Annons:
Etikettbilder-och-filmer
Läst 1226 ggr
idamadelenemoren
2018-06-30 20:06

Fotografera svart hund

Hej på er! Jag ska hjälpa en kompis under någon av dem kommande dagarna och fota henne och hennes hund (med hennes systemkamera då jag inte äger någon egen). Vi tänkte få till några fina bilder på dem tillsammans, både porträtt-aktiga men även i rörelse. Några tips på hur jag ska få hunden att se ut som en hund på bilderna och inte bara en svart klump? Och några särskilda tips och ”riktlinjer” på hur jag behåller skärpa i bilderna trots att dem tas under rörelse? Bilderna kommer tas i naturen så inte mot några väggar eller i en studio med extra belysning från något håll, utan använder solen till vår fördel (tips på hur vi gör de på bästa sätt är jag oxå tacksam över att få). Antar att dem kommer fotas i skog, på åker och/eller vid stranden :) Tacksam för hjälpen :D

Annons:
jenmjao
2018-06-30 21:36
#1

Solen i ryggen för bäst resultat av ljus. Akta dig för din egna skugga ska fastna i bilden, För bild i rörelse så kanske det finns en sådan inställning på kameran, rekommenderar den för annars blir det 100suddiga och en halvsuddig som förmodligen fångar ett icke speciellt ögonblick.
Försök tänka på att skuggorna inte ska hamna i hundens ansikte också eftersom den är svart, så försök ha blicken emot ljuset, eller sidan av ansiktet emot ljuset osv. Du lär se rätt snabbt.
Jag brukar fota vääääldigt mycket men inte använda alla bilder, så ta hellre för mycket än för lite.

idamadelenemoren
2018-06-30 21:41
#2

#1 tack så mycket :)

Changrila
2018-06-30 21:42
#3

Förutom det som #1 skriver, så försök undvika att fotografera mitt på dagen.  Fotograferar ni på morgon/eftermiddag/kväll när solen är lägre på himlen så blir ljuset mjukare och det blir lättare att få bra bilder.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
2018-07-01 07:23
#4

Försök undvika sol öht om möjligt. Problemet med svarta och vita saker är att kontrasten mellan mörka och ljusa partier blir större än vad filmen/sensorn klarar av. Gråväder ger ett mjukare ljus och lägre total kontrast i bilden. Men det går nog bra med sol också. Sätt bara inte hunden mot en vit husvägg o.s.v.

Tumregel för digitalt - exponera efter högdagrarna. Blir de urfrätta går inget att göra. Partier som blir för mörka (hunden) går ofta att bättra på efterråt. Med film gäller det omvända.

Frida B
2018-07-01 09:05
#5

Håller faktiskt med #4, en molnig dag tycjer jag är det bästa för en svart hund. Ljuset blir inte alls så hårt, och det blir lättare att få ett jämt ljus i bilden.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Tisstassen]
2018-07-01 14:07
#6

Håller med alla ovanstående och passar på att tillägga att du ska sätta dig på huk, så att du hamnar mer typ hundens huvudhöjd, men de beror väl på om hunden eller föraren ska va i fokus iof… men de blir iaf bättre hundbilder om kameran är på hundens höjd!

Annons:
Upp till toppen
Annons: