Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2087 ggr
Princessss
6/22/18, 6:28 PM

Mat och promenader

Jag får min lilla jack russell valp om 2 veckor. Hon är då 11 veckor. Hon är van vid pure natural - puppy och jag kommer att få med lite av de som startfoder. Är de ett bra foder att ha till vardags? Hur ofta och hur mycket ska hon få? Rekomenderar ni något annat foder och hur ska man vänja henne vid de isåfall? Ska de ha ”blötmat” också ibland? Hur ofta och vilken rekomenderar ni till valpar. Eller är det någon annan mat som man ska ge den då och då eller några slags vitaminer och sådant? Hon gillar att tugga på ben och så men vilket tycker ni är nödvändigt? Skriv gärna vad ni ger era valpar för kost. Jag undrar också hur långa promenader man ska göra de första månaderna och om de visar några speciella tecken när de vill ut? Ska man sedan gå ut på natten också eller kan man låta de kissa på tidningar? Isåfall hur lär man de att tidningarna går bra? Tacksam för alla svar!

Annons:
frijoh
6/22/18, 6:41 PM
#1

Har ingen erfarenhet av det fodret men uppfödaren borde kunna ge dig råd över hur mycket och många gånger om dagen hon ska få mat. Jag rekommenderar mush som foder. Är ett färskfoder som många hundar brukar tycka om och må bra utav. Ben tycker jag absolut är nödvändigt, speciellt till pirayavalpar ;). Jag ger allt från råhudsben till råa ben från nöt/kyckling/kalkon. Jag gav min valp uppfödarens mat i någon vecka och gick sedan över till mush puppy. Jag skulle säga att du inte behöver fokusera på just promenader, utan snarare rastas (kissa/bajsa) och leka ute när hon är så liten. Min valp brukade bita mig i öronen när hon behövde gå på toaletten hahah, det gör hon inte längre men vanligt är väl att dom gnyr och går runt och nosar. Bästa för att göra hunden rumsren tror jag är att gå ut på natten om valpen behöver det istället för att låta den kissa på tidningar.

Drakellen
6/22/18, 9:45 PM
#2

Jag har väldigt bra erfarenheter av just pure natural och min valp kommer gå på det som vuxen (en 50% torr, 50% våt diet) utöver mush (som jag håller med ovanstående om, att det är ett superfoder. Dock skulle jag stanna på uppfödarens foder ett bra tag innan du byter (om du vill byta) typ en månad eller två, då det är en enorm omställning att byta hem och lämna familjen. Men det här med promenader är inte så viktigt. Nu är jack russel en liten ras och därför är det inte lika extremviktigt med återhållsam motion som det är med gigant-raserna. Men man ska ändå låta valpen röra sig i sin egen takt och inte ta med den ut på långrundor. 

Min valp, Pepsi, har tyvärr inget tydligt tecken på att han vill ut (än) så vi håller mer ett tidsschema. Var annan timme ska han ut, oavsett om han vill eller inte, med undantag om han sover. Men valpar håller sig fantastiskt bra på nattetid när de sover, så man kan ha lite längre tid mellan rastningarna då, alternativt köra med tidning. Det beror helt på hur tidigt man vill få valpen "rumsren" och hur väl man hanterar sömnbrist.

Princessss
6/23/18, 1:43 PM
#3

Okej tack för svaren! Vet ni något bra belöningsgodis till valp förutom fodret? Kan man ge typ köttbullar och blodpudding? Det blir ju dåligt efter någon dag.

Drakellen
6/23/18, 3:05 PM
#4

Alltså, det är lite onödigt mycket salt och socker (och lök i köttbullar) i båda men det funkar väll i nödfall. Jag brukar hålla utkik efter kött som håller på att gå ut och har extra biligt pris i mataffärer. Det köper jag och tar hem och torkar i ugnen, vilekt blir ett superbra belöningsgodis. Senaste klippet var fyra kilo nötlever för 45 kr, som torkades och nu är Pepsis favoritgodis!

Princessss
6/23/18, 4:17 PM
#5

Okej tack! Jag undrar också om det är ok att ha hunden i cykelkorgen när hon är valp? Jag bor ganska centralt och det är en bit till Närmaste stora gräsmatta som hon kan leka på.

Jojaton
6/23/18, 5:18 PM
#6

Håller med om godis - torka (eller koka) billigt kött, min hund föredrar hjärta och kycklingmage. Torkade köttkorvar från PrimaDog och FourFriends är också sjukt poppis! Sålänge valpen inte har möjlighet att klättra ur korgen är det inga problem att cykla med den så.

Johanna - Instagram

Annons:
hemul
6/23/18, 9:55 PM
#7

#3 & #4 Det är väl bara att göra speciella köttbullar till hunden. Bara köttfärs eller släng i ett ägg också så håller de ihop bättre, bums i pannan! Menar ni mamma Scans köttbullar så är det väl inte tjänliga som människoföda heller, isch!

För att slippa hålla på och dela och kladda, speciellt som du har en liten ras,  kan du göra frikadeller istället, d.v.s. kokta köttbullar. Koka upp vatten (i normalt fall saltar man så klart, men det kan du skippa). Sen klickar du i små nypor av smeten, behöver bara ett uppkok eftersom bitarna är så små. Men låt det bara småsjuda någon minut eller så. Kokar du för hårt kan småbullarna gå sönder. Frys i lagom portioner så har du godis för lång tid framåt. Och köttbullar blir inte dåliga på ett par dagar. Inte i kylskåp i varje fall. 😉

Upp till toppen
Annons: