Annons:
Etikettövrigt
Läst 1336 ggr
NikkiochIgorsmamma
7/3/18, 7:28 PM

Sälja hund till nära vän?

Vi måste av flera anledningar tyvärr sälja vår ena hund (mest för att vår första hund har blivit konstig på flera sätt sen vår senaste hund kom in i familjen). En av mina bästa kompisar är intresserad av honom, för att han är en underbar hund. Men både hon och hennes föräldrar tycker att det skulle bli väldigt förvirrande för honom om han flyttade dit och har valt att inte ta honom av den anledningen. Medan jag tycker att det skulle vara jätteskönt om hon tog honom för att jag vet att han hamnar på ett kanonställe och tror att han skulle förstå efter någon månad att det är henne han tillhör då. Är det någon som har erfarenhet av liknande situationeller någon som bara kan ge sin syn på det hela? 😊 Mvh Linn

Annons:
Skivling
7/3/18, 7:50 PM
#1

Bor ni grannar, ses ni varje dag? Om ni kanske håller er ifrån varandra ett tag tills hunden verkar ha landat, ser jag inte några problem med det. Hunden får ett bra hem, win win som jag ser det.

Lona
7/3/18, 8:05 PM
#2

Jag "snodde" min kompis hund och det funkade hur bra som helst. :-) Posh skulle bara bo hos mig ett tag på grund av en skada (husse bodde tre trappor upp utan hiss) men efter någon månad trivdes Posh så bra så han blev kvar för gott. Inga problem, jag var helt självklart hans nya matte. Enda gångerna han blev lite förvirrad var när vi tränade ihop, han tyckte att jag gav synnerligen korkade direktiv och tittade på fd husse för att få vettiga kommandon. ;-D Numera apporterar Posh änder i de sälla jaktmarkerna, saknad både av sin förre husse och nya matte. <3 Ur HUNDENS synpunkt är det sällan problem, men det händer att folk blir oense om hunden. Var noga med att skriva papper och tänk på att efter ni har sålt/överlåtit hunden så har ni ingenting att säga till om, även om ni tycker att era vänner gör något totalt galet. Poshs husse och jag var fullkomligt eniga när det gällde tex veterinärvård och så småningom avlivning, men där går åsikterna ofta isär. Det kan vara svårt att stå vid sidan av och inte kunna påverka.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

NikkiochIgorsmamma
7/3/18, 8:50 PM
#3

#1 Vi bor ca 1 mil ifrån varandra så ses ju aldrig när vi bara är ute på vardaglig promenad eller vad man ska säga. Utan bara när vi bestämmer träff, vilket nu när jag jobbar är högst en gång i månaden kanske. Tänker så jag också att i början behöver vi ju inte träffas utan höras på telefon och sen när vi träffas så kanske inte hemma hos mig med hunden så att han tror att han ska "hem" igen. Skulle ju kännas så skönt att veta vart han hamnar.

NikkiochIgorsmamma
7/3/18, 8:53 PM
#4

#2 Tack för svar och beklagar er sorg! Känner lite så jag också att är det någon det påverkar så är det ägaren. Hundar är ju väldigt anpassningsbara. Dessutom är hennes hund hon har nu hennes bebis så jag vet ju att han kommer att få det bra och att han kommer att älska att bo hos henne. Han älskar henne redan nu så ser verkligen inte att det skulle bli problem för hans skull.

ifoundnemo
7/3/18, 11:01 PM
#5

Min ena syster kunde inte ha kvar sin hund och min andra syster tog över honom. De höll sig ifrån varandra i ca 1 månad, hunden var redan fäst vid min andra syster och hennes sambo så det gick bra. Hunden verkade lite förvirrad den första gången de träffades när det var dags att lämna, då verkade han inte riktigt veta vem han skulle med. Men redan andra gången var han säker. Så det gick hur bra som helst :)

Elsis matte
7/3/18, 11:18 PM
#6

Nej, han blir inte förvirrad utan snarare blir det mindre stress att få komma till någon han känner och tycker om, än att hamna hos främlingar. Hundar är anpassningsbara och under de förhållandena du anger är det inga problem.

Annons:
[Forest]
7/9/18, 10:07 PM
#7

Vi har själva två foderhundar sista var mer hon går bra i hop med oss alla. Då vi i 1 år lärde känna henne så låna vi henne som sällskap till våran andra hund (1 hund hade sina valpar). Jag kände mig mer trygg jag visste vem hon var och efter några veckor kunde hon våra rutiner hon skulle till annan på foder men vi sa vi tar gärna henne. Jag tycker det är bra att våra känner tidigare ägare dvs dom blir glada av åka dit o att hon kmr. Vi kan med gott samvete lämna dom där o veta dom har det bra. Jag ser fördelarna med ta över en hund man känner :)

Upp till toppen
Annons: