Annons:
Etikettbeteende
Läst 2752 ggr
Duvethon
7/9/18, 6:12 PM

Frustrerad, jobbig unghund

Här sitter jag med en 9 månaders hund, helt slut. Har sett att flera skriver att de upplevt unghundstiden som enkel och jag vet helt ärligt inte om jag orkar mer, känner ingen motivation alls till att träna. Han nafsar nästan mer än vad han gör när han var valp. Han lyssnar knappt, är inte lika följsam som när han var valp, sticker iväg och gör som han själv vill. På promenaderna har han börjat skälla som en DÅRE på andra hundar (ibland reagerar han inget alls, går jättefint) men vid andra tillfällen slår han över och det är svårt att stoppa honom då han tok-skäller. Jag vill ha svar av er som upplevt unghundstiden som jobbig och när era hundar började bete sig normalt igen. Hur var era hundar under denna tid, är det någon som upplever den lika jobbig som jag?😭 Vill även tillägga att jag ska gå en unghundskurs till hösten. Valpkursen var väldigt nyttig..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
kinjelooo
7/9/18, 7:16 PM
#1

Min har varit extremt jobbig sedan jag har skaffat henne (4 mån) tills ca 1.5 års ålder… fnatt 10ggr om dagen, bitande så in i helvete, utfall mot typ allt och ingen förmåga att slappna av. Sen gjorde det bara “klick” och hon sansade sig markant. Nu är min ett extremt fall (faktum, inte bara min åsikt) så det kommer formodligen inte ta så lång tid för er! Ta en paus från all formell träning, fokusera på att bygga upp er relation och sätta gränser genom lek. Träning springer inte iväg :)

Duvethon
7/9/18, 7:43 PM
#2

#1 Tack för svar. Hoppas att detta går över och att det inte är 'drag' som min hund har. Han är generellt väldigt orädd och utforskande så jag försöker utnyttja det. Hur vet jag att detta är övergående? Jag är orolig över att jag fått en extremt energisk och nafsig individ. Kan ta ett exempel: Vi ska leka och jag tränar samtidigt hantering, han börjar bita och trilskas. Nafsar i armar och bits. I övrigt kommer han gärna fram självmant och blir tagen på, med det sagt menar jag att han inte har ett problem med hantering. Han slår alltså över väldigt ofta och då övergår det i nafsande, han tuggar gärna på fingrar om ni förstår hur jag menar.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

kinjelooo
7/9/18, 7:56 PM
#3

Jag har lärt in ett ”stopp” kommando genom lek. När jag säger det så avbryts aktiviteten helt å hållet. Hunden får gå ifrån. Kanske något att testa? Annars hade jag kört kortare pass när du tränar hantering. Avsluta när han är som duktigast, då går ni båda därifrån med en god känsla :)

Hornslandet
7/10/18, 10:17 AM
#4

#2 Ang ditt exempel:

"Kan ta ett exempel: Vi ska leka och jag tränar samtidigt hantering, han börjar bita och trilskas. Nafsar i armar och bits"

Alltså. Han leker väl då helt enkelt? Nafsar och bits = lek? Om ni nu leker så är det kanske inte så konstigt. 

I övrigt ja, unghundstid kan nog vara bra jäkla jobbigt. Nu var min hund så jobbig som valp att allt efter varit lättare, men vi har haft våra duster i perioder. Nu börjar han närma sig 2 år och är inte alls "mogen", men relativt lätthanterlig. Mer att han är så inne i sin lilla doftvärld och ska dra i koppel.. jobbig på så sätt men inte överjävlig som det var mer som valp.

Din är 9 månader.. då hade vi en period när min hund ville komma och få igång lek på promenaderna genom att börja nafsa på mig. SKITJOBBIGT. Vet du hur vi löste det? Mer lek i allmänhet. Kamplek. Gjorde jag det ofta nog så okynnesnafsade han heller inte på mig. Och jag är av åsikten att man nog aldrig kan leka för mycket med sin hund, särskilt inte när man samtidigt tränar start/stopp i leken.

Majken!
7/10/18, 10:26 AM
#5

Jag rekommenderar att du lägger in regler i allt ni gör i vardagen. Rama in din hund, låt den inte bestämma någonting alls i några veckor, "hämta hem" hunden genom att den alltid ska be om lov. Det som händer just nu är att hunden utvecklas och också tar sig friheter som den verkligen inte behöver göra, in med massor av regler och basic hyfs - man luktar inte utan lov, man bestämmer inte vart man ska gå, man sitter och inväntar order, man tittar BORT från mötande hundar osv.

Hornslandet
7/10/18, 10:45 AM
#6

Håller med #5 en hel del här. Något jag har gjort kontinuerligt är att försöka ge min hund en "uppgift" för att han inte skall göra oönskade saker i särskilt triggande situationer. Låter mer komplext än det är. Tex:

Han får sitt/ligg/platskommando när jag tagit på mig kläder och skor (annars var han gärna på och lekte/störde då). Eller när jag skulle moppa golv, då fick han kommando att ligga still eller i sin hundsäng, annars ville han leka med moppen. Egentligen gäller detta i alla situationer när jag inte ville ha honom "på mig" eller lekandes med nått jag håller i. Det har funkat bra, jag insåg att han var en hund som helst behöver ha en uppgift så det blir tydligt. 

All utfodring (90% iaf) sker via lydnadsträning. Även om den är snabb och lätt, typ sitt/ligg/ingång i fot hemmavid. Jag ger aldrig mat i skål. Menar inte att man måste göra så, men det ger lite mer aktivering och jag slipper färskfoderslafs i skägget på han. Samt att han får jobba för maten och inte bara sluka den ur en skål.

Även när folk kommer hem till oss så måste han ligga still medans de klär av sig innan han får hälsa. Det medför även att han hinner lugna ner sig en gnutta. Detta har krävt av mig att jag är tydlig och blockerar alla försök till att tjuvstarta..

Däremot får han nosa utan kommando och att kolla bort från hundar kommer han inte göra om jag inte brottar ner honom med en halvnelson varje hundmöte (säg 6st/promenad?). Där jobbar vi istället med att han ska ha kontakt med mig.

Träffar jag en granne jobbar jag med att han ska ligga ner bredvid mig medans vi pratar, och hälsa först på ett varsågod. Han har alltid varit så "PÅ" och vill hälsa som en tok (en 37kg-tok) så det är liksom allt eller inget som gäller för oss. Då lugnar han ner sig lite innan eventuell hälsning med.

Aja, bara lite extra råd!

Annons:
eli1991
7/19/18, 11:24 AM
#7

Unghundstiden var extremt hemsk när jag hade min flatcoated… Skrev flera gånger blocket annonser som jag självklart inte publicerade xD Grät stundtals och slet mitt hår typ.
Tycker du har fått väldigt många bra råd. Rutiner är bra och speciellt i den åldern.
Vad det gäller bitande och hantering, om hunden börjar nafsa bita så gå där ifrån. Visa att det inte blir lek osv om hunden gör på detta sätt. Detta funkade dock inte på min nuvarande valp så då gäller det bara att avleda. Antingen byter jag till en mer intressant leksak och får igång en dragkamp, flyttar på mig till andra sidan rummet eller någoting som avleder honom en stund.
När min flatte var 9 månader gick vi bla en spårkurs, vi fick ha kul tillsammans och han fick utlopp för sin energi. 
Flatten blev "bra hund" eller hur jag ska formulera det när han var 2år, precis innan han fick en hjärntumör och fick somna in….

Ang att han sticker osv när ni är i skogen kan jag bara säga vad som funkat på mina hundar. Redan sedan dom var valp har jag tagit ut dom i skogen och lunkat på, när dom är för långt bort eller intresserade av något annat så gömmer jag mig, hukar bakom en steg eller ett träd. Det har gjort att mina hundar vill "hålla koll" på mig och håller sig oftast inomen 10m radie. Jag tränar också följsamhet i koppel tex här hemma på gårdsplan. Då ger jag hunden hela kopplets längd, småjoggar åt ena hållet, byter sedan snabbt håll. är oförutsägbar helt enkelt.  Att jag småjoggar brukar hundarna tycka är roligt och de vill då gärna haka på och se vad jag ska hitta på för tokigheter härnäst. Tror det är viktigt att hunden tycker att det händer roliga och intressanta saker vid mig och att dom bör hålla sig nära.

Hoppas du fick någon ny ide iaf :)

Upp till toppen
Annons: