Annons:
Etikettövrigt
Läst 1032 ggr
frijoh
6/22/18, 4:52 PM

Möta vilda djur

Brukar ni möta vilda djur när ni är ute med era hundar i skogen? Jag har på en månads tid mött rävungar, vuxna rävar, vildsvinskultingar, rådjur, hjort, hare, orm och idag en stor älgtjur! Är det här normalt? Haha. Min lilla vovve är helt slut efter all skvallerträning. Känns som djuren letar upp oss. Har ni någon gång kännt att djuret ni mötte var hotfull? Jag har som tur är inte upplevt det, däremot att många av djuren är totalt orädda, såsom älgen idag och några rävar.

Annons:
tiger tok
6/22/18, 5:07 PM
#1

Har mött harar och rådjur, ett rådjur hoppade bredvid oss, allrså hoppade i skogen längs med diket, som om den ville med på promenad.

frijoh
6/22/18, 5:12 PM
#2

1# haha, hur reagerade din hund/dina hundar?

tiger tok
6/22/18, 5:50 PM
#3

#2 brydde sig inte, gick och luktade vid andra diket

Changrila
6/22/18, 6:09 PM
#4

Vi möter mer vilt i bostadsområden än i skog…  Sedan är det lite olika mellan olika skogsområden och olika vid olika tider på året. Jag har bott här så länge med hund nu att jag börjat lära mig var viltet är vid vilka tidpunkter osv och väljer ofta att gå så att vi ska möta så lite vilt som möjligt.

Men ja, det jag mött när vi varit ute är:
Harar och rådjur (såklart). Räv. Älgar. Hjort av något slag. Utter. Ormar.

och ja, ett stort antal råttor, katter och olika typer av "annorlunda", stora fåglar också för den delen (tranor och häger tex).

Jag vet att det finns vildsvin häromkring också, men jag har aldrig sett dem, bara sett spåren efter dem. Har dock vänner och bekanta som mött vildsvin och är glad att inte själv ha gjort det. Djuren jag mött har aldrig varit aggressiva, men jag litar inte på vildsvin…

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
6/22/18, 6:24 PM
#5

Oj, vildsvinskultingar, då skulle jag nog bli skraj att mamsen och pappsen skulle komma. Min hund som älskade alla djur (och människor) försökte leka med en älgko en gång. På våren. Då blev jag skraj att hon skulle ha kalv i buskarna. Men hon vek av. Hunden var ända framme vid henne, la ner frambenen och viftade på rumpan. Suck.

Låter som jag är jätterädd för alla djur. Det är jag inte. Bara för stora djur som är kända för att anfalla och min hund provocerar dem. 😃

Rävungar fick jag se för första gången för ett par år sedan. Lekandes på en cykelbana, iofs längs en landsväg, inte i stan. Aldrig sett dem i riktiga skogen.

frijoh
6/22/18, 6:45 PM
#6

4# coolt! Hur brukar dina hundar reagera på vilt? Nä vildsvin är inga roliga djur tycker jag. Som tur var såg jag inte suggan, bara kultingarna. 5# hahahs, skön hund!

Annons:
Changrila
6/22/18, 8:26 PM
#7

#4 Det är väldigt olika beroende på vilket vilt det är och hur viltet beter sig. Mina hundar är hetsjakthundar och hamnar de i "jaktläge" så försöker de jaga även om de så bryter benen (jo, tyvärr vet jag det.. Min äldsta tik splittrade knäskålen på en tävling förra våren men försökte ändå fortsätta springa).

Min unga dåre är oftast lugn i koppel, men lös så måste jag verkligen hinna kalla in innan hon sätter fart, annars skulle det vara kört.
Min äldsta, hon stannar när hon ser vilt om hon är lös och står kvar om jag säger åt henne att göra det (vilket jag såklart gör). Hon står kvar även om hon vibrerar i hela kroppen av spänning. Däremot, om man möter vilt när hon är i koppel, då hoppar, skriker och flyger hon omkring.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Fuanteina
6/23/18, 1:52 AM
#8

Ja, vi var ute i skogen sent på kvällen när vi mötte 3 st renar med gigantiska horn. Jag trodde vi var dödsdömda. Min hund har en ganska stark jaktinstinkt och brukar inte vara så rädd av sig, dessutom lär vi inte kunna springa ifrån 3 renar och min hund skulle aldrig kunna skrämma iväg dem. Det visade sig vara 3 snälla renar och tack och lov höll min hund ett bra avstånd från dem.

hemul
6/23/18, 5:38 AM
#9

#6 Det var han. Men det var besvärligt det där. Mest älskade han katter. Hade en förklaring, uppfödaren hade kattungar samtidigt. Mest oförklarligt var hans näst största kärlek, vanliga kor. Såna kan han knappast ha växt upp med. Varken katter eller kor älskade honom i normalfallet…

Det är faktiskt lite knepigt detta med vilda djur (och även tama!) antingen hunden jagar eller har ett mer kärleksfullt intresse.

MonicaLagerquist
6/23/18, 8:17 AM
#10

Rådjur träffar vi på ett par gånger i veckan. Harar och älgar har vi också mött.

Tidigt i våras träffade vi på björnspår.Jag är glad att björnen inte var där.

Vic slänger ut en fråga om vi ska jaga men jag behöver bara säga Nej idag ska vi inte jaga så släpper han det.

Stolt ägare till fem La permer

Jojaton
6/23/18, 10:53 AM
#11

Vi har nog bara mött harar/kaniner och fåglar än så länge. Jag har sett rådjur men Sam missade det. Bor i en stad och många av rundorna vi går är väl traffikerade av människor så de är nog inte så poppis bland vilt. Vet att det finns vildsvin här runtomkring men har inte sett några just här, och har VERKLIGEN ingen lust att möta dom heller!

Johanna - Instagram

Hornslandet
6/23/18, 11:42 AM
#12

Möter harar och rådjur hela tiden.

peafie
6/23/18, 1:43 PM
#13

Vi möter ofta vilt. Mest harar, rådjur och hjortar, men även vildsvin, älg, utter och räv. Bäver någon gång. På vintrarna har det hänt att vi haft vargspår runt bilen när vi varit och tränat i ett revir, och jag är säker på att de spanat på oss, men har aldrig fått syn på någon. Mina hundar står bara och tittar efter dem. Jag har aldrig upplevt viltet som aggressivt, inte ens vildsvinen.

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
Upp till toppen
Annons: