Annons:
Etiketthälsa
Läst 1649 ggr
[Gnagare2]
7/14/18, 1:17 PM

Hur ge effektiv svalka till gammal hund?

Min hund fyller 14 år om en månad. Han har sannerligen åldrats med värdighet,han är pigg och vill gärna följa med på långpromenader.  Ingen tror att han är 14 år. Folk tror i princip att jag skojar när jag säger hans ålder.

Nu till problemet. Med stigande ålder har han blivit mer känslig för värme och kyla.

I denna torka är det förstås väldigt varmt för honom,och jag har tvingats att promenera med honom tidiga mornar och sena kvällar. Han kan absolut inte gå ut mitt på dagen.  Samtidigt är han jätte förtjust i att ligga i solen🙂

Men det märks verkligen att han besväras av värmen. Han har lyckligtvis en "vanlig hundnos" och inte trubbig med andningssvårigheter som följd.

Hur ger jag honom svalka på ett effektivt sätt? Ta ut honom i trädgården och duscha/bada honom? Har ni några tips?

Annons:
Elsis matte
7/14/18, 1:30 PM
#2

När det är så varmt som idag blöter jag ner min gamling (som dessutom har dåligt hjärta), och låter henne inte heller ligga så länge i solen även om hon vill. Vi är ute minimalt förutom tidigt och sent.

Stallmima
7/14/18, 2:22 PM
#3

Ha en liten bad-bassäng i plast där de kan gå i och svalka sig

[Gnagare2]
7/14/18, 2:32 PM
#4

Hällde en hink med vatten över honom,(försiktigt i långsam takt) och nu fick jag problem åt andra hållet🙂

Nu blev han som han är i vanliga fall. Framåt ,aktiv och vill bli sysselsatt…..hm….han borde väl ta det lugnt i värmen ändå,eller?  Vad  tror ni? 

Han är pigg och livlig.

 Hur bedömer man detta?  Min magkänsla säger att han ändå borde ta det lugnt i värmen med tanke på hans ålder….

eli1991
7/14/18, 3:10 PM
#5

Vet inte hur praktiskt tips detta är men när jag hade en 9 årig golden och värmen var hög så öppnade jag fryse, platsade honom på golvet precis bredvid och la påsar med fryst bröd och grönsaker på honom :'D Tokigt men funkade.

Om han själv är pigg och aktiv tycker jag att du ska låta han vara det. Självklart bör du inte ta långpromenader osv men vill han hålla igång låt han :) Tror dom känner efter bra själva. Hade inte uppmuntrat någon aktivitet däremot.

Draken
7/15/18, 9:09 AM
#6

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Jojaton
7/15/18, 10:33 AM
#7

Har kyltäcke och kyldyna till min sheltie, som inte är så gammal men har väldigt mycket päls, funkar bra. Kan jag åker vi gärna och badar på dagen om det är varmt, då gör han av med energi men kan svalka sig och jag får va ute och njuta av vädret ändå! 😃

Johanna - Instagram

[Gnagare2]
7/17/18, 10:21 AM
#8

#6 och #7 Kyltäcken visste jag inte ens att det fanns. Vad smart. Ska kolla upp priser innan jag slår till🙂

Upp till toppen
Annons: