Annons:
Etikettövrigt
Läst 1128 ggr
Fuanteina
6/25/18, 9:33 PM

Ang flexikoppel

Jag vill höra era åsikter och tankar angående detta. Min hundvakt vill använda flexikoppel på min hund. Jag har aldrig använt flexi på honom vilket innebär att han inte alls är van vid det.

Sen jag började lämna min hund där har jag märkt att han helt klart drar mer och är mindre uppmärksam på mig. Han kan knappt gå kommandot fot längre och drar sig jämt bort från mig, till exempel ner i diken eller ut på vägen, vilket inte bara är jobbigt utan också farligt. Och såklart tror han kopplet är hur långt som helst.

Jag ska säga ifrån, jag har kämpat så hårt de senaste månaderna och det gick sjukt bra men nu hamnar vi här. Allt jag har gjort känns ju helt meningslöst. :/

Jag undrar mest vad ni tycker, är det okej att byta från läderkoppel till flexikoppel på en gammal hund? Vilka för och nackdelar kan det orsaka? Vad tycker ni om flexikoppel generellt? Tror ni träningen för oss kommer försvåras efter detta?

Annons:
Fridaaaa
6/25/18, 9:41 PM
#1

Hade sagt nej till flexi, och kan hundvakten inte acceptera det hade jag skaffat ny hundvakt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
6/25/18, 9:45 PM
#2

Oavsett vad man tycker om flexi anser jag att poängen här är snarare att NI inte använder det till ER hund. Det ska en hundvakt rätta sig efter, punkt och slut. Det är lika oacceptabelt som att de skulle byta mat till er hund eller inte låta den använda de leksaker ni köpt eller nåt annat. Er hund, ni väljer, de ska respektera.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sjuttan
6/25/18, 9:51 PM
#3

Jag tror det passar utmärkt till vissa hundar men inte alls till andra. Ett större problem tycker jag det är att vissa "flexare" släpper iväg sin hund inpå andra djur o människor som verkligen inte är bekväma med mötet! Till min vavva passar det väldigt bra.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Naiz
6/25/18, 10:15 PM
#4

Jag använder lite olika koppel till min hund. Ibland kortare läder, ibland retriverkoppel, ibland flexi.

Använder mest flexikoppel när jag går promenader där tanken är att hon får gå "lite som hon vill" (jag är för lat att korta och länge ett vanligt koppel på en promenad då hon stannar och nosar lite var stans)  Anser att jag har bra koll på henne trots flexi, hon får inte springa hur som helst utan jag väljer vilken sida hon ska gå på och det ska vara nåt som luktar extremt gott för att hon inte ska lyssna.  Om jag ska gå på stan eller så då har jag vanligt koppel för det är lättare att hålla kortare och inte så klumpigt att hålla i.

Tror inte kopplet har någon som helst betydelse för hur hunden går eller inte går. Min hund har inga problem att gå i vanligt koppel efter att jag haft flexi. Men det krävs ju lite träning så klart :) Men det gör det oavsett om man har koppel eller inte och vilken typ av koppel, det mesta hänger ju på att man har bra koll på sin hund och har ett bra band mellan varandra :)

Changrila
6/25/18, 10:42 PM
#5

Jag växlar hejvilt mellan olika koppel till mina hundar och det fungerar utmärkt. Dock har jag bestämt att hundvakt ska använda deras rymningssäkra selar + deras läderkoppel vid promenader. Skulle det inte accepteras, då hittar jag annan hundvakt. Min hund = jag bestämmer. Passar inte det, då behöver man inte hålla på med mina hundar.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Fuanteina
6/25/18, 11:01 PM
#6

Poängen var inte att man inte kan växla mellan flexi och läderkoppel, syftade på att det är dumt att byta till flexi på en helt ovan hund. Det fungerar säkert bra på hundar som är tränade till att gå i flexi, men min hund är inte det. Jag tror knappast att hon har någon vidare koll på min hund med tanke på att han börjar tro det är ok att springa rätt ut på vägen, något han inte gjorde förut.

Annons:
Naiz
6/25/18, 11:04 PM
#7

#6 du får nog helt enkelt fråga hundvakten vad hon använder för koppel. Och hon ska ju helt klart gå efter vad du vill ha för koppel till din hund.

Sen gäller det nog att träna med hunden så den förstår vad du vill :) Att han kan gå hej vilt med andra men att med dej måste han gå på ett visst sätt. Så har jag lärt min, hon beter sej inte ett dugg bra när nån annan håller i kopplet :P Men när jag är ute och går är det inga som helst problem :)

[Forest]
6/25/18, 11:16 PM
#8

Vi har två flexi (en vid löptid )  och vi har dom där vi anser koppel är bra men i skogen. Våra kan gå lösa men på vissa ställen går även andra och då vill vi vara säkra på ena hunden inte går fram till folk för hälsa som hon gärna gör annars. Jag tycker det är bra alternativ hon är ingen som gör utfall eller rusar efter annat men för vara säker på slippa rycket runt halsen så har hon även sele på sig. 

Jag skulle inte bara stryka en hundvakt bara för att denna vill ha flexi men jag skulle införskaffa en sele. Vi har hund som inte kan vara lös öht med hundvakt då är flexi även bra för henne då hon gärna vill gå undan och bajsa.

Fuanteina
6/26/18, 1:00 AM
#9

#7 Ja, jag får väl göra det. Att lära honom bete sig som jag vill runt mig. Förut gjorde han det bra, men jag antar att det blir förvirrande när 2 olika personer tränade honom på 2 olika sätt.

#8 Jag kommer förhoppningsvis inte stryka henne, men om hon fortsätter använda flexi måste jag hitta någon annan. Använder för den delen bara sele på min hund.

Rafflan
6/26/18, 1:16 AM
#10

Jag har inga problem med flexikoppel, dock är det du som ägare som väljer utrustning på din hund, så säg det till hundvakten att du vill ha vanligt koppel ::)

Maja2
6/26/18, 8:13 AM
#11

Jag skulle personligen aldrig anlita en hundvakt jag inte hade bättre kommunikation med. Huruvida Din hund blir förvirrad eller inte av koppelbyten, är omöjligt att svara på. Upplever du att den blir det, så är det säkert så.

Sjuttan
6/26/18, 10:11 AM
#12

En faktor i ämnet är förstås åxå VAR man går med hunden. Jag bor på landet, går på gång- o cykelvägar samt rena skogsstigar. Vi kan gå långa sträckor utan att möta någon alls. Här funkar därför flexi jättebra. I tätort på trottoar där man möter "folk o fä" på nära avstånd är så klart flexi mindre lyckat. Hoppas det blir bra till slut #0 med eller utan flexi.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Hornslandet
6/26/18, 10:19 AM
#13

Hundvakten ska göra som du vill, det är A och O. 

Flexi tycker jag är super på landet och i skogen. Har ett 10-meters till min hund.

Annons:
Draken
6/26/18, 10:45 AM
#14

Din hund, alltså ditt beslut. Vill inte du att det används Flexikoppel, så skall det inte användas flexikoppel.

Själv avskyr jag flexi, har aldrig använt det och kommer aldrig att använda det heller.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Naiz
6/26/18, 11:21 AM
#15

#9 Jag vet inte hur gammal hundvakten är, men den personen borde ju lyssna på dej. Om ni kan komma överens om hur hunden ska gå i kopplet kanske det kan funka att det används flexi. Men om du aldrig har använt det och inte vill använda det finns det ingen anledning att lära hunden det heller. Det tar ju ett tag men till slut fattar hunden vad man menar :) Min lilla vovve va 9 när jag tog henne och det tog väl nästan ett halvår innan jag kunde gå på promenader utan att behöva kämpa med vart hon skulle gå :)

Zadeira
6/26/18, 12:31 PM
#16

Jag som är dagmatte åt tre olika hundar rättar mig alltid efter ägarens önskemål om utrustning. Däremot har jag frågat om det är ok att tex gå i långlina vid skogspromenader osv, och det har aldrig varit några problem att komma överens om sådant bara man pratar om det. Min ena daghund har aldrig koppel med sin ägare, men jag har bett om att ett koppel alltid ska vara tillgängligt för mig eftersom jag inte vill gå med lös hund.

Vill du inte att hunden ska ha flexikoppel så bör hundvakten respektera detta.

Däremot tror jag också mycket på att hundar vet precis vem det är som i andra änden av kopplet oavsett koppel-typ, och att de vet att med vissa människor har man större friheter än andra. Därför får man träna på det önskvärda beteendet just man själv vill ha vid promenader, eller rättare sagt beteendet överlag man vill att hunden har kring en.

kitte94
6/26/18, 11:38 PM
#17

Jag trivs i flexi. Har haft det till alla mina hundar förutom en som inte behövde koppel mer än vid hundmöte. Flexit gör det möjligt för hunden att få frihet där det passar. Men många vet inte hur man använder det. Min hund får inte dra iväg i det. Inte ens ner i diken. Ibland får hon om jag ser att hon är supernödig. Men annars ska det gås fint. På den trafikerade vägen får det knappt vara utdraget. Du bestämmer själv vad du vill ha för koppel och det ska vakten respektera och gå efter.

Fridaaaa
6/27/18, 8:35 AM
#18

#17 Synd bara att de är så otympliga, inte sköna att hålla osv xD
Jag kör långlina istället, inte hittat ett enda skönt bra flexi :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hornslandet
6/27/18, 9:23 AM
#19

#17 Hmm.. Men långlina trasslar ju alltid!

Fridaaaa
6/27/18, 9:42 AM
#20

#19 Händer extremt sällan här :) (antar att du menade min och inte #17)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Draken
6/27/18, 11:24 AM
#21

Jag använder väktarkoppel på mina grånosar, tycker det är helt suveränt och jag har full kontroll på hundarna. De är viktigt för mig med tanke på att en utav dem är inte rolig i hundmöten.

Dottern har flexi på valpen, men hon vet att jag vägrar använda det, så hon har även ett annat koppel som används om jag skall gå ut med honom.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

reverse
6/27/18, 11:24 AM
#22

En hundvakt ska göra det jag säger åt den angående mina hundar, annars blir det inget (många hundvakter som inte blivit pga att de inte kan följa instruktioner). Säg vad som gäller, du ska inte få ditt arbete förstört pga någon annan.

 //Lina

Upp till toppen
Annons: