Annons:
Etiketthälsa
Läst 4829 ggr
Herveaux
2018-06-24 06:34

Stackars Pitcher... :´( [R.I.P. Pitcher]

Under fredagen hade stackars Pitcher problem att kissa, kom bara lite dropp och småskvättar och lika mycket läckte ut inne. Han är i vanliga fall 110% rumsren. 
På lördags morgonen (igår) ringde jag Ultuna akutmottagning och rådgjorde. 
Kl 11 var vi på plats och fick träffa veterinär. 

6 timmar senare hade dom tagit blodprov för att bl a kolla njurvärden, urinprov för att göra odling och kolla efter kristaller, röntgen som inte visade några stenar i blåsan och försökte känna på prostatan vilken inte gick att nå då han är en stor grabb. Avslutningsvis så tömde dom blåsan med kateter. 

Vi fick tid för återbesök och ett ultraljud om det behövs på torsdag. 
Sen vart vi hemskickade med order om att ringa om han fortfarande inte kan kissa och då ev. åka in igen. 

Sent igår kväll ringde jag då han inte kissat, han vill och försöker men inget händer. 
Sköterskan i telefonen tyckte vi skulle ha is i magen tills imorgon bitti (idag) och testa att trycka mot hans blåsa för att stimulera. 
Var ut inatt  - ingen kiss. Trycka på blåsan hade ingen effekt alls. 

Strax före 06 ringde jag igen och sitter nu och väntar på att sköterskan ska rådgöra med veterinär om vi ska få testa smärtstillande på recept eller om vi ska åka in igen. 

Fy f*n vad hemskt det är när ens pälsknytte inte mår bra! 💔
Jag h-a-t-a-r denna maktlöshet och väntan. 
Bara att vänta på att den jäkla telefonen ska ringa…

Håll gärna tummarna för Pitcher, att det inte är något allvarligt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
MonicaLagerquist
2018-06-24 07:38
#1

Jobbigt för er och för hunden.

Stolt ägare till fem La permer

JMW
2018-06-24 07:56
#2

Håller tummarna! Känner igen maktlösheten. man kan inget göra själv.

Herveaux
2018-06-24 08:01
#3

#1 Usch ja, väntar fortfarande på återkoppling från Ultuna. 😕
#2 Tack. 

---
Hittade smärtstillande tabletter här hemma (utskrivna till hunden vid annat tillfälle) men törs inte ge utan att konsultera vetten…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Fransu
2018-06-24 08:05
#4

Fy, vad jobbigt. Håller tummarna att det är något ofarligt och tillfälligt som snart går över.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Jojaton
2018-06-24 08:06
#5

Usch, krya på dig Pitcher!

Johanna - Instagram

Herveaux
2018-06-24 08:25
#6

#4 Tack! 
#5 Pitcher tackar så mycket!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
tiger tok
2018-06-24 08:56
#7

Stackars er båda! Håller tummar och klor här!

Herveaux
2018-06-24 09:25
#8

#7 Tack så mycket! 

---
Uppdatering: Jag ledsnade på att vänta och ringde upp akuten igen och se där; sköterskan som jag pratade med i morse har gått hem så hade inte jag ringt nu hade vi aldrig fått någon återkoppling.😡 
Tur att man är en fullfjädrar hönsdadda med dåligt tålamod. 

Nu ska stackars hund få tabletterna jag nämnde i #3 (vet. gav klartecken att ge) och hoppas kissandet kommer igång snart annars måste han läggas in på Ultuna.😭


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
2018-06-24 10:02
#9

Men "lille" Pitcher!<3 Är han kastrerad eller intakt? Det kan vara prostatan, i så fall brukar det hjälpa med en kastrering. Håller tummarna för att det löser sig snabbt, kram!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

apportbocken
2018-06-24 10:13
#10

Men lille gubben. <3 Hoppas han blir bra snart och att det inte är något allvarligt.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Herveaux
2018-06-24 10:26
#11

#9 Ja enligt honom själv så är han en liten plutt, både som frisk och krasslig. 
Pitcher är kastrerad, nu är det nog närmare 3år sen kulorna rök. 

#10 Tack!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JoannaLi
2018-06-24 10:56
#12

Vi skickar många kramar till Pitcher! 🤗

Herveaux
2018-06-24 11:07
#13

#12 Pitcher tackar så mycket!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Haztparken
2018-06-24 15:27
#14

Nej så tråkigt! Aldrig kul när våra pälsklingar blir dåliga men är alltid värre innan man vet vad det är!

Hoppas ni får några svar snart och att han kan få tömma sin blåsa ❤️

Cireea
2018-06-24 16:17
#15

Hur går det för Pitcher? ❤️


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Herveaux
2018-06-24 17:19
#16

#14 Tack!

#15 Tackar som frågar. Pratade precis med akuten igen. Vi ger det ett par timmar till, sen ska jag återkomma så får vi åka in och skriva in honom. 
Ett par gånger har det iaf kommit en svag stril när vi varit ute.
Inga olyckor inne sen igår eftermiddag när vi kom hem från akuten. 

Lilla Pitcher, kom igen nu killen!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
2018-06-24 17:56
#17

Tänker på er och håller tummarna!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

MonicaLagerquist
2018-06-24 18:13
#18

Det låter ju lite lovande om han trots allt kissar svaga strilar nu.

Stolt ägare till fem La permer

Herveaux
2018-06-24 18:27
#19

#17 Tack!🤗
#18 Näe, vi ska ta nästa tåg in nu. Får se om dom vill tömma blåsan och sen skicka hem oss eller om han blir inlagd.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

MonicaLagerquist
2018-06-24 18:55
#20

#19 Trist.

Lycka till hoppas att ni får rätt hjälp nu.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
JMW
2018-06-24 19:01
#21

Lycka till! 🙏

Lona
2018-06-24 20:09
#22

<3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
2018-06-24 22:38
#23

Ibland undrar jag hur mycket Pitcher egentligen förstår när man pratar med honom… 🤐Efter senaste telefonsamtalet med kliniken sa jag det till honom att "antingen får du ta och kissa ordentligt nu annars blir det sova kvar hos vetten inatt".

Vad är det första han gör när vi kliver av tåget i Uppsala? Kissar en respektabel pöl på perrongen förstås. Han hann med en till medans vi väntade på bussen och så en liten skvätt innan vi gick in till kliniken.  YES!😃
(Förstår såklart att det var hans tabletter som gjorde susen och inte mitt "hot" om pyjamasparty på Ultuna.)

Efter att ha pratat med en djurvårdare så räckte det med att klämma och känna lite på Pitcher och så en snabb konsultation med vetten så var vi alla på väg hem igen.

Om det inte blir stopp i kisseriet igen så blir det återbesök på torsdag som planerat. Jisses vilken pärs den här helgen har varit. Nu ska jag bara äta något och sen krascha i säng. Hunden verkar ha samma plan.

Tack för all omtanke hörrni!❤️


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Cireea
2018-06-24 23:35
#24

Vilken härlig uppdatering! 🌺


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

koppargaller
2018-06-24 23:48
#25

Så bra att det löste sig, sov gott.

hemul
2018-06-25 00:15
#26

Så skönt! Men vad trodde de att det var?

Herveaux
2018-06-25 07:14
#27

#26 I skrivande stund har veterinären ingen teori alls faktiskt. 
Olika prover togs i lördags och resultaten skulle komma inom en vecka, så blir det ultraljud på torsdag. Förutom kissproblemet så har han varit precis som vanligt under dom här dagarna: äter, dricker, magen funkar fint, pigg och glad, ingen feber…
Hoppas vi kan få mer klarhet i vad det handlar om, såna här mysterium gör mig gråhårig… 🤔
Givetvis är det viktigaste att Pitcher mår bra, men man vill ju ändå veta mer.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
MonicaLagerquist
2018-06-25 07:59
#28

Hoppas att ni får en förklaring på torsdag vad som orsakade det hela och att han håller sig pigg och kissar som han ska fram tills dess.

Stolt ägare till fem La permer

Fransu
2018-06-25 11:36
#29

Vad bra att han fått kissat ordentligt! 🙂

Nu håller jag tummarna att problemet inte kommer tillbaka.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Herveaux
2018-06-25 14:54
#30

#28 Tack så mycket, vi håller tummarna! 

#29 Eller hur? Aldrig har jag väl blivit så glad och lättad av att se en hund kissa som igår kväll. 
Andra resenärer på tågstationen måste ha undrat vad det var för ena knäppgökar som lyser upp som två solar när deras hund ställer sig och kissar rakt upp och ner på perrongen… 😂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

MonicaLagerquist
2018-06-25 14:57
#31

#30 😃

Stolt ägare till fem La permer

Lona
2018-06-25 15:20
#32

#30, Det känner man onekligen igen, även om det oftast handlat om bajs här. Undrar hur många SMS vi skickade fram och tillbaka med bajsrapporter och tillhörande bilder när våra hundar hade svår magsjuka här hemma? ;-) Hur mår han/ni idag? <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
2018-06-25 15:33
#33

#32 Tackar som frågar! Vi mår bra, något slitna och trötta bara. 
Kom nyligen hem från arbetsdagen i stallet och hunden slocknade så fort vi kom över tröskeln. Jobbigt att vara gårdshund och hålla koll på folk och hästar.
Pitch känner sig nog en aning utstirrad när han kissar ute nu.
Mycket bekvämt med en så långbent hund så man inte behöver dyka ner på alla fyra själv också för att se att kisseriet fungerar. 😇


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
2018-06-25 16:33
#34

#33, Åh, vad härligt att han är med i stallet! Kan tänka mig att han gillar att hålla koll där. Ja, helt klart en nackdel med en liten kortbent cairn! Får stå dubbelvikt och kolla… :-P


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Herveaux
2018-06-28 17:28
#35

Uppdatering: Idag var det återbesök på Ultuna. 
Proverna och odlingen från i lördags visade ingenting, men eftersom han inte blivit bättre så togs nya prover för att ta fram och kontrollera fler värden i både blod, urin och njurar. 

Ett jättetrevlig veterinär kände och klämde på Pitcher och kom tillbaka två gånger för att först dubbel och sen trippelkolla, eller rättare sagt lyssna, på hans hjärta då han är en så stor hund av en ras som har en historia av besvär med hjärtat inför hans sedering för ultraljud. (Älskar noggranna människor!👍) 
Hon kunde inte höra något onormalt men bestämde sen att han bara skulle få sedering för 40kg, istället för hans 90kg - just in case. 
Vilket räckte, han vart snabbt sömnig och ultraljud gjordes. 

Ultraljudet visade kristaller i urinblåsan och små, små prickar på prostatan som kanske är begynnelsen till cancer.😮
Vi ska följa upp dessa små prickar om ett par månader med ett nytt ultraljud. 

Imorgon ska vetten höra av sig och berätta vad nya proverna och odlingen visade och hur vi går vidare.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

MonicaLagerquist
2018-06-28 17:41
#36

Skönt att besöket idag gick bra.Hoppas att ni får positiva svar imorgon.

Stolt ägare till fem La permer

hemul
2018-06-28 18:41
#37

Oj. Både bra besked och ny oro alltså. Jobbigt att gå och vänta en hel månad. Håller tummarna för att kristallerna var allt.🌺

Herveaux
2018-06-28 19:21
#38

#36 Hoppas jag med, håller er uppdaterade. 

#37 Mm precis. Hönsdaddan fick lagom hjärtsnurp av att höra ordet "cancer"…😕
(Att det inte ens är klart om det faktiskt ens rör sig om cancer-celler ville hjärnan inte riktigt registrera där och då.)
Jag ska försöka att inte grubbla på det, vetten tyckte inte det var något akut att ta tag i nu, så vi får väl se hur det ser ut sen i höst/vinter med dessa små satans prickarna.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
2018-06-29 02:58
#39

Men kan de inte ta cellprov? Prostatan kan man ju leva utan (har jag gjort hela mitt liv och se så bra det går!😛), så varför inte kolla och ta bort skiten om det skulle vara cancer? Sa de nåt om det?

Fransu
2018-06-29 11:34
#40

Så himla bra när man får en veterinär som man känner sig trygg med. Så viktigt.

Ordet cancer vill man ju inte höra. Då blir man givetvis orolig. Hoppas att prickarna är något ofarligt som försvinner av sig självt.

Är det kristallerna som ställde till det med kisseriet? Och finns det något sätt att bli av med kristallerna att dom inte bråkar med Pitcher igen?

(Alltså 90 kg hund, det är mycket hund! 🙂)

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

koppargaller
2018-06-29 12:37
#41

Dom kan sprängas med ultraljud har jag för mig.

Annons:
Herveaux
2018-06-29 15:33
#42

#39 Vet sa inget om hur vi skulle gå vidare med prostata-prickarna mer än att vi ska följa upp med nytt ultraljud om ett par månader. 
Hon ska ringa idag och lämna rapport om prov- och odlingsresultat och hur vi ska tackla det som bråkar med min stackars jycke. 

#40 Oh ja! En vettig vettis är guld värd!❤️
Hoppas verkligen dom där prickarna antingen försvinner av sig självt eller sopas med av det som ska ta väck kristallerna i urinblåsan. 

Ja, troligen är det kristallerna som täpper igen kisseriet, men extra prover togs för att se så att det inte är något mer som ligger och lurar. Pitch hade mycket proteiner i urinen vilket tydligen är rena kalaset för bakterier. 

Jag antar att man kan få bort kristaller på något vis. Men om det görs med medicin, spolning eller som #41 skriver har jag ingen aning om. 
Hoppas vet ringer snart och berättar mer. 

Haha, om han bara anade själv hur stor han faktiskt är. Lille skrutten.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
2018-06-29 15:54
#43

Kan det vara för tidigt för cellprov? Jag skulle nog fråga om varför man väljer att inte göra det ivf. Jag menar, om det nu, Gud förbjude, skulle vara cancer är ju tidsfaktorn superviktig.

Här står det att behandlingen beror på typ av kristaller, specialfoder eller kirurgi.

https://www.anicura.se/fakta-och-rad/hund/urinsten-hos-hund/

Herveaux
2018-06-29 19:27
#44

Uppdatering: Veterinären ringde ÄNTLIGEN strax innan kl 18. Hade nästan gett upp hoppet om samtal idag. 

Det var mer än kristaller som spökade. Urinvägsinfektion och en misstänkt njurbäckeninfektion. Njurvärdena såg dock normala ut. 
Antibiotika utskriven, uthämtad och inkastad i Pitchers gap. 
(Tackar en högre makt att han är så enkel att ge medicin!)

I nästa vecka är odlingen klar och då får vi se om hans bakterier är resistenta mot den antibiotika som är utskriven eller om vi prickade rätt sort från början. 
Han får också fortsätta äta sina smärtstillande tabletter. 

Jag frågade om prostatan och vet sa att det inte var något akut, men att vi ska följa upp med nytt ultraljud om 3-4 månader. Kändes lugnande. 

Fick totalt hjärnsläpp när det kom till att fråga vidare om kristallerna och hur vi ska bli av med dom, så det får jag ta vid nästa samtal under nästa vecka. 

Vi tar ut och rastar Pitcher var 2-3 timme dagtid och 1-2 ggr/natt vilket börjar kännas ordentligt nu. Så attans trött och snurrig i bollen. Men vad gör man inte för sin älskade raggsocka.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

MonicaLagerquist
2018-06-30 08:45
#45

Ja att vänta på att veterinärer ska höra av sig är drygt.Jobbigt med sjuk hund men nu vet ni vad det är i alla fall.Hoppas att ni hittade rätt medicin och att det vänder snabbt.

Stolt ägare till fem La permer

Herveaux
2019-06-14 13:40
#46

UPPDATERING:
Igår började han få svårt att kissa igen, det lossnade när vi varit ute en stund men tyckte inte att han kissade ur sig ordentligt.
Vid 05:00 väckte han mig inatt och behövde gå ut - tvärstopp i kisseriet.
Ringde Ultuna och åkte in för en akuttid vid 07:30.
Vet. ville ta prover och ultraljud vilket jag också tänkt på.
Under ultraljudet hittades en tumör i hans urinblåsa och där och då förstod jag vart vi var på väg. 💔

Strax efter kl 11:00 somnade min älskade, älskade Pitcher in. 
Jag bad honom hälsa Rufus, min förra hund, en skotsk hjorthund.
Hoppas dom springer ikapp över dom evigt gröna ängarna nu. 🌈🐶🌈

Saknaden är fruktansvärd, men som den underbara kloka veterinären sa: 
"Det är ett hemskt beslut, men alternativet är värre."


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
2019-06-14 13:58
#47

Å så tråkigt. Låter kanska larvigt, men jag inte bara beklagar din sorg, jag blir faktiskt ledsen, Du har berättat så trevligt om Pitch att jag tycker jag nästan kände honom.😕

Herveaux
2019-06-14 14:15
#48

#47 Tack så hemsk mycket! 🤗Tycker inte det är ett dugg löjligt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Lona
2019-06-14 14:29
#49

Neeej! Här rinner tårarna för er båda. Pitcher som vi följt så länge här på forumet! ❤️ Starkt beslut av dig, är övertygad om att han kör världens race där uppe nu. Stor, varm kram! ❤️❤️❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JMW
2019-06-14 14:50
#50

Åh jag är så ledsen för er skull. Vet ju hur tungt det är. 🧡

Jojaton
2019-06-14 15:29
#51

Åh nej vad tråkigt 😔💔 beklagar din sorg och skickar styrkekramar! ❤️

Johanna - Instagram

MonicaLagerquist
2019-06-14 15:45
#52

💔Beklagar sorgen

Stolt ägare till fem La permer

Herveaux
2019-06-14 16:44
#53

Tack så mycket hörrni. 🤗🌺


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

apportbocken
2019-06-14 17:00
#54

Fina Pitcher, jag beklagar ❤️

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Cireea
2019-06-14 18:01
#55

Beklagar ❤️😭


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
jenmjao
2019-06-14 18:22
#56

:( beklagar verkligen sorgen <3

flocken
2019-06-14 21:33
#57

Nej.. Tänker på dig /er. ❤️ Nu springer han på de gröna ängarna

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

JoannaLi
2019-06-14 21:57
#58

Vila i frid, Pitcher ❤️

Hornslandet
2019-06-14 23:22
#59

Men NEJ!! :( Beklagar verkligen.. Det enda andra jag kan tillägga är att jag imponeras av din omtänksamhet för honom som genomsyrar hela den här tråden, det värmer !

Florine
2019-06-15 13:56
#60

Grät medan jag läste igenom den här tråden igår. Har själv en sjuk hund vars framtid är oviss. Jag är absolut säker på att din vackra hund spenderar resten av evigheten på en vacker plats där dagarna endast består av ro och glädje 🌹 Och vad tacksam han är för att han haft en så bra matte som tänkte på hans bästa 🌸

Ambrose
2019-06-15 18:01
#61

Beklagar verkligen, men ett starkt beslut av dig som matte <3

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Herveaux
2019-06-15 18:24
#62

Tack för alla fina ord. Det värmer och tröstar ska ni veta. 🤗


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Zadeira
2019-06-16 08:22
#63

Det är fantastiskt att se värmen här inne på forumet när en hund man känner till om så även bara på nätet går vidare. Värmen och omtanken här är så fin.

Vi är många som tänker på dig!

tiger tok
2019-06-16 09:59
#64

Usch så hemskt! Tänker på er

eli1991
2019-06-16 12:13
#65

Usch vad hemskt och tråkigt. Tänker på dig mitt i denna fruktansvärda sorg 😞

Fransu
2019-06-16 19:42
#66

Beklagar. Det är så otroligt jobbigt när man måste ta det beslutet. Och saknaden gör så ont. 💔

Kram.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Nettis!
2019-06-17 18:30
#67

Beklagar

Changrila
2019-06-17 20:05
#68

Beklagar! :( Men så skönt ändå att ni kom till bra veterinärer och att du var stark nog att ta rätt beslut i tid, så att han fick allt så bra som det var möjligt. Det är det finaste man kan göra för sina fyrbeningar. Ta hand om dig själv nu.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Honestyisdead
2019-06-17 21:33
#69

Beklagar :(

Annons:
Upp till toppen
Annons: