Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1643 ggr
Princessss
2018-06-22 22:37

Kastera tik

Jag får hund om ca 2 veckor. Jag ska få en jack russell tik på ca 11 veckor. Jag undrar om det är ofta som man kasterar tiken? Liksom gör nästan alla det eller bara få? Är det något som känns som ett måste? Vad är för och nackdelarna?

Annons:
Ary
2018-06-22 22:56
#1

Kastrering är inget måste. Kastrering innan första löp förebygger dock juvertumörer.

Har tiken sedan problem med att må riktigt dåligt vid skendräktighet kan kastrering bli aktuellt iaf. En viss risk finns för inkontinens vid kastrering av tikar.

Elsis matte
2018-06-23 10:05
#2

Det har blivit vanligare, men skulle nog säga att de flesta inte kastrerar sina tikar rutinmässigt. Fördelen är att man slipper löp och skendräktighet samt en del sjukdomar. Nackdelen är att det påverkar hormonbalansen i kroppen, kan medföra övervikt, päls- och hudproblem samt torra slemhinnor. En del tikar blir inkontinenta efter. Tidig kastrering ökar kraftigt risken för ledproblem. Jag anser att det är bättre att vänta och se. Visar sig tiken ha svåra skendräktigheter eller täta löp kan man alltid kastrera senare. Det kan också vara en poäng med att kastrera den äldre tiken medan hon är pigg, för att förebygga livmoderinflammation.

[Shettisar]
2018-08-27 10:01
#3

Hittade en intressant studie gällande kastrering av tikar.Myt & vetenskap om kastration av tik.Läsvärd om man är lite kluven.Ska själv kastrera vår tid om några veckor.    https://stud.epsilon.slu.se/2516/1/Bo%C3%ABthius_H_110419.pdf

reverse
2018-08-27 11:46
#4

Det blir vanligare att kastrera sina djur i Sverige. Hormoner är jätteviktigt, så det är inget jag själv gör på mina djur om det inte behövs. Min lilla dvärgpudel visade sig till exempel inte bli annorlunda alls vid löp. Precis lika käck, pigg och träningssugen som resten av året. Inga skendräktigheter osv. Blödde hon inte (och jag inte hade hanhund också, som har järnkoll på var i löpet hon är) så skulle jag nog inte ens märka av löpen.

 //Lina

hemul
2018-08-27 13:32
#5

Som reverse. Skulle aldrig göra det utan påtaglig medicinsk orsak.

Men, som du förmulerade dig i din fråga, kan det nog kännas som ett måste för den ovane eftersom det blivit så mycket vanligare. I t.ex. USA är det ju mer eller mindre standard. I Australien är det lag på det om man inte avlar, har jag hört. Det är en utveckling jag är starkt emot.

Sexualdriften är en del av oss - och av hundarna. Och de där hormonerna påverkar mer än själva driften.

[~Kollen~]
2018-08-28 08:09
#6

Heter det inte sterilisera tiken? Eller kan man kastrera en tik??

Annons:
[Shettisar]
2018-08-28 08:41
#7

För egen del så väljer jag att kastrera vår tik pga de senaste tikarna har haft stora problem med div tumörer och jag orkar inte gå igenom detta en gång till.OCH det är en blandras så därför inga valpar etc..Var och en väljer vad den vill göra ,tycker inte man ska sitta med pekpinnar.Bättre att försöka få så mycket info som möjligt och jag ger gärna det om jag kommer över fakta.

[Shettisar]
2018-08-28 08:45
#8

#6  

En kastrering innebär att djurets könskörtlar tas bort. Det är de körtlar som producerar könshormon, dvs testiklarna hos hanar och äggstockarna hos tikar. Djuret slutar då producera könshormon. För tikarna innebär det t ex att de slutar löpa. Man kan också förvänta sig att djurets beteende till viss del påverkas. Dvs de beteenden som är förknippade med könshormonerna.

Vid en kastrering av honor brukar man ofta även ta bort livmodern för att minska risken för att hon ska drabbas av livmoderinflammation och då behöva öppnas igen.

Vid en sterilisering får könskörtlarna vara kvar och istället klipper eller snörar man av sädesledarna respektive äggledarna. Djuret fortsätter då producera könshormon och ingen beteendeförändring ses hos djuret.

koppargaller
2018-08-28 10:58
#9

#6 Vid titthålskastrering där man tar bort äggstockarna tas inte livmodern bort. Pga av avsaknad av könshormoner så kan tiken inte få pyo.

Rafflan
2018-08-28 12:00
#10

Jag skulle inte kastrera min tik som ung, men när hunden börjar nå 8-10 års ålder skulle jag absolut kastrera, jag skulle aldrig äga en tik som är över 10 år och okastrerad.
Livmoderinflammation är vanligt på äldre hundar, förekommer ibland även på unga hundar men är ovanligt på unga hundar.

koppargaller
2018-08-28 13:44
#11

#10 Jag tycker det beror på ras. I vissa raser får nästan alla tikar pyo förr eller senare, i andra nästan aldrig. Intakta tikar har i genomsnitt en högre levnadsålder.

[~Kollen~]
2018-08-28 16:10
#12

#8 #6 jaha okej👍🏻

koppargaller
2018-08-28 17:12
#13

OBS sterilisering av hund o katt utförs ej i Sverige.

Annons:
[Shettisar]
2018-08-28 18:26
#14

#11 Inte enligt studierna, tvärtom skriver de där🤔Ang åldern menar jag.

#10 Risken ökar för livmoderinflammation ju äldre tiken blir och även sen kastrering gör att risken ändå finns där. Enligt studier.🤔

Rafflan
2018-08-28 23:32
#15

#11 alla raser kan få livmoderinflammation. Men tex om det finns 100 golden tikar och 20 labradortikar kommer det så ut som golden får det oftare även om det % är lika vanligt oavsett ras.

#14 förstår inte vad du menar? att söva en frisk 8-10 årig tik för vanlig kastrering är normal narkos risk = väldigt liten risk. Att söva en 13 årig tik som är dålig/sjuk pga livmoderinflammation eller t.o.m har sprucken livmoderinflammation pga att den var "stängd", en sån hund har en stor risk att dö innan, under och efter narkosen, och kan bli väldigt dyr veterinärvård med plasma givor och annat om man har otur. Och är väldigt jobbigt och påfrestade för hunden.

"och även sen kastrering gör att risken ändå finns där"
Om man kastrerar finns ju ingen risk för livmoderinflammation?

[Shettisar]
2018-08-29 08:33
#16

#15 Jag har inte skrivit något om narkos.All narkos innebär risker, djur/människa spelar ingen roll. Jag ber om ursäkt jag blandade ihop pyo och juvertumörer.😞

koppargaller
2018-08-29 12:10
#17

#15 Självklart kan alla raser få pyo, enligt statistik drabbas var 4e tik. I en del raser får varannan tik pyo, medans det finns raser där kanske var 20e tik drabbas.

Rafflan
2018-08-29 13:43
#18

#16 ja precis, risken för juvertumör minskar inte om man kastrerar när dem är gamla :)

Upp till toppen
Annons: