Annons:
Etikettövrigt
Läst 1832 ggr
NordicSunset
2018-06-21 18:23

Akut! Hund måste avlivas?

Hej! För ungefär en månad sedan flyttade några vänner till min familj hit till Sverige från Iran. Med sig hade de deras hund. Hunden har pass, är chippad och är vaccinerad mot rabies. Idag på morgonen fick de ett samtal från jordbruksverket, och de sa att enligt hundens papper så blev hunden vaccinerad mot rabies innan den blev chippad. Efter chippningen så har hunden blivit testad mot rabies och enligt provsvaren är den inte drabbad, men provsvaren visar ju inte att den är vaccinerad. Allt detta finns på papper, men problemet är datumen; hunden blev chippad efter vaccineringen. Jordbruksverket ringde klockan 10 imorse och sa att de behövde åka in inom 2 timmar och avliva hunden, vilket vi alla tycker låter konstigt. Vi har kontaktat jordbruksverket och andra organisaitoner, men de säger att det inte finns något sätt att lösa det på. Därför vänder jag mig hit och undrar om någon vet om man kan lösa problemet på något sätt? Allt är så konstigt. Varför har de så himla bråttom med att avliva en frisk hund? Och dessutom har jordbruksverket sagt olika saker till oss när vi har kontaktat dem. Det blir liksom svårt att lita på dem då? Jag har googlat och googlat men hittar inget som kan hjälpa mig. Vet någon vad man kan göra för att slippa avliva hunden?

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
parsley
2018-06-21 19:01
#1

Kräv att få ett beslut med besvärshänvisning från Jordbruksverket, dvs du ska få ett skriftligt beslut där det också står hur man gör för att överklaga. När du överklagar så brukar det vara så att man skriver varför man anser att beslutet är fel och skickar det till berörd myndighet, i det här fallet Jordbruksverket.  När myndigheten får överklagandet kan de antingen ändra sig eller skicka överklagandet vidare till nästa instans. Det brukar vara något som kallas Förvaltningsrätten. Hela handläggningen är skriftlig och man behöver inte vara någon jurist för att klara att överklaga.  Det räcker att man skriver ner de fakta man har i ärendet och varför man anser att Jordbruksverkets beslut är fel. Tror man kan begära muntlig förhandling hos Förvaltningsrätten, men det är ovanligt att man gör det. Det finns en Förvaltningsrätt i varje län. Jag vet inte om ditt ärende handläggs där du bor eller i Jönköping, eftersom Jordbruksverket ligger där. 

Jag är inte säker på att det jag redogjort för ovan gäller i det här fallet, men du har i alla fall en tråd att dra i. Systemet med överklagandet kan vara bra att känna till eftersom det gäller även beslut från t ex socialen (lite andra regler om det är LVU eller LVM) eller försäkringskassan.

NordicSunset
2018-06-21 22:07
#2

#1 Tacktack! Ska försöka med det. En fråga bara, får de ens avliva en hund utan att den faktiskt är sjuk eller skadad?

Be the best version of you.

  • Zoella
hemul
2018-06-21 22:26
#3

Antagligen får de det. Överklaga är alltid bra för att det stoppar upp processen och man köper tid. Om man har rätt att överklaga ett sånt här beslut har jag inte kännedom om, men generellt har man rätt att överklaga eller bestrida myndighetsbeslut.

Hur gjorde dina vänner? De där två timmarna hade ju passerat flera gånger om när du skrev. De bara lät bli att lyda, antar jag? Hoppas de löser sig. Vilken otroligt hemsk situation! Märkligt också att karantän inte var ett alternativ, tycker jag.

Lona
2018-06-21 22:41
#4

Ja, de får avliva en hund som inte haft alla papper, vaccinationer, chip och annat enligt reglerna.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2018-06-21 23:03
#5

Tyvärr har ju hunden inte uppfyllt kraven för import, det är något av en djungel av regler men en av de grundläggande bestämmelserna är just att hunden är korrekt chippad innan vaccinationer mm påbörjas. Jag kan tänka mig att Jordbruksverket är extra noggranna/hårda när det gäller import från icke listade länder, dvs där rabies inte anses vara under kontroll (Iran hör dit). Jag är faktiskt inte ens säker på att det går att överklaga och det är klart att era vänner gör allt för att rädda sin hund - men rent juridiskt har de begått ett brott. :'( Det känns jäkligt pissigt när det gäller en specifik individ och ägarna har försökt göra allt rätt, samtidigt har vi de där reglerna av en anledning. Vet du vilken väg de tog in i EU/Sverige?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

NordicSunset
2018-06-22 10:04
#6

Och såklart sker allt detta dagen innan midsommar då allt är stängt. Fy. Det jobbigaste är ju att våra vänner vet att hunden är vaccinerad och frisk. Om den inte hade varit det så hade de ju varit medvetna om att de har gjort fel och därmed accepterat beslutet. Saken är den, #4 , hunden har ju alla papper. Bara det att man inte kan bevisa att vaccinationsintyget tillhör denna hunden då den inte var chippad när vaccineringen skedde. :/ #3 Ja de vägrade att göra det. Vi fick polisbesök igår kväll på grund av detta (då våra vänner för tillfället är skrivna på våran adress), de hade med sig en djurambulans och tänkte ta hunden med sig och avliva den. Därefter försökte de leta upp våra vänner, men lyckades inte (eller bara lät bli) och sa att de själva ska åka och avliva hunden på måndag. Så nu har vi några dagar att komma på något sätt. Det är så himla sorgligt, för att de har ju bara bott här i någon månad och de är så ensamma. De känner oss och någon annan familj, och de älskar deras hund så mycket. De har gått igenom så mycket för att kunna ta hit hunden från första början, och så har de fått lämna deras andra hund i hemlandet eftersom den hade problem med andningen och därför inte fick flyga flygplan. Så de har redan gått igenom det, och nu så måste de avliva denna också. :’( Hunden kommer ju inte känna något, men mitt hjärta verkligen brister för ägarna. Det är så jobbigt. Och att det kom så plötsligt. Inget skriftligt beslut som sa att man har, inte vet jag, 1 vecka på sig att avliva den och rätt att överklaga.. Nej, utan kl 10 ringer de och säger att den måste avlivas innan kl 12. Sen när funkar det så? Och sedan ringer vi dit flera gånger och de säger olika saker varje gång. När mamma nämnde just det att det är konstigt att de bara fick 2 timmar på sig så sa samma kvinna att hon absolut inte hade sagt det, och att hon hade sagt klockan 4. Sedan sa hon något annat igen. Så det blir ju svårt att lita på dem och veta att de faktiskt har rätt och är pålitliga, om bi förstår vad jag menar. Våra vänner har funderat på att flyga hem med den nu och lämna allt bakom sig, men det kommer också bli problematiskt. #5 Ja fy, jag antar att det skulle vara annorlunda om de kom från ett annat EU land. :( De åkte först till Turkiet och sedan till Sverigee.

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
NordicSunset
2018-06-22 10:07
#7

Alltså får våra vänner åka och avliva den själv på måndag, det var vad polisen sa till dem.

Be the best version of you.

  • Zoella
Elsis matte
2018-06-22 10:28
#8

Alltså, det låter så märkligt för jag har läst om flera fall där smuggelhundar inte behöver avlivas trots att de är helt ovaccinerade, ägaren får bara höra att hunden ska hållas från andra en period…

hemul
2018-06-22 11:23
#9

Ja, varför är inte karantän ett alternativ? Jobbigt och dyrt, men…

Elsis matte
2018-06-22 13:30
#10

Förr tog man ju titrar för att kolla om hunden fått antikroppar mot rabies efter vaccination, är inte det ett alternativ? För hur länge sedan vaccinerades den?

Kalli
2018-06-22 18:38
#11

#8: Gissningsvis kom dessa hundar från ett rabiesfritt land och dit räknas inte Iran.

Till TS: Vet att andra som haft problem fått flyga tillbaka hunden och sen komma åter när allt är i ordning, vet inte om det är ett alternativ? Då handlade det om USA.

Lavine
2018-06-22 18:43
#12

Att de har så bråttom med avlivning är väl helt enkelt för att hunden betraktas som en smittorisk för rabies. Och då kan man inte vänta. Inte desto mindre sorgligt för familjen för det, men det går ju bara inte att tumma på sådana här regler.

Elsis matte
2018-06-22 18:43
#13

#11 Det är väl tämligen omöjligt att i efterhand veta vilket land en insmugglad valp kom från?

Annons:
Kalli
2018-06-22 18:50
#14

#13: Det behöver det inte vara nej?

NordicSunset
2018-06-26 19:50
#15

Åh, hörrni!!! Allt löste sig! Våra vänner lyckades fixa ett intyg från veterinären som vaccinerade och chippade hunden. De skickade hit originalet med flygplan igår, till Stockholm, och våran vän åkte dit för att hämta det. Hon skickade in allt till jordbruksverket och de sa att de skulle titta på det en gång till. Idag ringde de och sa att allt såg bra ut och att de får behålla hunden. Så himla bra! Jag är så glad för våra vänners skull. Under midsommarhelgen spenderade de varenda sekund på att hitta en lösning, och det gjorde dem! Och tack till er som försökte hjälpa till!

Be the best version of you.

  • Zoella
[moizoro]
2018-06-26 20:03
#16

#15 Vad bra!❤️🤗

Lona
2018-06-26 20:24
#17

Åh, vad skönt! Grattis till vovven med familj! <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Joyous
2018-06-26 20:35
#18

Vad skönt att det löste sig! Måste dock säga att det är förjävla illa att familjen först fick beskedet att hunden måste avlivas samma dag och att polisen skickas för att hämta hunden om det faktiskt gick att lösa med intyg från veterinären. Illa skött och tur att dina vänner inte gjorde någonting förhastat.

hemul
2018-06-26 22:39
#19

Jippi! 🎈

Håller med Joyous. Märkligt hanterande av saken. Man kan ju tycka krav på karantän tills papper gick att ordna fram skulle ha varit fullt tillräckligt. De gick ju ändå på den linjen till slut, så varför gå ut så hårt från början?

NordicSunset
2018-06-27 06:50
#20

#18, #19 Väldigt märkligt är det. Utan något som helst skriftligt beslut eller förvarning så ringder de dagen innan midsommarafton och ger en 2 timmar på att göra sig av med en familjemedlem liksom. Det var något skumt med det där. Och att kvinnan min mamma pratade med sa olika saker varje gång.. Det är nästan så att man tror att hon själv har gjort något fel och försöker täcka för sig själv. Sökte dessutom upp en annan på jordbruksverket som vi pratade med, och hittade en artikel om ett liknande ärende. De hade bestämt att hunden skulle avlivas då den inte uppfyllde alla krav (eller något) men så hade de fel. Jättekonstigt! Men det är verkligen tur att det gick att fixa! :)

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
MonicaLagerquist
2018-06-27 08:19
#21

Skönt att det löste sig.

Stolt ägare till fem La permer

Elsis matte
2018-06-27 08:59
#22

Underbart! Skönt att de inte gav med sig, och fick rätt!

Upp till toppen
Annons: