Annons:
Etikettraser
Läst 2918 ggr
Matilda.y
7/13/18, 9:20 PM

Favoritras

Vill gärna ha något kul att läsa om, så jag undrar vilken ras som är eran favoritras och varför? Jag måste nog säga två. Irländsk Vattenspaniel och Pudel. Vattenspaniel för att de är så roliga, lättlärda och tokiga (över lag, finns självklart undantag:). Pudelns sinne gillar jag, att de är lättlärda och kan anpassa sig (finns självklart undantag där med). Utseende mässigt tycket jag att Aussis är såå fina😍

Annons:
Sugar Mist
7/13/18, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min favoritras är aussien, just för att det är en väldigt mångsidig ras med en hel del arbetslust, men som ändå kan ta det lugnt under perioder, vilket passar mig som handen i handsken. 
Sen är de ju inte speciellt tråkiga att titta på heller :) 
Min egna tik Salt på bilden :)

-

koppargaller
7/13/18, 9:26 PM
#2

Ja bruksavlade aussies är ofta väldigt vackra.

Matilda.y
7/13/18, 9:28 PM
#3

#1 Så gullig!😍

Zadeira
7/13/18, 10:43 PM
#4

Jag har just nu två raser jag är lite extra förtjust i.

Engelsk cocker spaniel. En rolig, trevlig och kärleksfull ras. En glad, viftade cocker-svans kan inte annat än få mig att le. Känns överlag ganska lätta att aktivera då de är så mångsidiga och funkar bra som allround-hund, men kan ta det lugnt och ha viloperioder utan att bli odrägliga. Lagom storlek tycker jag, enkel att ha med sig överallt och deras ständigt glada uppsyn gör att de alltid är välkomna. I alla fall är det erfarenheten jag har av min daghund.

En ras jag på senare tid fått mer erfarenhet av är mopsen. Jag är inte förtjust i deras utseende eller hälsoproblem, men de mopsar jag har omkring mig (daghund och hennes bror) är så otroligt roliga hundar med enorm personlighet. Känner ingen hund med sån stor personlighet och sånt eget uttryck som daghunden, hon är så fruktansvärt rolig och utrycksfull. Hade rasen varit friskare hade jag absolut kunnat tänka mig en sådan, men inte som det är idag.

Matilda.y
7/13/18, 11:05 PM
#5

#4 Ja engelska är ju väldigt fin!

koppargaller
7/13/18, 11:12 PM
#6

Bergers des Pyrenées, båda pälsvarianterna är också fascinerande.

Annons:
[nevamisse]
7/13/18, 11:16 PM
#7

Jag har ingen hund, men fransk bulldog och boxer har jag fäst mig vid i många år. Har även alltid tyckt om Golden och Labrador.

Men den enda hunden jag verkligen har tyckt om hittills och har umgåtts väldigt mycket med var en långhårig tax.

IngaTrnqvist
7/14/18, 12:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Berger des Pyrénées är min hjärteras, kommer alltid finnas minst en sådan i mitt hus. Ville ha en aktiv vallhund som alltid är på g (som också är rasklubbens motto haha), som tvingar mig ut i alla situationer och som har så knäpptokig humor att den alltid får mig att skratta. Men en ras som ändå är en enmanshund som bara är intresserad av mig och eventuellt ett få antal personer som är nära.. Gillar också att rasen inte är uppdelad på det vis som många andra vallhundsraser och brukshundsraser är. 

På bilden är min lilla pojk Colt, min första men absolut inte sista berger 😍

molam
7/14/18, 12:39 AM
#9

Irländsk varg. borzoi, tjeckisk varghund, Saluki, Amstaff, Tosa inu, är favorit rasena egentligen, och i framtiden blir det nog åtminstone en av varje!

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

hemul
7/14/18, 2:12 AM
#10

Tycker det är svårt att säga en ras. Har alltid känt att jag skulle vilja prova olika typer av hundar under livet. Men ska jag säga bara en så måste det nog bli Berner Sennen. Snäll, lugn och pålitlig - men aldrig sen till bus och kan vara lite uppkäftig utan att gå över gränsen. På- och avknapp är inbyggd. Med på allt man hittar på men kräver egentligen inget. Lycklig om den får vara med sin människa bara, men så klart ännu lyckligare om den får göra roliga grejer med sin människa. En trots sin storlek väldigt "lätt" ras - även om 40 kg i änden av kopplet under den hormonstinna tiden kan vara liiite påfrestande. Men jag kommer aldrig mer att ha en Berner p.g.a. det erbarmliga hälsoläget inom rasen.

Lord Vulcan
7/14/18, 8:22 AM
#11

Jack Russell terrier. Stor hund i litet fodral. Alltid goa och glada. Fulla av hyss😍 Tysk bruksschäfer. Vacker hund. Av och på knapp finns. Lätt för att chilla i soffan, men på om det gäller🤩

Changrila
7/14/18, 9:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Saluki är "min" ras. Har min nr 3 & 4 nu, har bott periodvis på salukikennel och mer än halva min bekantskapskrets består av just salukifolk…

Jag älskar att de är som katter i hundförpackning helt enkelt. Att de har värdighet, en  otrolig intelligens, är väldigt avslappnade och att det är full fart ute men lugnt inne. Dessutom är de otroligt gosiga av sig och jätteroliga (men svåra) att träna tex rallylydnad med.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Matilda.y
7/14/18, 10:45 AM
#13

#8 Gud så fin!

Annons:
Matilda.y
7/14/18, 10:47 AM
#14

#12 Härlig bild! Ser så lycklig ut när den springer!

apportbocken
7/14/18, 11:26 AM
#15

För mig varierar det något extremt, det finns så många raser jag gillar och är intresserad av att skaffa. Men just nu är det beauceron som är min favoritras. Jag skulle säga att det är en hund som har allt (förutom lagom storlek dårå). Den är robust, lagom ovanlig, arbetsvillig men har ändå egen vilja. Supercool ras som jag skulle ha inom en snar framtid om jag fick bestämma, om jag inte ändrar mig vilket är ganska troligt.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Frida B
7/14/18, 11:36 AM
#16

Australian Kelpie. Once a Kelpie, always a Kelpie ;)

Aussie, om dom inte hade varit så varierade mentalt.

Shetland Sheepdog. En hund med krut i liten förpackning. Från rätt linjer då, vill säga.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jojaton
7/14/18, 3:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Sheltie är min favoritras, och har varit sen 11 års ålder (är 25 nu) älskar att de har massa energi och will to please, enkla, smidiga, vackra, smidig storlek. Kan se mig själv med en aussie också, under lite andra livsomständigheter, men kommer alltid ha minst en sheltie hemma 😊

Johanna - Instagram

Matilda.y
7/14/18, 4:37 PM
#18

#1 😍! Shelties är ju trevliga hundar!

[IdaSoren]
7/14/18, 4:43 PM
#19

Min favoritras måste vara golden retriever, eftersom jag alltid har älskat alla goldens jag har träffat. Är inte en sådan person som "alltid har gillat hundar" utan har varit rätt ointresserad av hundar, men sedan träffade jag en hundtokig kille och plötsligt hade vi en golden hemma och nu är jag fast. 🤪

Matilda.y
7/14/18, 5:49 PM
#20

#19 Gud så fin!😍

Annons:
flocken
7/14/18, 6:28 PM
#21

Jag har velat ha en grandis hela mitt liv. nästa hund blir antingen boerboel, cane Corso eller tjeckoslovansk varghund. Är xtremt svag för kh tax. Uppväxt med whippet. Åh vilka hundar. Men både jag o min man föredrar stora sk molosser/ bullys. Men varghunden är något xtra.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Drakellen
7/14/18, 9:04 PM
#22

Otroligt svårt att svara på! Jag växte upp med de två finaste aussierna i världen nära mig och när den äldsta dog brast mitt hjärta. Kommer heller aldrig någonsin avböja en boxervalp med en svans som går så att hela kroppen gungar. Älskar även rottisar, så ståtliga och rejäla, eller en golden som är bästis med hela världen. Corgi är ju såklart en av favoriterna också en av favoriterna. Men helt ärligt så är nog blandisar min favvo, lite beroende på korsningen så klart, det är helt enkelt lite mer spännande för mig än en renras

malinroth
7/20/18, 4:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Min favoritras är bedlington terrier! Alerta och pigga hundar som är med på det mesta man vill hitta på med dom samtidigt som dom är väldigt avslappnade och mysiga inomhus. Ett stort plus för mig är att dom inte fäller. Sen är dom väldigt behändig storlek också, gillar att dom har lite höjd (ca40cm) men ändå slanka och fina. Upplever även rasen som social och vänlig utan de vill slänga sig mot främlingar man möter. Överlag en väldigt lättsam ras med stor personlighet. Sen är dom ju underbart fina också! 😍 Min första bedlington terrier Dimma blir 8 år i september och min andra Kärstin blev precis 8 månader. 😍

Lona
7/20/18, 5:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#24

**Cairnterrier!
**Efter att ha haft ett gäng olika raser så föll jag pladask för dessa kavata, glada, charmiga små troll och jag får erkänna att jag alltid har gillat deras utseende, långt innan jag började uppskatta terriermentaliteten.
Robusta både fysiskt och mentalt, hänger med på allt och har alltid sin lilla nyfikna nos i vägen för att kolla vad man sysslar med.🙂

Bild på min förra cairn Skroffan och på min nuvarande cairn Charlies syster Bessie som valp. Fotot på Bessie tillhör kennel Danjuou's.

Sen kommer isländsk fårhund alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. Min första hund Raskva var en islandshund och även om det nog var utseendet som gjorde mig intresserad av rasen från början så gillar jag deras mentalitet också. Tack min älskade Luddskalle för att du gav mitt hundliv en så bra start!❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

eli1991
7/22/18, 11:32 AM
#25

Sjukt svår fråga!
Har haft 2 goldens som verkligen varit världens finaste, på alla plan förtom 0 arbetslust. Det i kombination med att de båda varit väldigt sjuka gör att jag aldrig mer kommer ha en.  Men de har passat så bra in i min familj, varit älskad av allt och alla samt funkat helt problemfritt. Väldigt enkla hundar helt enkelt!
Hade de haft bättre arbetsvilja samt varit friska hade jag definitivt aldrig bytt ras :)

Dawg0
7/22/18, 10:09 PM
#26

En ras som fascinerar mig väldigt mycket är Skotsk hjorthund. Jag älskar storleken, egenskaperna, mentaliteten och utseendet. Det är helt klart en hund jag kommer äga, men förmodligen inte förrän om några år när jag är redo och har tillgång till mer natur och ett hus med tomt.

frijoh
7/23/18, 4:33 PM
#27

Border collie!! För att dom är roliga, energiska och allmänt galna :D. Iallafall min egna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: