Annons:
Etikettvalpar
Läst 791 ggr
smilla88
2018-07-10 18:05

Ny valp - ska det vara såhär enkelt?!

Nu har jag varit Eurasierägare i snart en vecka, och jag måste bara säga, han är nog den lättsammaste jag någonsin haft och göra med! Alltså inte bara av hundar, utan av levande varelser generellt.

Han har varit så otroligt trygg och tillgiven från dag ett. Varit tydlig med när han velat gå ut (självklart har vi ju fått vara väldigt lyhörda också) och faktiskt inte gjort ifrån sig inne en enda gång (hitintills, åtminstone Skämtar). Han hade någon kortare bitstund med selen och vår långlina under den första dagen, men i övrigt har han inte varit minsta lilla besvärlig, varit bekväm med främlingar, vår katt etc.

Det känns nästan för bra för att vara sant, men vem vet, man kanske får ta igen det när han blivit lite äldre. :P 

Nejmen helt ärligt, jag vill verkligen göra mitt bästa för att behålla och bygga vidare på den här relationen. Har ni några tips på vad jag kan jobba vidare på, kanske bara rent förebyggande. Saker man borde presentera för honom i tid (även fast mycket såklart ligger framför oss än sålänge), tips på övningar/saker man kan tänka på som ägare, eller missar som man kanske ofta gör?

Annons:
Grodan
2018-07-10 18:14
#1

Men grattis! 

Fast jag har märkt att hundvalpar på 8-10 veckor är väldigt lätta… De typ sover, busar lite, äter, kissar, bajsar och sover… (men jag är ingen valpexpert, jag har bara träffat andras valpar och aldrig haft själv - tar bara oälskade vuxna dobbisar)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

molam
2018-07-10 18:25
#2

Ju lugnare valpen är ju vildare blir den när dom blir äldre sägs det xD vi har världens monstervalp just nu, bara väntar och hoppas att det är sant med Vild valp, lugn vuxen xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Werifesteria
2018-07-10 18:34
#3

Härligt! Min pojkväns hund var superlugn som valp och är det även nu  i vuxen ålder, men det är väl typiskt rasen.  Dock är han väldigt självständig.. kanske ska du fokusera på kontaktövningar och samarbete? :) Eurasier är väl lite olika när det kommer till sammarbetsvillighet, kan väl vara bra att bygga en bra grund nu ifall du får ett envist exemplar 😃

eli1991
2018-07-10 20:13
#4

Våran valp var som en dröm i veckorna 10 till 14 typ. Nu är det liiite annars 😂 skulle väl fortfarande säga att han sköter sig bra men regler och tillsägelser ska prövas samt att stämbanden och tänderna bör invigas 😂 tror sånt kommer och går 🙂

Honestyisdead
2018-07-10 20:23
#5

Det tar ett tag att bo in sig. Så ropa inte hej ännu ;)

Changrila
2018-07-10 20:29
#6

Rent förebyggande finns det egentligen bara en vettig sak att göra: Lär valp att du är bäst i hela världen. Du är roligast, mysigast och mest lönsam att vara nära. Om du får valp att tänka det, då blir hanteringen lätt, inkallningen lättare och du kan lättare lära in vad som helst sedan eftersom du lättare kommer kunna belöna. Dessutom kommer hunden då vara trygg med dig och då blir världen generellt sett en icke-läskig plats :)

Så lek med valpen, mys med valpen, träna inkallning, hantera valpen och även pilla med tassar och klor, vila tillsammans med valpen… Bara lev med varandra och njut av varandras sällskap. Det kommer dagar då allt inte är underbart, lätt och kul, men är ni trygga ihop kommer de dagarna bli lättare att ta sig igenom.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
hemul
2018-07-11 00:05
#7

Een uppfödare sa till mig en gång att jag skulle dra valpen i svansen och ta honom på snoppen. Jag trodde inte han var klok. Sen förstod jag att det var just det han var, bara att han uttryckte sig lite drastiskt.😂

Grodan
2018-07-11 00:25
#8

#7 LOL… du skulle dra valpen i svansen och ta uppfödaren på snoppen?

(förlåt TS o alla andra)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hemul
2018-07-11 03:14
#9

Precis! 😂

Upp till toppen
Annons: