Annons:
Etikettlydnad
Läst 1463 ggr
Rimmaren
2018-07-01 18:34

Apportering

Har försökt lära min hund att apportera länge nu. Och jag undrar om jag gjort något fel.. Han kan ”släpp” och han släpper leksaken (oftast) när jag säger det. När jag kastar iväg leksaken, så springer han efter, jag kallar på honom och han kommer mot mig. Men efter halva vägen släpper han leksaken och kommer fram till mig. Jag belönar inte honom, utan jag går fram till leksaken och börjar leka lite mer med honom sen släpper jag leksaken, backar lite och försöker kalla på honom, men där händer samma sak, han släpper den innan han kommer fram, hur ska jag göra? :-(

Annons:
frijoh
2018-07-01 18:51
#1

Testa att korta ner avståndet så att det bara är ca en meter du kastar iväg leksaken ifrån dig. Om det är på tävlingsnivå du tränar så kan jag dock inte komma med råd då jag inte kan reglerna, men på hobbynivå så. Funkade på min hund att börja med jättekorta avstånd, och att ha två likadana leksaker så att hon ville komma tillbaka hela vägen och så lekte vi med min leksak när hon släppt sin. :)

Rimmaren
2018-07-01 19:21
#2

Okej smart, ska testa det! :-)

Joyous
2018-07-01 19:32
#3

Jag tänker att du ju visst belönar beteendet? Han släpper, du går till leksaken och börjar leka med den tillsammans med din hund? :) Jag hade fokuserad mindre/inte alls på själva släppandet och mer på att komma in med leksak till dig för att leka. Antingen kan ni testa bytesleken som bygger på att hunden ska kunna byta mellan två leksaker på kommando. Googla så lär du hitta massvis med information om hur du tränar det. En annan variant är att ni leker tillsammans, sen släpper du föremålet, backar bort från hunden (ha den i koppel till en början) och belöna med mer lek om hunden följer och kommer fram till dig med leksaken. Här jobbar man på väldigt korta avstånd till en början och fokuserar på att hunden ska söka sig till dig för att få leka mer. En annan variant är handtarget. Först lär du hunden att trycka nosen mot din hand utan leksak och sen jobbar ni på det med leksak. Jag skulle också jobba mer med själva ”hålla fast”-delen och lära hunden att det är värdefullt att hålla fast och att den inte ska släppa trots att du försöker ”lura” hunden till att göra det.

Hornslandet
2018-07-01 21:18
#4

Mitt råd är att inte leka med den sak som apporteras.. Den skall hämtas och överlämnas, sen kan du belöna det med godis eller lek med en leksak (och inte föremålet som apporteras).

Rimmaren
2018-07-01 23:47
#5

#3 & #4 Okej tack för tipsen!

Fuanteina
2018-07-02 16:28
#6

Jag var inte den som lärde min hund apportera, men vi använder kommandot apport, som innebär att han ska hämta föremålet, sen får han göra vad han vill med det. Och så använder vi apport hit, vilket innebär att han ska hämta och lämna tillbaka föremålet. Jag har ingen erfarenhet av träna en hund till apportering, men det kanske blir lättare om du börjar med att lära den att hämta föremålet och sen till att lämna tillbaka?

Annons:
kinjelooo
2018-07-02 17:37
#7

Jag har lärt min att lägga föremålet i min hand med hjälp av klicker. Jag la en leksak på golvet och klickade vid minsta intresse. Sedan väntade jag ut tills hon tog den i munnen och ökade på tiden hon höll den. Hon kunde nostarget i min hand sedan innan så sen körde jag på det medan hon höll i leksaken. Det gick super fort att lära henne det. Att öka avstånd efter det var inga problem!

Upp till toppen
Annons: