så fel?

#28

Ok ber om ursäkt.

#30

Jag tycker fortfarande att det är rimligt med antibiotika samtidigt som hon fortsatt utreder hunden, som jag skrev i #15.

Gronstedt
7/18/18, 4:37 PM
#32

#31: Ingen har haft invändningar mot att lämpligt antibiotikum skrivs ut om det visar sig indikerat efter undersökning och utredning. Bara mot att TS vill ha det utskrivet utan undersökning.

[hurley]
7/18/18, 4:48 PM
#33

#32

Med tanke på svaren jag fick för mitt inlägg (#15) så tycker ju folk att jag är helt oansvarig som tyckte att hennes veterinär gott kunde ha antibiotikabehandlat.

[hurley]
7/18/18, 4:51 PM
#34

#32

Nu förstår jag nog. Ingen invändning mot TS utan mot mitt inlägg. Eller?

Annons:
Gronstedt
7/18/18, 4:57 PM
#35

#33: Jag tycker i alla fall att det är oansvarigt att förespråka att en veterinär ska skriva ut antibiotika till ett djur hen inte har undersökt. Och det är det tydligen fler som tycker.

#34: Detta inlägg förstår jag inte.

[hurley]
7/18/18, 5:20 PM
#36

#35

Jag har heller inte skrivit att jag tycker att en veterinär ska skriva ut antibiotika till ett djur den inte undersökt.

Jag skrev att jag tyckte att veterinären TS träffade skulle ha skrivit ut antibiotika. Eftersom TS misstänker borrelia och eftersom TS säger att många symptom tyder på borrelia.

hemul
7/18/18, 7:16 PM
#37

Även fast han själv inte allt tror så? Herregud.

Honestyisdead
7/18/18, 7:28 PM
#38

#36 Tydligen var det en ansvarsfull veterinär som inte skriver ut antibiotika på måfå.

Gronstedt
7/19/18, 7:59 AM
#39

#36: Enligt vad TS skriver har hen inte träffat någon veterinär och diskuterat borrelia, bara pratat om det i telefon med en veterinär som, naturligtvis, inte kunde skriva ut antibiotika.

Upp till toppen
Annons: