Avel & Genetik

Pomsky

2018-06-24 00:15 #0 av: [~Kollen~]

Många tycker att blandrasen pomsky är en blandras som dom inte rikitgt förstår hur det hela går till och vissa tycker att det är en ras som är från oseriösa uppfödare. Pomskys för min del är väldigt söta både som valp och som vuxen men det är väl inget fel om man skaffar en sån hund?? Eller blir det mesta problem? Jag läste lite om denna ras på Pomsky.se Undrar vad ni tycker bara om rasen.

Anmäl
2018-06-24 00:16 #1 av: koppargaller

Det är inte en ras.

Anmäl
2018-06-24 00:18 #2 av: [~Kollen~]

Jag vet det är en blandras mellan Husky och Pomeranian :)

Anmäl
2018-06-24 00:30 #3 av: Lona

En helt idiotisk blandning, ärligt talat, även om de är väldigt söta. Det är väl därför de är framtagna, ingen seriös och kunnig hundmänniska skulle ens komma på tanken att korsa en utpräglad arbetshund (även om det knappast är de mest extremt dragavlade individerna som använts) med en lika utpräglad sällskapshund. Att dessutom mixa två raser som det är så stor skillnad på storleksmässigt, tja, det gör inte saken bättre i alla fall...
Avlar man efter utseende, som med pomsky, så tar dessutom hälsa och mentalitet stryk.
Nej tack!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-06-24 00:37 #4 av: [~Kollen~]

Utseendet är inte så viktigt för mig. Jag vill ha en bästis som kan följa mig nästan hela mitt liv men jag antar att pomskys är nog ganska tja konstig blandning

Anmäl
2018-06-24 01:23 #5 av: Ms_Raptorskull

Jag tycker ärligt talat att man är fullkomligt dum i huvudet om man skaffar en ras, eller blandras i detta fallet enbart för att den är söt. Tänk på hundarna och deras egenskaper sedan slå ihop 1+1 istället för att vara så sjukt egoistisk?

Anmäl
2018-06-24 01:28 #6 av: koppargaller

Om man av någon anledning inte vill ha en renrasig hund kan man ta hem en från Hundstallet.

Anmäl
2018-06-24 04:16 #7 av: Milkshake

#4 Fast både i detta inlägg och det förra som togs bort frågade du om söta blandraser. Tänk först igenom vad du kan erbjuda din hund och välj sedan en passande ras som även tilltalar dig utseendemässigt. 

Antagligen något från rasgrupp 9:
https://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9

Anmäl
2018-06-24 09:27 #8 av: parsley

Är du inne på något fluffigt så välj hellre än rasren pomeranian, dvs den ras som tidigare kallades dvärgspets, eller en kleinspitz. Då är det betydligt större chans att du får en vettig hund, även om båda raserna kan vara ganska energiska och behöver en del aktivitet både fysiskt och mentalt för att inte bli skälliga. Kleinspitzen är lite större än en pomeranian. Kleinspitzen är inte lika populär, vilket minskar risken att man avlar på mindre lämpliga hundar bara för att få fram valpar att sälja. 

Vill du absolut ha en blandras titta efter blandningar av rena sällskapsraser och undvik raser där man korsar en sällskapshund med en hund från en arbetande ras (bruks, vall, jakt eller drag). 

Man kan inte bara köpa en hund för att den är söt. Livet är inget instagramkonto. Hundar har en rad egenskaper förutom sitt utseende och som hundägare måste man kunna tillgodose sin hunds behov.  Att välja hund utifrån sina egna förutsättningar och de möjligheter man har att aktivera hunden är a och o. 

Anmäl
2018-06-24 09:59 #9 av: VampireGirlElvira

~Kollen~
Jag skulle rekomendera att läsa på mer om olika raser innan du skaffar dig en hund.
Och att inte köpa en hund för utseendets skull.
Ta inte illa upp, men jag tycker att du verkligen borde läsa på om olika raser.

Jag har t.ex väntat och läst på om alla olika raser här i Sverige i över tio år, och inte hittat den rätta för mig ännu.

Sorry OT, men det är skönt att vara tillbaka härinne i ifokus igen efter allt som har hänt mig.

Anmäl
2018-06-24 10:08 #10 av: Lona

TS, fundera lite på hurdan hund du vill ha mentalt. Pigg och busig eller mer lugn? Älska alla eller mer reserverad? Följsam eller lite mer egensinnig? Hur mycket pälsvård kan du tänka dig?
Vad vill du göra med din hund, "bara" sällskap eller träna någon hundsport, kanske tävla?
Fundera lite och återkom gärna så kanske vi kan klura ut någon ras som verkar passa. :-)

#9, Välkommen tillbaks, kul att se dig! <3

Anmäl
2018-06-24 10:40 #11 av: [~Kollen~]

Jag vill inte ha en hund om utseendet eller vad ni säger det jag vill ha är en hund som passar mig, en hund som kan bli min bästa vän, Jag tänkte bara på pomskys eftersom det är iallafall en blandras som alla andra blandraser som behöver ett hem och kärlek eftersom många inte tycker om pomskys så för jag det och alla andra hundar 😊

Anmäl
2018-06-24 10:42 #12 av: [~Kollen~]

Jag är ganska känslig person.

Anmäl
2018-06-24 10:46 #13 av: Belzebubble

Så vad förutom utseende och det faktum att ingen gillar rasen som gör att du fastnar för pomsky? Vilka egenskaper i en hund tycker du om?

Anmäl
2018-06-24 10:49 #14 av: [~Kollen~]

Och jag hade inte tänkt skaffa hund än, jag ska göra det nästa år men jag ville bara ha råd från er men det ända jag får är att ni kommenterar att jag bara vill ha en hund för utseendet. Jag skulle vilja ha en hund som är ganska lekfull, Mentalt bra, lugn, helst sällskapshund men också lite spring i benen ute när jag springer, Medelstor hund, hmm jag får tänka mer på saken.

Anmäl
2018-06-24 11:14 #15 av: apportbocken

Om du vill ha en mentalt bra och trygg hund, vänd dig då till SKK-reggade uppfödare som gör BPH (Beteende- och personlighets-beskrivning hund) med sina avelsdjur. Resultaten från beskrivningarna kan du se på avelsdata och det är just tack vare sådant som jag tycker att SKK-reggat är det bästa om du ska köpa hund som ny. Du kan nämligen kolla massor av hundars resultat på hälsotester och mentalitetstester för att få en bra hund som passar dig. Kolla - som någon redan skrivit - på raserna i rasgrupp 9. Där finns de sällskapshundar varav många är käckare än en kan tro. Jag tänker spontant på papillon eller kromfohrländer, men det finns många där som kan passa.

Anmäl
2018-06-24 14:09 #16 av: parsley

# 15 Vet du har vanligt det är att uppfödare som avlar på sällskapsraser gör BPH på sina avelsdjur? Jag hittade den här statistiken på Svenska Dvärghundsklubbens sida. Visst är det långt i från alla avelsdjur som genomgår BPH? Är det uppfödare som testar sina hundar eller är det privatpersoner utan avelsintresse som vill veta vilken typ av hund de har och hur den reagerar i olika situationer?
 http://www.sdhk.net/avel/bph
Rasklubben för de tyska spetsarna (klein, mittel och gross) har den här informationen på sin sida. Läser man på olika kennelsidor så verkar inte BPH vara särskilt vanligt förekommande.  http://www.skmgk.se/bph

Anmäl
2018-06-24 14:28 #17 av: koppargaller

#16 Vi som valpspekulanter kan påverka det genom efterfrågan.

Anmäl
2018-06-24 16:27 #18 av: apportbocken

#16 Jag vet inte hur vanligt BPH är i raserna jag rekommenderade, men en valp med BPH-testade föräldrar av sällskapsras ska la inte vara det minsta omöjlig att hitta. Dessutom är BPH fortfarande ganska nytt och att beskriva sin hund verkar bli allt vanligare. Tyvärr håller jag med i det du skriver, det är långt ifrån alla avelsdjur som gör BPH och det är väldigt synd. Men jag tycker att #17 har en extremt bra poäng i att det är vi som köper valpar som har makten att visa för våra uppfödare att vi prioriterar mentaliteten på de hundar vi köper genom stt välja BPH-testade föräldrar till dem. Både uppfödare och privatpersoner testar sina hundar, dock är jag inte tillräckligt insatt för att veta vilken grupp som är majoritet. Jag funderar t.ex på att göra BPH med Chester i höst trots att jag verkligen inte har några planer alls på att låta honom gå i avel.

Det är synd att BPH ännu inte blivit ”det normala”, särskilt inte hos sällskapsraser. Men det är kul att trenden visar att det kanske kan bli det en dag i framtiden.

Anmäl
2018-06-24 16:54 #19 av: VampireGirlElvira

#10, tack. : )

Anmäl
2018-06-24 17:17 #20 av: Jojaton

BPH och MH säger ju inte jättemycket om den enskilda hunden, men kan säga en massa om avel och linjer. Så även om just din hund inte ska gå i avel kan det hjälpa en framtida valpköpare. Kan ju vara så att alla avkommor med samma pappa som min hund delar vissa egenskaper som är mer eller mindre attraktiva för valpköpare. Håller med #18 om att det är tråkigt att det fortfarande finns så mycket motstånd, men är glad att det på många håll blir mer och mer norm att mentalbeskriva sin hund, och att många uppfödare uppmuntrar sina valpköpare att göra BPH 😊

Johanna - @mysheltiesam

Anmäl
2018-06-24 17:50 #21 av: koppargaller

#18 o #20 Spinner vidare.

Ju större andel av de olika raspopulationerna som testas desto bättre.

Anmäl
2018-06-24 22:35 #22 av: [~Kollen~]

Okej men tack för svaren. Jag har velat ha hund länge och har läst massa hundböcker, jag har autism och det var på tiden pappa gick med på att skaffa hund nästa år😊 tack för allt tips, jag är inte en vuxen men jag vet hur man tar hand om en hund♥︎.

Anmäl
2020-01-14 12:18 #23 av: Magica 8888

Jag skulle hellre ha en pomsky än en ren Husky och absolut hellre än en ren pomme. 

Det finns många husky-frälsta som vill ha en husky  men mer åt sällskapshundshållet. Då är det bättre med en pomsky än en sk. showhusky. 

Det finns en svensk fb-grupp (en hel del pomskys i sverige nu) och hundarna är mer homogena/ förutsägbara än man kan tro...en spets liksom, men med mindre motor än en husky.  Ägarna verkar överlag väldigt medvetna om vad de har skaffat sig för slags hund och är öppna för att de kan komma i olika storlekar och att de kommer ha såväl husky-drag som pomme-drag.  

Det finns absolut de uppfödare som hälsotestar och de som inte gör det.  Så det går att välja. 

Anmäl
2020-01-14 13:14 #24 av: Milkshake

#23 Men alltså... Vill man inte ha någon av de raserna som de är så skaffar man ju en ANNAN ras, inte blandar de två helt olika raserna och hoppas på det bästa. Så oerhört oansvarigt och själviskt!

Anmäl
2020-01-14 15:08 #25 av: Lona

#23, Vill man ha en mer sällskapsinriktad spets än husky så finns det ett gäng lämpliga raser att kika på utan att behöva mixa två totalt olika hundtyper. Enligt den FB-gruppen kanske pomsky är homogena, det finns den motsatta uppfattningen också. En blandras får sällan just de eftertraktade egenskaperna från respektive ras, det kan lika gärna slå tvärtom. Dock lär väl en pomsky se ut som just en spets om det nu är det man är ute efter - men då är vi inne på val baserat på utseendet igen.

Anmäl
2020-01-14 19:40 #26 av: Sasmal

#23 Dessutom finns det redan en sån ras (dock inte i Sverige) Alaskan Klee Kai. En sällskapshund som ser ut lite som en husky. Så om man absolut ska ha en liten "husky" så kan man iaf kolla på en riktig ras. Att blanda hejvilt mellan helt olika raser för att få söta valpar är inte försvarbart.

Anmäl
2020-01-18 15:02 #27 av: Magica 8888

#24 ja, om det finns någon slags hund som man är MER intresserad avänen Pomsky så skaffar man ju den!

#25 Och om man är mer intresserade av en Pomsky än några av de spetsar som finns , så skaffar en sig hellre än Pomsky.  Det är inte gruppen som säjer att de är homogena, det är min bedömning av vad folk berättar om sina enskilda hundar i den gruppen.  Det är ganska tydligt vad man får för en slags hund även i förhållande till vad man får för slags hund om man tex skulle vara intresserad av mittlespitz eller annan ras. 

#26 Alaskan Kee Klai är och ska vara ganska reserverad, mer reserverad, så det passar inte alla. 

Allmänt: Vad har ni för problem med attandra kan ha annan smak på hundar än just ni?  Och vi behöver alternativa sätt att avla. Det är etiskt tveksamt att avla endast inom slutna populationer, så det är väl bra att åtminstone en fjärdedel av de som köper hundar köper just blandrashundar. 

Anmäl
2020-01-18 15:38 #28 av: Sunflower_

#27 Är du intresserad av en husky/pomeranian mix måste du vara intresserad av båda raserna, och är du det kan du lika gärna skaffa en av dem.

”Och om man är mer intresserade av en Pomsky än några av de spetsar som finns , så skaffar en sig hellre än Pomsky”

Hur tänker du? Du måste ju vara lika intresserad av raserna i blandningen då du singlar slant kring vilka egenskaper den kommer få och därför kan du ju lika gärna köpa en Husky eller Pomeranian. Du kan ju inte vara mer intresserad av en mix mellan raserna än raserna individuellt?

”Det är ganska tydligt vad man får för en slags hund även i förhållande till vad man får för slags hund om man tex skulle vara intresserad av mittlespitz eller annan ras.”

Fast det är ju absolut inte sant eftersom du blandar två väldigt olika raser och därav kan få vilka egenskaper som helst. Du kan absolut inte jämföra en oseriös designer blandras med en hundras som i flera decennier avlats för att ta fram specifika egenskaper.

Motståndet för denna blandras och blandraser generellt beror inte på att man har problem med att andra har annan smak på hundar än en själv. Det beror på att man är emot oseriös avel där man blandar raser och hundar hejvilt utan att bry sig.

” Och vi behöver alternativa sätt att avla. Det är etiskt tveksamt att avla endast inom slutna populationer, så det är väl bra att åtminstone en fjärdedel av de som köper hundar köper just blandrashundar.”

Skulle detta stämma så avlar man ju isåfall in liknande raser, tex malamute i siberian husky, du avlar ju inte in vad som helst. Dessutom har jag svårt att tro att detta är ett omfattande problem, har du fakta? Det är däremot mycket etiskt tveksamt att bedriva oseriös avel och experimentera med olika hundar, bara för att vi kan. Nej det är inte bra att en fjärdedel köper blandraser. Det bidrar endast till dålig avel.

Anmäl
2020-01-18 22:52 #29 av: Retriever456

Såg en annons på blocket med "chusky" valpar, chowchow och husky alltså. Kanske lite mer lika än pomerian och husky men tycker ändå det är så otroligt onödigt att blanda ganska olika hundar. Och båda är ganska intensiva på olika sätt.

Dock kanske jag inte borde snacka eftersom jag har en golden /flatte blandning men känner dock att den blandningen är stabilare.

Vad tycker ni om "chusky"?

Anmäl
2020-01-18 23:27 #30 av: Sunflower_

#29 Generellt är jag emot alla blandraser. Det betyder inte att jag inte gillar blandraser som individer, många av de hundar som ligger mig varmast om hjärtat är just blandraser. Men problemet är att aveln ofta är väldigt oseriös. Anledningen till att man väljer att avla blandraser är oftast inte bra anledningar. Det kan bero på utseende, pengar eller bara för att man tycker det är lite roligt att avla. Inga av dessa anledningar främjar hunden.

Sen är jag i lite debatt med mig själv då de flesta raser som finns nu avlats fram från andra raser. Men jag ska vara ärlig och säga att jag inte är tillräckligt insatt i hur man faktiskt avlat fram tidigare raser. Dock tror jag nog att det gjordes på ett bättre, mer målinriktat sätt än dagens blandrasavel.

Sen tycker jag endast att utbildade och kunniga ska få hålla på med avel, det hade resulterat i bättre hundar, både fysiskt och mentalt men även seriösare hundköp. Få blandrashundar har dokumenterad hälsohistorik på föräldrar/föräldrasyskon/farföräldrar osv. Det är ofta inte ens föräldrarna är hälsotestade.

Självklart blir det på ett sätt bättre att blanda mer liknande raser men det tar ju inte bort det faktum att man avlar ansvarslöst, ofta på hundar man inte vet något om.

Anmäl
2020-01-19 00:13 #31 av: Semlalatte

#30 Fast renrasaveln med deras framavlade missbildningar har knappast mycket att ryggdunka sig själva över. Det räcker att besöka valfri utställning för att vilja vända i dörren.. Stånkande trubbnosar, djupa veck och krumma ryggar. Vidrigt!

Anmäl
2020-01-19 00:30 #32 av: Sunflower_

#31 Har aldrig sagt något om att all renrasig avel är bra? Tycker mycket inom renras-aveln är vidrigt. Dock finns det otroligt mycket bra avel och fantastiska uppfödare av renraser, det är mer än vad man kan säga om blandras-avel.

Anmäl
2020-01-19 17:28 #33 av: Semlalatte

#32 Fast jag tycker det är att göra det lite väl enkelt för sig att ”generellt vara emot alla blandraser” som du skriver och att vara emot oseriös avel? Listan över kraftigt hälsobelastade renraser är ju allt annat än kort men ändå tycks aveln och införskaffandet av dessa sällan vara lika upprörande som när en ras inte är ”ren”.
Personligen struntar i om en hund är ren- eller blandras, däremot tycker jag att lagar och regler för avel och uppfödning öht ska skärpas ORDENTLIGT.

Anmäl
2020-01-19 17:45 #34 av: Sunflower_

#33 Vad menar du? Generellt är den mesta blandrasaveln oseriös och därför är jag generellt emot den. Jag är precis lika emot oseriös avel av renraser och har aldrig sagt nått annat så vet inte vad du hakar upp dig på.

Anmäl
2020-01-19 18:50 #35 av: Semlalatte

#34 Kanske formulerade jag mig klumpigt (eller missförstod dig)? Jag tycker själv att aveln av blandraser tenderar att vara ganska förkastlig och/eller otroligt dåligt motiverad men för att komma till rätsida med problemet tror jag mer på en kraftig skärpning av lagar och regler för avel och uppfödning i stort iom att även renrasaveln ser ut som den gör.

Anmäl
2020-01-19 19:19 #36 av: Sunflower_

#35 Jo där är jag helt med dig och med såna lagar och regler tror jag blandrasaveln näst intill skulle försvinna då det knappt finns några såna ”uppfödare” som skulle fortsätta ifall man faktiskt behövde anstränga sig. Däremot förstår jag inte vad du menar med:

”Fast jag tycker det är att göra det lite väl enkelt för sig att ”generellt vara emot alla blandraser” som du skriver och att vara emot oseriös avel?”

Eller varför du besvarar mina kommentarer som att jag på nått sätt är för oseriös/dålig avel av renraser bara för att de är just renraser?

Anmäl
2020-01-19 22:39 #37 av: Semlalatte

#36 Det var en illa formulerad mening skriven när jag var på språng.
Jag menade att istället för att vara emot ”alla blandraser” borde man inte hellre rikta in sig på oseriös avel i stort då problemet är så väldigt utbrett?

Anmäl
2020-01-19 23:02 #38 av: Sunflower_

#37 Jo men jag besvarade en fråga angående vad man tycker om husky/chow chow som blandras och då var mitt svar att jag generellt är emot all blandrasavel, av självklara anledningar. Just nu handlade det om blandraser och det var den frågan jag bemötte. Jag har tex tidigare skrivit här att jag inte tycker det finns några sunda eller seriösa uppfödare av mops, eftersom vi i den tråden diskuterade mopsar. Nu handlade det om blandraser och därför hamnar självfallet fokuset där. Så jag förstår inte riktigt varför du känner behovet av att påpeka för mig att renrasaveln också kan vara skitkass, har aldrig sagt något som talar för att jag tycker annat.

Anmäl
2020-01-20 00:01 #39 av: Hera

#23 Vill man inte ha någon av raserna skaffar man ju inte en blandning av dom. Det finns ingen logik i det.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2020-01-20 04:26 #40 av: keithan

Människor som avlar fram blandraser av kosmetiska skäl är inte något att hurra över då dessa, anser jag, oftast är oseriösa och okunniga. Att avla fram en Husky i miniatyrform finns där knappast någon annan anledning än att man vill ha en liten hund med ett påfallande utseende. Ingen vidare tanke på temperament eller bruk som man hade förr. I dag ser man bl.a. Schäfrar med lutande ryggar och trubbnosade raser med allt allvarligare andningssvårigheter (som då ursprungligen kommer från missbildningar och t.o.m. inavel). Allt detta p.g.a. kosmetiska skäl så att säga. Karaktärsdrag som drabbar rasers hälsa är ju fashion, eller hur... Personligen älskar jag de flesta raser, vare sig de avlades fram för modets skull eller inte, men jag tycker det är synd hur dessa kom till. Det finns som tur är många bra uppfödare där ute som avlar vidare på något friskare linjer—rakryggade Schäfrar och trubbnosade raser med längre nosbrygga, eftersom jag nu drog dessa som exempel.

Slutligen är det dock ditt eget val, ifall du nu vill ha en s.k. ”Pomsky” eller ej. Jag tycker dock du borde lägga mer fokus på vad för sorts lynne du vill att din hund ska ha och vad du vill ha den till, istället för att välja en hund som ”är söt som både valp och vuxen”. :-)

Anmäl
2020-01-20 19:26 #41 av: JoannaLi

#37 Fast att man är emot blandrasavel betyder inte att man inte är emot all oseriös avel? Man måste inte alltid ta med allt. Det här är trots allt en diskussion om blandrasavel.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.