Annons:
Etikettbeteende
Läst 1037 ggr
löv4dogs
2018-07-11 21:44

Hundmöten

Jag som manga andra har två hundar, varav den ena är en 6 årig schäfertik som hade stora problem med andra hundar när hon var liten, detta lyckades jag dock träna bort hyfsat med hjälp av godis och klicker.  Nu till mitt problem.

Hund nummer 2 är en blandraskille på 3 år som blir hysterisk så fort han ser en hund eller en människa för det kan ju innebära att människan kommer I sällskap av en hund. Detta smittar av sig på min schäfer som ska "hjälpa till" I hysterin.

Hur får jag lillkillen att slappna av? Kan jag använda klickern som tiken tidigare har använt?

Annons:
stiige
2018-07-11 23:53
#1

Har du testat skvallerträning? Om inte, gör det. Googla så får du jättebra information om det :)

Changrila
2018-07-12 06:53
#2

Gå promenader med enbart den unga där du lägger fullt fokus på att träna honom att slappna av. Ta ut avståndet till mötande hund, ge honom en enkel uppgift av något slag så att han har något att fokusera på istället för mötande hund och beröm/belöna när han gör något annat än fokuserar på mötande hund. För mina hundar har det fungerat bra att gå en bra bit åt sidan och kasta godisar på marken, de är så godistokiga att de hellre letar efter sådant än bryr sig om andra.

Så fort du hittar något som fungerar med honom så kan du igen gå med båda och då ge dem lämplig uppgift vid hundmötena, så kommer det nog bli mycket lugnare än det är i dagsläget :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Upp till toppen
Annons: