Annons:
Etikettbeteende
Läst 1667 ggr
[Tisstassen]
2018-06-25 00:09

när bryta valplek?

Min snart 5 månader gamla valp fick träffa en valp på 3 månader idag. min var rätt på, hetsig och dominant(?) mot den lilla valpen. han juckade också lite och brottade ner den yngre. efter att de rusat ett tag så började de leka med jämnt tyckte jag ändå…

när tycker ni att man bör stoppa leken? är de ok att en 5 månaders valp juckar???? antar att han försökte sätta rang…? eller vad tror ni?

Annons:
Sugar Mist
2018-06-25 00:17
#1

Jag hade avbrytit direkt om min valp hade börjat jucka på en annan hund, det är ett överslagsbeteende och betyder därmed att hunden är på tok för uppvarvad. 

I min värld är juckande inte okej, varesig det är människa, hund eller kudde, hunden åker bort ifrån stressmomentet och får inte "gå tillbaka" förrens hunden har lugnat sig, och plockas bort igen om den börjar med samma dumheter.

-

koppargaller
2018-06-25 00:20
#2

Instämmer med #1

Honestyisdead
2018-06-25 02:25
#3

Håller med #1 jag med

[Tisstassen]
2018-06-25 10:04
#4

aa okej, håller med! jag bröt in och sa till honom när han gjorde det och när jag avbrutit honom typ 3 ggr så upprepades de inte

men det är alltså inte dominans utan det är typ stress?

JoannaLi
2018-06-25 10:41
#5

#4 Precis!

När min hund får överslag så är det inte hans "fel", och jag korrigerar därför inte, utan går bara in och förbättrar förutsättningarna. Vanligtvis genom att ta in honom så att han får vila en stund och sänka stressnivån igen, innan han får fortsätta leka (eller så avbryter jag leken helt beroende på situation, eftersom att hundarna eventuellt inte passar ihop). 

Dominans behöver man väääldigt sällan använda för att beskriva beteenden hos våra hundar! Jag ska inte säga aldrig, men nästan alltid finns det andra förklaringar för beteendens orsaker :)

Elsis matte
2018-06-25 14:35
#6

Generellt är det inte en jättebra idé att släppa ihop valpar av olika ålder/storlek. Det händer så mycket på ett par månader att de blir ojämställda och risken är att den yngre överansträngs eller körs över. Med vissa undantag, en del valpar leker mycket fint med yngre och anpassar sig.

Annons:
Draken
2018-06-26 10:37
#7

Håller med #1 Jucka på andra hundar är INTE okej. Ser jag minsta tendenser till detta beteende så bryter jag direkt, vare sig det gäller vuxna hundar eller valpar.

Godtar heller inte att någon hund (varken mina eller andras) tar "halsgrepp" där bryter jag också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tisstassen]
2018-08-28 16:07
#8

Detta problemet har dessvärre fortsatt och nu blivit ”värre”… Min valp är nu 7 månader gammal (oj vad tiden går fort??) och nu har min andra hund på 3,5 år börjat bete sig annorlunda mot valpen. Han har börjat jucka på valpen, båda hundarna har turats om och gått upp i varv. Då har jag avbrutit. Efter att jag brutit några gånger så har de slutat, men kunnat börja om igen några timmar senare. Min äldre hund är ”översexuell” som jag själv diagnostiserat honom med hehe… och blir galen så fort det är löptikar inom några km radie… då brukar han bli stressad, flåsa, spänna sig och allmänt va stressad liksom… Vi träffade den yngre valpen igår och jag trodde att min äldre hund skulle skita i valpen som vanligt och låta valparna busa ifred, men icke… Han juckade jääärnet?!?! Jag tog upp honom i knät och försökte få honom att varva ner men han va galen? PRECIS som om det varit en löptik… denna valp är ca 5 månader. Valparna lekte och busade och juckade lite granna, men inte så att de gick överstyr liksom, utan det var mest spring och bus. Den äldre hunden började jucka vid ett tillfälle och trots att valpen sprang iväg å busa så fortsatte han på stället och jag tror han fick utlösning???? Tycker detta är mkt underligt… aldrig sett honom så här innan? Ska jag avvakta med att låta den äldre hunden träffa denna valp på ett par månader? Kan ju inte va bra för honom. Vad är era teorier?? Varför reagerade den äldre hunden så här?

[Tisstassen]
2018-08-28 16:08
#9

Admin får gärna byta titel på denna tråd…

[Tisstassen]
2018-08-31 14:10
#10

putt

har vaktat valpen 2 dagar nu för de fick kris med sin hundvakt… det har gått jättebra! nu dock sista timman innan valpen blev hämtad så stod jag och spolade av den i badrummet medan mina 2 hundar busade. när jag kom ut så stod den äldre hunden med hela paketet ute och en pöl under sig………. dessutom verkade de ha blivit ett väldigt litet sår så de va några droppar blod också… jag torkade av honom med en våtservett och då fälldes den in och han gick iväg……….. 

asså vad är detta för beteende??????????

Upp till toppen
Annons: