Annons:
Etikettövrigt
Läst 947 ggr
Stellanz
2018-06-29 20:04

Våran första resa!

Nästa vecka åker jag på mitt första Hundläger. 

Vi ska bo i en campingstuga och det här blir första gången för min vovve på camping (hon blir 16 mån). Jag har aldrig heller haft med mig hund såhär förut.

Och jag funderar lite på vad man behöver ha med sig när man reser med hund.  Alla tips och råd uppskattas!

Va ska man tänka på öht när man är på en camping med hund?

Annons:
Drakellen
2018-06-29 21:26
#1

Gud vilken kul grej! Vad är det för läger, det skulle jag vilja kolla in. 

Men angående resa med hund, så är det bra att hålla koll på värmen (som alltid under sommaren), ha med långlina eller långt flexi så att hunden kan få gå lite fritt men inte helt lös då det ofta är koppeltvång. Sen kolla upp närmaste veterinärklinik (utifall att), ha med alla viktiga papper ifall du skulle behöva åka till den, och gör ett litet första hjälpen-kit att ha med, då det är så skönt att ha om något skulle skita sig på landet.

Stellanz
2018-06-29 22:14
#2

#1 Det heter ''det stora sommarlägret'' typ, i Skövde!

Jag har köpt en kyldyna jag tänkte lägga under en filt en bilburen. Tänker att det hjälper lite iaf. 

Första hjälpen-kit är ju super smart, men vad är första hjälpen för en hund?… typ något att linda med? Finns det någon bra ''allt i allo'' salva man kan köpa typ? 🤔

Drakellen
2018-06-30 12:43
#3

#2 Haha, oj va kul, jag har precis flyttat till Skövde! Dock såg jag att det var för 12 - 14 och jag är snart 20 :/.

Fredrik Steen rekommenderar förstahjälpen-kit till hästar, och de brukar ha allt man behöver, men jag gillar ju inte Fredrik Steen så vill egentligen inte använda honom som källa. annars så finns det på både granngården och djurmagazinet. Jag har köpt granngårdens "hundsalva" (finns en likadan för hästar med annat namn) som jag inte hunnit använda, men som är typ alltiallo salva så vitt jag har förstått

MonicaLagerquist
2018-06-30 13:32
#4

Olika på olika campingstugor.Men när vi reser med katterna så har jag alltid med mig ett eller ett par lakan att lägga över möbler som man inte vill ha hår på.Vissa campingstugar tillåter inte djuren i soffor och sängar.

Stolt ägare till fem La permer

Lona
2018-06-30 14:27
#5

Man kan också ha såna där frottéöverdrag med resår som man skyddar sängar med. :-) TS, ett kompostgaller är suveränt! Sätt det i dörröppningen till stugan så kan dörren vara öppen utan att hunden smiter (förutsatt att den inte brakar rakt igenom, förstås!). "Tjuderskruv" kan också vara bra att ha. Vattenskål + en flaska om ni inte har tillgång till vatten där ni tränar. Gärna en flaska till dig själv också! Hundgodis, mer hundgodis och ännu mer hundgodis. Det går åt otroligt mycket mer än man tror. Leksak, helst en som hunden älskar och som går att både kasta och kampa med. Hundhandduk, inte kul att ha en blöt hund i stugan… Myggmedel, gärna något som även hunden kan ha. Fästingplockare (bra att ha i första hjälpen-kitet). Ha det riktigt, riktigt kul!!!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Stellanz
2018-06-30 18:43
#6

#2 12-14 år? Det hoppas jag verkligen inte då jag fyller 24 haha. här är en länk https://www.hundskolorna.se/lager/stora-sommarlagret/

#5 Ja kompostgaller! Smart! 

Vad är bäst att ha som hundgodis i stora mängder då? Jag brukar vanligtvis använda typ frolic (vet att det är typ skit, men hunden älskar de) eller kyckling korv/köttbullar. Ibland köper jag ett annat torrfoder och speciellt vaplfoder är tydligen jättegott …

Tack för alla svar. :D

Annons:
Lona
2018-06-30 21:03
#7

#3, Du kikade på fel läger, du måste ha hamnat på KFUMs friluftsläger? :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Drakellen
2018-07-01 14:16
#8

#6 och #7 Ja, ni har helt rätt, fel av mig. Åh, gud vad avundsjuk jag är. Men min 3 månaders är nog liiiite för liten för ett sådant äventyr

Lona
2018-07-02 17:16
#9

#8, Nästa sommar kör ni så det ryker! :-) Det finns relativt ofta helgkurser/läger under vår och höst också, till hösten kanske det skulle passa med någon grundläggande kurs? Finns massor att välja på, även på valp/unghundsnivå. Förresten, lite dåligt med valpbilder, tycker jag! ;-D Förlåt TS för trådkapning! Ta förresten med papper och penna!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: