Annons:
Etikettbeteende
Läst 1264 ggr
Duvethon
6/24/18, 10:43 PM

Att leka fysiskt

Hej!

Jag undrar hur ni leker fysiskt med era hundar. Brottas ni? Låter ni hunden använda munnen?

Det är nämligen så att matte och husse har olika synsätt på hur man bör leka med en valp, och jag vet inte hur vi ska förhålla oss till detta. Matte brottas och leker gärna med hunden, men gillar inte när hunden bits/använder munnen. Husse anser att hundar inte har mycket annat att leka med än just mun, och tycker det är helt okej att hunden bits. Och detta hårt. Hur ska vi förhålla oss till detta? Blir hunden förvirrad om vi har uppsatta regler för lek? Obs: Husse kommer inte att förändra sitt synsätt till lek, han anser att hundar ska "brottas hårt" för att de gör likadant med andra hundar.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
koppargaller
6/24/18, 10:50 PM
#1

Hundar är inte dumma, de vet att vi inte är hundar o kan mycket väl läras att inte ta till tänderna.

tiger tok
6/24/18, 10:56 PM
#2

Ja, vi leker fysiskt. Han får ta med munnen men inte hur hårt som helst. Han vet vad aj betyder.

Lojs
6/24/18, 11:01 PM
#3

Jodå, vi busar fysiskt och mina får tugga på mig, så länge de slutar när jag säger till och de vet när jag bjuder in till det och när jag inte gör det så är jag nöjd. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Duvethon
6/24/18, 11:02 PM
#4

#1 Vill du utveckla lite, du anser alltså att hundar inte bör använda tänder i lek med människor? min frågeställning var: Blir hunden förvirrad om vi har olika regler för lek?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
6/24/18, 11:04 PM
#5

#2 och #3 Tack för svar!

Fråga till er båda, tror ni jag kan lära hunden att matte inte vill bli biten, men att det går bra för husse? han blir inte förvirrad av detta?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Drakellen
6/24/18, 11:07 PM
#6

#4 jag tror inte att det är en möjlighet att lära att man får leka på olika sätt med olika personer. Att man ska vara försiktig med mig men att man får ta i lite med min pojkvän, som exempel. Det kan nog ta ett tag att lära in, men man ser ju ofta hundar som aldrig tigger nära en den vet att den inte får mat av, och som tigger järnet när den vet att den kan lyckas. Lite svag jämförelse kanske, men det är bara en fundering

Annons:
JoannaLi
6/24/18, 11:16 PM
#7

Jag är uppvuxen med en morfar som hade världens finaste relation med sin Totte. De brottades och hade sig jämt. En dag så råkade Totte komma åt med tänderna under en brottningsmatch, och så hängde en del av öronsnäckan löst och det forsade blod överallt. 

Jag svor dyrt och heligt att mina hundar aldrig ska få leka med annat än leksaker. 

….Eh…. Tja, det höll väl i typ 3 dagar. Nä, vi brottas på, och han får jättegärna tugga på mig. Första gången han gav mig blåmärken av att bitas ringde jag mamma och grinade av glädje - men då har jag en väldigt försiktig hund också. 

Det viktigaste för mig är att det alltid finns en signal som betyder att leken avbryts. Finns bara det så får han göra nästan vad fasiken han vill, för jag vet att jag är trygg i att när jag inte vill längre så kommer han sluta (likväl som jag slutar på hans signaler). 

Och som en sidenote så tycker jag att hundar har extremt god förståelse för att vi är olika förare och vi har olika regler. Till exempel med mig måste man sätta sig utanför ytterdörren innan man får gå ut, med min mamma får man göra vad man vill, och med min rumskompis måste man sitta kvar innanför dörren och låta henne gå ut först. Han har stenkoll :) Det tar såklart lite tid, där han testar vilka regler som gäller med vem, men det löser sig i slutändan.

Duvethon
6/24/18, 11:38 PM
#8

#7 Tack för ett bra inlägg. Jag måste erkänna att jag varit emot denna typ av "lek" som inkluderar bitande. Har många gånger stoppat leken mellan husse och hund då han bits. Era inlägg har fått mig att tänka om, jag ska försöka kommunicera med min hund och vara tydlig när han bits för hårt. Min lilla kille älskar verkligen att leka med oss, och är gärna fysisk.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[Tisstassen]
6/25/18, 12:03 AM
#9

jag tycker absolut att hundar brukar fatta att olika människor har olika regler! det är svårare och tar längre tid och ibland glömmer de bort… men brukar gå oftast tycker jag

dock är mitt tips att inte uppmuntra en valp till bitande för mycket… utan kanske först lära den av med det, och sen när den är äldre och bytt alla tänder osv så kan man introducera försiktigt bitande som ovan nämnt, lära in "aj" om hunden tar för hårt osv. vi har lite för tunn hud för den typ av lek som hundar brukar ha med varandra!

Honestyisdead
6/25/18, 12:33 AM
#10

Jag hade aldrig uppmuntrat en valp att bita på människor. Man kan brottas och ha en repstump hunden kan bita i.

Sugar Mist
6/25/18, 12:39 AM
#11

Hanen min gillar inte brottning alls, han ska bara klappas.. Men lillan däremot, hon älskar det, hon är väldigt mycket för att amvända munnen och så länge hon inte biter för hårt är det okej :)

-

Duvethon
6/25/18, 12:41 AM
#12

#9 och #10 Min hund är mer än 9 månader, alla tänder utbytta 

Hera, är det bara valpar eller vill du inte att hundar ö.h.t ska bitas vid lek?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Honestyisdead
6/25/18, 12:43 AM
#13

#12 Inte alls :)

Har funkat bra med rep istället för armar.

Annons:
Duvethon
6/25/18, 12:49 AM
#14

#13 Nu kan min hund kommandot 'hämta leksaken' så jag slipper ändock dessa lekar. Har funderat lite och kommer inte lägga mycket vikt vid att avbryta när husse leker, verkar trots allt som att det inte är så farligt när hundar leker med munnen (så länge man kommunicerar)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Fisherling
6/25/18, 8:54 AM
#15

Jag brottas, knuffas och munhuggs med Tinja. Vi tycker det är sjukt roligt! Jag använder då min hand som en hundmun och så ”tuggar” vi på varandra, parerar mot varandra och busar, har stand-offs innan vi busar igen ect. Hon använder alltså tänderna, men är mycket väl medveten om att jag är ömtålig så hon biter aldrig hårt. Om hon råkar göra der piper jag till och hon slutar leken för att istället kolla om jag är okej. Sen kan vi busa igen. :)

peafie
6/25/18, 10:07 AM
#16

Nu har du fått massa svar men jag skriver ändå. 🙂 Jag upplever också att de är väldigt duktiga på att lära sig olika regler med olika människor. Vi har olika känslor gentemot att bli slickade i ansiktet eller naggade i öronen, som exempel, och även om de gladeligen gör det på den ena av oss så skulle de aldrig drömma om att göra det på den andra.

Bloggen     ○    Instagram

hemul
6/25/18, 10:39 AM
#17

Tror också de kan lära sig olika regler. Men i det här fallet tycker jag grundregeln ska vara att bita försiktigt. Din killa bör vara undantaget, inte du. Detta med tanke på att hunden kanske kommer att leka även med andra människor.

F.ö. har jag lekt med mina hundar ungefär som Fischerling, med pip och allt. Tycker absolut de ska få använda munnen och tänderna, förutsatt att de fattar att vi är ömhudade, de flesta av oss. Dessutom tycker jag själv det är roligt att vara "handgriplig".

Scorpio97
6/25/18, 11:38 AM
#18

Vi var fem personer hemma när vi skaffade valp (mamma, jag och mina tre syskon) och vi hade nog lite olika regler gällande det mesta. Exempelvis att det är okej att leka fysisk och med lätta bett med mina bröder, men inte med oss andra. Samt att hon ska vänta på ett varsågod innan hon går ut genom dörren om jag håller i kopplet, men det är inte lika noga med övriga. Och så vidare. Det var absolut inga problem. Nu har vi barn flyttat ut så det är bara mamma som har hunden på heltid. Men när vi kommer hem så vet hunden mycket väl vilka regler som gäller med vilken människa. 

Så länge nya personer bara leker med leksak så gör hunden lika. Det är bara om människan bjuder in till det som hon använder munnen vid lek.


//Jessie

Ambrose
6/25/18, 12:23 PM
#19

Jag brottas och leker med min hund. För oss bygger det betydligt mycket mer relation än när vi använder leksak. Hon vet vad "aj" är, och leker(i hennes värld) försiktigt med mig. Sedan gör ju bara islag av tänder ont, men hade hon velat så kunde hon lätt bita genom skinnet eller bryta ben.. så i hennes värld är hon försiktig ;) Hon har ett stort ägandebehov vad det gäller föremål, så lek med leksaker blir bara en "vem vinner över vem och snor leksaken"lek, medans brottning blir något vi gör tillsammans :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Hornslandet
6/25/18, 12:44 PM
#20

För ena frågan:

Ja, jag är övertygad om att hundar förstår och lär sig "olika regler för olika personer". Min hund hälsar som en tok på vissa familjemedlemmar (som alltid har tillåtit hoppande och "brottargrepp" vid hälsning. Med en annan familjemedlem har han aldrig hoppat och haft sig då den personen alltid dragit sig undan och mer eller mindre automatiskt gett signaler om att det inte är okej (han är äldre och skulle kunna ramla om min hund hoppade på honom). Tror självklart på att det är samma med lek, min hund leker med mig på ett visst sätt och med andra på ett annat.

Andra frågan:

Jag brottas med min hund då o då. Det har vi gjort sen han var valp. Han får "ta tag" med tänderna men inte bita så det gör rent ont, då slutar jag leken isf. Ofta brukar jag använda en kampleksak vid brottningsleken dock så han kan använda tänderna mer, då kampar vi samtidigt som vi brottas. Ser säkert ganska skoj ut när jag ligger på rygg med honom ovanpå mig och/eller vi tumlar runt så med en samtidig "kamp" om en leksak. Jag brukar passa på att hålla kampleksaken med ena handen och använda andra för att knuffa och brottas runt med honom. Eller "fälla" honom med mina ben ala jiujitsu :P

Annons:
Majken!
6/25/18, 12:47 PM
#21

Leker fysiskt med vissa hundar, medan jag aldrig skulle drömma om att göra det med andra individer. Men jag är generellt inte förtjust i att hundarna biter mig så det händer sällan, och om det händer så är det i väldigt lugna situationer.

[IdaSoren]
6/25/18, 8:36 PM
#22

Jag brottas också med min hund och låter henne bitas. Nu är hon en individ som redan från början har varit försiktig och generellt "dålig" på att leka, så jag har för allt i världen uppmuntrat all form av lek från hennes sida, och det som kom fram först var brottning och lek-bit. Blev väldigt glad över att få liv i den sidan av henne så hon får gärna bitas hur mycket hon vill (eftersom hon inte tar i hårt) så länge leklusten finns kvar 🙂 Hade kanske haft ett annat synsätt om jag istället hade haft en väldigt burdus och hårdhänt individ, och försökt tona ner det lite.

panini
6/25/18, 10:05 PM
#23

Beror på vilken av hundarna jag leker med. Den äldre älskar att leka fysiskt och med honom leker jag så som Fisherling beskrev att hon gör med sin hund. Den yngre hunden är inte lika intresserad av denna typ av lek utan han blir i de flesta fall helt passiv istället, så med honom leker jag oftast med leksaker, kastar filtar/täcken över honom samt lekar där han får jaga mina händer :)

Rafflan
6/26/18, 1:13 AM
#24

Jag har inga problem att leka fysiskt med hundar, men det är viktigt att dem då vet hur hårt dem kan bita, och att man kan bryta leken när man vill/behöver

Zadeira
6/26/18, 12:46 PM
#25

Med de vuxna daghundarna ser jag inget problem med att leka med bett osv för jag vet att ingen av dem tar i och de har full koll på hur hårt de kan ta i innan jag bryter. Med valpen leker jag absolut inte med händer och accepterar bett, för jag vill inte att han ska se det som ok att bitas alls. När han växer till sig och kan skilja på att bita hårt och lek-bitas kan vi börja leka på andra vis.

Hornslandet
6/26/18, 1:32 PM
#26

Det enda jag kan tillägga är att jag med min valp använt "brottningsleken" en hel del för att även han skulle bli van att man tar på honom på alla ställen på olika sätt osv. När vi brottas kanske jag håller i hans ben lite, eller tar vid svansen (förstås inte hårt), tar på tänderna eller kliar magen…whatever. Svårt att veta exakt vad det gjort, men min hund har då inga problem nu med att bli tagen på även runt tänder, svans, annat.. Det är nog ganska "jaha?" för honom verkar det som.

Upp till toppen
Annons: