Annons:
Etiketthälsa
Läst 4599 ggr
Nellie007
2018-07-10 20:04

Vax??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en old engslish bulldog som aldrig tidigare haft några problem med öronen innan. Men idag när jag kollade så var örat fullt med vax/blod/var/svart? Jag vet alltså inte riktigt vad det är för något men torkade bort det direkt iallafall det jag fick tag på och han visade ingen tecken på att det gjorde ont, men min fråga till er är vad kan detta vara? Borde jag söka vård?

Annons:
Grodan
2018-07-10 20:18
#1

Vanlig smuts, alternativt öronskabb.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Werifesteria
2018-07-10 20:28
#2

Tycker det ser ut som vanligt, om än mycket, vax. Köp öronrengöring och gör rent ordentligt :)

starcastle
2018-07-11 11:24
#3

Har du trädgård?
Mina, speciellt de yngre, kan se ut sådär när dom gräver mycket, leker under altanen och så vidare.

En annan fundering är om du nyligen bytt foder.
Har sett hundar som får svamp i öronen för att dom inte tål sitt nya foder.
Fast det har nog sett kletigare ut än det där.

Lona
2018-07-11 13:33
#4

Hur luktar det? Det är ju svårt att beskriva en lukt men när de har svamp så luktar det lite speciellt. Är båda öronen likadana? Såvida han inte är besvärad (kliar sig, håller huvudet snett, skakar på huvudet osv) och det inte blir värre så ta och gör rent med öronrens. Det kan behövas att man gör det 2ggr/dag ett tag, tills öronen håller sig rena och fina. I början kan det se ut som att det kommer mer, öronmedlet löser upp gojs längre in i örat som kommer ut. Använd INTE klorhexidin i öron. Om det inte blir bättre eller försämras så sök veterinär.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
2018-07-11 23:24
#5

Tycker örat ser lite svullet ut och att den har kliat sig så jag tipsar om ring veterinären då jag tror att det kan vara skabb eller annat Öron problem som svamp. Jag har fått öronskabb på ena katten (han smet ut o var "vild" i 5 nätter bode med en igelkott under ett uthus)är behandlad o hoppas inte våra hundar samt andra katten åker på det oxå. Jag sniffar o öronen på våra hundar tycker det är enklaste sättet att känna att öronen är friska.

lizton
2018-07-12 00:44
#6

Ser ut som skabb. Hunden måste till veterinär och vet tar prov. Hunden kan ha skabb även om provet inte visar det. Vet kan skriva ut medicin som du ger och ser om det försvinner. Veterinären tycker nog att alla hundar och katter  i hemmet bör behandlas om hen misstänker skabb.

https://www.djurvardguiden.se/artikel/skabb-hos-hund/

Annons:
[Forest]
2018-07-12 18:20
#7

6 nej det tyckte inte våra veterinär vad nödvändigt då dom inte sover ihop eller gosar med varandra. Men skulle vi se något skriver hon ut recept på mer medel. Enkel att behandla :)

Upp till toppen
Annons: