Annons:
Etikettvalpar
Läst 1700 ggr
Alex&company
2018-07-11 19:43

Problem vid hundmöten

Jag fortsätter spammar på här! :)

Så idag mötte jag och valpen en grannhund han lekt lite med tidigare, de hälsade och min valp ville genast börja leka. Ägaren säger då (helt förståeligt, jag håller med) att de nog inte kan leka mer eftersom hennes hund är väldigt liten och min kan skada hennes under leken. Problemet är att de då redan hälsat och min valp tjuter och sprattlar när jag lyfter bort honom och är extremt stressad och uppe i varv i två timmar efteråt. Han har också börjat slita och dra så fort han ser andra hundar (om jag inte hinner distrahera honom innan) så hur ska jag göra nu? Han har inte fått hälsa på andra hundar utom just grannhunden. 

Ska jag helt undvika grannhunden ett tag, gå iväg så fort jag ser den så att min valp inte utsätts för stress i onödan?

Jag antar att skvallerträning är en bra idé vid hundmöten men hur går man till väga med en valp som helt struntar i godis om han fått syn på en annan hund?

Annons:
alidaolsson
2018-07-11 20:29
#1

Jag har också en valp/unghund som jättegärna vill hälsa på både människor och hundar, vi har gjort så att hundar är totalt förbjudet att hälsa på i koppel, ska hon hälsa så får de göra det någonstans där de kan vara lösa.

Människor går bra att hälsa på om hon är lugn, sitter ner, har ögonkontakt med mig och väntar på "Gå och hälsa".

Sen så har vi skvallertränat. Min erfarenhet är att om man är för nära "triggern", i det här fallet hunden, så spelar inget man gör någon roll, för hunden går inte att få kontakt med, det är en för svår situation för hunden. Mitt tips är att försöka att vara så långt ifrån triggern att hunden fortfarande har kontakt med dig och då belöna med det som hunden tycker mest om (lek, godis, kel. Var dock försiktig med lek då det kan stressa upp hunden mer istället).

Hamnar du i en situation som den du beskriver så rekommenderar jag att bara försöka ta dig därifrån. Helst så att du kommer så långt bort att du kan börja träna, går inte det så försök bara komma undan från situationen. Hunden lär sig ingenting när han är "låst", man backar bara några steg för varje sådant tillfälle har jag lärt mig.

Vi har kommit långt, min hund och jag, nu kan hon sitta och ha ögonkontakt med mig och det går förbi människor bara några meter ifrån. Hundar är lite svårare, där behöver vi längre avstånd, men det går!

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Alex&company
2018-07-11 20:38
#2

#1 Tack så mycket! Jättebra tips med att de ska vara lösa om de nu ska hälsa. Jag vill ju inte att han ska hälsa på främmande hundar i vilket fall och koppel känns som ett extra stressmoment i sammanhanget :) 

Jag hade tänkt öva in ögonkontakt och vänta på signal innan han får hälsa på människor. Vi över just nu att han ska be om lov genom ögonkontakt innan han får godis/leksak men människor är betydligt svårare. Har du något råd på hur man ska gå till väga? Bara hålla honom kvar i selen tills han tar ögonkontakt (kan blir svårt) eller finns det lite lättare övningar att börja med?

alidaolsson
2018-07-12 07:11
#3

#2 Testa öka avståndet. Ta med någon som kan agera "testperson" och se hur långt avstånd det behövs mellan er och testpersonen innan hunden tar ögonkontakt. Jag brukar stå alldeles tyst tills min hund kollar på mig, då berömmer jag jättemycket och försöker hålla kvar kontakten medans jag antingen låter personen vi möter gå förbi eller så håller jag ögonkontakt med hunden och säger "Gå och hälsa" så får hon hälsa på människan.

Kanske blev lite luddigt, bara att fråga om du undrar något. 🙂

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Upp till toppen
Annons: