Annons:
Etikettvalpar
Läst 1945 ggr
Alex&company
7/3/18, 5:58 PM

Ryggsäcken på bititg valp?

Jag har läst och läst och lyssnat (hundpodden) om hur man ska utföra ryggsäcken korrekt men det går verkligen inte på min valp, inte en sekund! Till saken hör att han (som alla valpar) är extremt bitig och sprattlig så skulle jag 'hålla tag under i huden under hakan' som det står att man ska skulle han garanterat få rejält ont. Det går inte heller att vänta ut honom när han biter, jag har spenderat en hel del tid med olika valpar men jag har aldrig varit med om så vassa tänder, det är som att bli biten av en galen katt! Någon som kan ge tips om detta? :)

Annons:
hemul
7/3/18, 6:05 PM
#1

Fattar inte heller riktigt. Bodfeldt säger nånstans att det är absolut inte meningen att man ska hålla fast hunden när man gör ryggsäcken. Nähä. Hur ska man då få nåt spralligt att sitta kvar? 🤪

Alex&company
7/3/18, 6:06 PM
#2

#1 Jo undrar också över det! Vill ju inte att han ska tycka att det är obehagligt men hur ska man göra då? D:

hemul
7/3/18, 6:11 PM
#3

Tror det var på hennes blogg jag läste det där konfunderande. Men hon har ingen egen sökmöj och med google hittar jag det inte. Vet inte, hon kanske menar mer att man inte ska hålla i, mer hålla för? Typ lägga armen runt så hunden inte kommer nånstans så lätt, men inte pinhålla liksom? Fast då lär ju en tillräckligt energisk valp slinka ur och "vinna" ganska ofta…

Hittade däremot det här när jag googlade. Kan det var där  det gått galet? Att du väntsr på för mycket lugn liksom, istället för bara små tecken på lugn?
https://www.evabodfaldt.com/blog.evabodfaldt.com/vabodfaldt.com/2013/03/en-fraga-om-ryggsacken.html

Grodan
7/3/18, 6:34 PM
#4

Se till att hunden är rastad och ev lite trött.

Lugna den genom att klappa, smeka, massera - magen är mkt lugnande

Mata med gott godis - äta är lugnande.

I början kanske den inte behöver sitta i ryggan utan bara ligga och vara lugn?

Sedan kan man väl bara köra korta stunder med valp ändå…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alex&company
7/3/18, 6:41 PM
#5

#4 Tack, ska göra så :) Och korta stunder såklart

Drakellen
7/3/18, 6:48 PM
#6

Ryggsäcken har varit ett måste för mig och min sambo med Pepsi, eftersom han inte märker när han blir trött och istället förvandlas till en raket med tänder. Så när vi kör ryggsäcken och "tvingar" honom att vara stilla så blir han lugn och somnar nästan omedelbart. Min variant av ryggsäcken går till så att jag gör en cirkel av benen på golvet (kan ej sitta med raka ben pga hälseneproblem) med valpen mellan benen och sedan håller jag kvar valpen i min "ben-cirkel". När han försöker krångla sig ur håller jag honom mjukt men bestämd om bringan eller i selen så att han inte kommer därifrån men så fort han sätter/ lägger sig ner så berömmer jag och klappar eller masserar honom. Om han flyger upp för att smita så upprepas proceduren. Det är nog inte någon officiell metod men den funkar super för att varva ner mitt yrväder. Däremot har jag aldrig hållit om hans hals eller huvud, det känns som ett självmordsuppdrag när man har en krabat med valptänder😂, förutom, att det knappast är bekvämt för hunden

Annons:
tiger tok
7/3/18, 9:13 PM
#7

#6 så gjorde jag också med min som liten. Han älskar fortfarande att sitta i knät, det är hans trygga plats.

Elsis matte
7/3/18, 10:04 PM
#8

Som med all inlärning, börja träningen med en valp som är lugn och på bra humör. Först när valpen fattat vad övningen går ut på kan den framgångsrikt användas för att tämja övertrött valpmonster.

CayKantos
7/4/18, 10:05 AM
#9

Jag hade oxå en galning. Jag höll han löst så han kände jag va där, men så snart han började sprattla eller försökte komma iväg fick jag hålla "hårdare"/hålla kvar han. Och sekunden han lugna sig slappna även jag av. Jag sa ingenting, eller gjorde ngt speciellt, men fokuserade på lugn och lät tankarna drifta iväg lite. Ibland gjorde jag det tills han somna, kunde ta timmar. Och ibland bara till han va lugn, och då sa jag inget, bara lixom släppte greppet lugnt och gick iväg när han kände för det. Men allt detta lugnt så man inte jagar upp hunden igen. Jag höll på bröstkassan med rumpan mot mig och det gjorde det betydligt svårare för han att bita på mig, lyckades han snurra sig eller skutta lite ut tog jag tillbaka han lugnt utan att säga något.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
7/4/18, 10:24 AM
#10

Tycker det är ganska självklart att man måste hålla i valpen vid "ryggsäcken" eller dylika övningar. I början dvs, de verkar lära sig relativt fort att sitta/ligga still och varva ner. Jag höll alltid på ett sånt sätt att han inte kom åt att bita - typ runt/under bringan med ena armen och över nacken på ett sätt med andra. Lugnt och bestämt men inget tjafs, brottning eller bråk. Och passivt, jag pratade inte, klappade inte, ingenting. Bara höll mig själv lugn och fokuserade på det.

Upp till toppen
Annons: