Annons:
Etikettbeteende
Läst 1912 ggr
Anonciada
6/20/18, 2:53 PM

"Tråkiga" småhundar

Hej! 

Jag har 2 chihuahua-papillon-hundar som jag ärvt av min farmor då hon inte längre kan ta hand om de (pga. ålderdomshem osv.). De har varit "pensionärs hundar" hela livet, fram till ca 10 månader tillbaka. De är syskon, hane på 4 år och hona på 3 år. Nu är de då familjehundar vilket går jättebra, då jag och min syster känt hundarna sen farmor hämtade dem.

 Iallafall, de har aldrig varit intresserade av leksaker. Honan däremot var  ganska lekfull, tog pennor, samlade små tuggpinnart osv. när de bodde hos farmor. Nu tycker ingen av de att leksaker, pinnar, kottar, INGET är kul. Aktiveringsspel kan honan tycka vara roligt, men det är ju ganska dyrt. Toalettrullar är inte heller någon jättehit. Jag undrar: vad kan man göra för att vecka intresset i dem? Går det? 

Annons:
[moizoro]
6/20/18, 3:27 PM
#1

När fick ni dem?

Fisherling
6/20/18, 3:55 PM
#2

Vad har du försökt göra med hanen och tiken? Har du bara presenterat leksaker och allt och konstaterat att de tycker det är trist?

Mycket handlar ju om hur man gör saker. Det är flera som försökt stoppa in leksaker i min tiks mun för att hon ska leka med den - det är typ det tråkigaste hon vet, då skulle man kunna tro att hon har noll leklust eller föremålsintresse. Men smyg lite med föremålet och låt henne jaga det, eller göm den eller kampa och låt henne kämpa för den, då jäklar drar hon igång! 

Vissa hundar är även väldigt känsliga för hur man gör saker - för snabba rörelser, för långsamma, du lutar dig för långt fram, för långt bak, är för hårdhänt, är inte hårdhänt nog, du är för högljudd, inte högljudd nog - alla hundar är individer och man får undersöka och jobba sig fram till vad just den hunden tycker är roligt.

parsley
6/20/18, 4:08 PM
#3

Jag har träffat hundar med den blandningen och de har varit alerta och kompetenta hundar och känts som riktiga tuffingar, så förhoppningsvis kan du få fart på dem. Alla hundar gillar inte apporteringslekar, eller vad man nu ska kalla det om det är kottar och pinnar ni håller på med. 

Aktiveringsleksaken varar en kort stund, men det kanske räcker? Hunden får arbeta med huvudet under tiden den håller på med den och kanske är mentalt nöjd när leksaken är tömd?

Finns det något de tycker är roligt? Kan de spåra? Leta efter sin mat på gräsmattan? Göra tricks för att få sin mat? Jaga en kampleksak?  Kampludd med fårskinn kan vara något som uppskattas.  Kan ni hålla på med lite enkel dog-parkour, typ hoppa upp på stenar eller stubbar eller gå balansgång på stockar, så hunden dels tränar sin motorik, dels tränar på att lyssna på sin ägare "hopp upp på stenen".  Vill ni hålla på med nosework?

I och med att det är så små hundar så äter de inte så mycket varje dag. Ger man torrfoder så kan man låta dem arbeta för maten genom tricksträning eller gömma maten så de får leta upp den.

Hur är det med vikten? Är de slöa för att de väger för mycket och inte riktigt orkar? Då kanske man kan titta på den biten också.

Elsis matte
6/20/18, 4:55 PM
#4

Hur mår de annars, verkar de pigga och glada i övrigt - vill de gå ut, leker de med varandra, och så vidare? Har du kollat munnarna, så att de inte har tandsten eller lösa tänder. Jag gissar att de förmodligen är friska och krya i den åldern, men i alla fall det första att tänka på, särskilt munhälsan som starkt påverkar viljan att ta saker i munnen. Annars så kan det vara lite trögt med hundar som är ovana att träna/göra aktiviteter. Börja med att hitta godis de verkligen gillar, och någon lek/leksak som fungerar (kattleksak a la fjädrar på snöre kan vara poppis hos småhundar) Tänk på deras dygnsrytm och passa på när de är som mest aktiva. Gör sedan övningarna superlätta, ni kan t ex ställa en pappersmugg eller toarulle över en godbit, så att hunden bara behöver välta den. Var tyst och låt hunden jobba självständigt, bygg på svårighetsgrad när de blir mer säkra och ivriga. Samma sak med träning, bara vänta på minsta initiativ och belöna gärna med kastat godis för att öka aktiviteten.

Rafflan
6/20/18, 10:28 PM
#5

Provat gå ut i skogen och få hundarna att hoppa upp på nedliggande stockar, stenar, eller annat?
Visa hundar är naturligt lugnare än andra, har hon alltid vart sån skulle jag inte vara orolig, men har beteendet förändrats kan det vara något fel och då är besök hos veterinären inte fel :)

Lona
6/21/18, 7:37 AM
#6

Förlåt fördomen, men är de överviktiga? En bantningskur kan i så fall göra underverk. Jag tror även att en del hundar behöver träna på att träna, så att säga, på att leka och busa ihop. Charlie var visserligen en pigg och glad liten skit när han kom till mig som tvååring (han hade bott hos ett äldre par på landet) men han hade inte fattat att man kan göra saker TILLSAMMANS. Att jag faktiskt kan bjuda på roliga saker som man gör ihop, även om det var relativt självständiga aktiviteter i början. Utnyttja att de är två; lek och busa (ge godis, mys lite övertydligt, lattja med en rolig grej) med den ena medan den andra får titta på och bli lite "avundsjuk". Försök få upp värdet på leksakerna, de ska vara lite "mystiska", smyg gärna med dem för att få upp intresset. Det är lätt att man blir övertydlig och mer eller mindre försöker pracka på hunden grejen vilket blir helt fel. Att visa och själv leka lite med en grej, kasta upp den i luften, göm den bakom ryggen osv och sedan tydligt "tappa" den i lite blåbärsris kan få igång intresse hos hunden. I början ska det vara plättlött att hitta leksaken, ni tränar inte på att hitta saker utan på att ha roligt. Om hunden tar grejen och springer iväg är det i detta läget bara positivt = den här fått upp intresset! "Smyg" gärna på den och "försök" att ta grejen. Viltspår/blodspår fick en av mina hundar att tända till rejält. Sen som #2 skrev, hur beter du dig själv? Försök hitta rätt intensitetsnivå och rätt inställning hos dig själv, lite lättsam liksom. En del av de här övningarna kanske inte är superlämpliga om man har tävling som mål, men ni är väl ute efter att ha kul ihop?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
MuffinDigger
6/21/18, 11:05 AM
#7

Testa nosework! Ska tydligen vara kul för hundar. Min Chinese Crested är inte heller tokförtjust i att leka hela tiden, men när hon väl vill så försöker jag göra det så kul som möjligt. En sak som hon älskar är när man gömmer ett ben i en handduk. Tror aldrig jag sett en svans vifta så intensivt som då hahah! Det jag menar är: var påhittig. Jag tycker att du, om du har möjlighet, ska gå på en kurs om hur man får sin hund lycklig. Gick på det i höstas, lärde mig massor!

Rafflan
6/21/18, 11:20 AM
#8

#6 jag tror visa individer är extremt lugna naturligt och gillar inte att träna eller motionera, utan vill mer gosa och chilla, tyvärr uppfattar endel folk dessa som tråkiga hundar :)

Lona
6/21/18, 5:11 PM
#9

#8, Absolut! Samtidigt är det så roligt OM man hittar något att göra/träna på tillsammans eftersom det ofta stärker bandet mellan hund och ägare och dessutom leder till både bättre samarbete och en lydigare hund. :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Anonciada
6/21/18, 7:01 PM
#10

#1 10 månader sen

Anonciada
6/21/18, 7:19 PM
#11

#3 Ja, aktiveringsleksaker funkar ju för tiken, men hanen har inte riktigt samma intresse. Hanen har allmänt sämre självförtroende och kämpaglöd än honan då hon tar för sig lite mer och har ett större uppmärksamhetsbehov. Så ja, honan kan ganska många tricks (sitt, ligg, sitt vackert, slalom, hopp, igenom, high-five) men det är ganska svår att fånga hennes intresse. Jag läste på om nosework, kanske skulle prova.

De har inte heller något riktigt super-intresse för mat. De äter och har aptit, men de är inte alls som mina vänners hundar som dreglar och nästan plågas av att sitta och vänta på ett "varsågod". Ligger det mat i skålen så kan de ta lite om de känner för det. Vikten är väldigt bra på tiken. Hon är mycket mer energisk än brorsan men samtidigt har han gått ned en hel del sedan vi fick de. Honan väger lite mer än 5 kg, så hanen kanske väger 6,5? Han har ändå väldigt bra kondis och springer lika fort som henne. Nej, de äter ingen specialkost för viktminskning. De är ganska kräsna men Purina One Mini Active funkar jättebra! 

Tack så jättemycket för svaret!😃

Anonciada
6/21/18, 7:37 PM
#12

#4 Ja, hanen har lite problem. Vi misstänker att det grundar sig i rädsla men exakt vad vet ingen. Vi har inte kollat upp det. De är har inte blivit jättebra uppfostrade hos farmor, som bl.a är dement nu, så vi har som fått börja om. Hanen, Mårten som han heter, kan ibland gå in och bajsa på mattan, fast än att de är lösa på tomten. De får sin dagliga mortion, är väldigt sociala men vi vet inte varför. Han blir också gansak lätt stressad och så, skakar ibland, vilket chihuahuor kan, men samtidigt gör inte honan, Ylva, det som ändå haft problem att knyta sig till människor. De skäller inte åt hundar, går jättebra lösa förbi katter osv. det där typiska som man brukar ha problem med, går istället jättebra. Ska skriva ett inlägg och fråga om Mårtens problem senare! 

De älskar att gå ut, kanske inte när det regnar dock! xD - brukar leka tafatt med varann, springa löst på ängar. 

Mårten har haft tandproblem, dragit ut två stycken när han var lite yngre. Ylva har jättefina tänder. Vi ska åka och kolla tandsten.  Mårten har som sagt ett ganska dåligt självförtroende som vi försöker bygga upp, men det tar sin tid. Kämpar inte riktigt men vissa dagar är bättre än andra. 

Tack för tipsen!😃

Anonciada
6/21/18, 7:38 PM
#13

#5 De gillar att vara ute i skogen, hoppa upp på stockar och stenar! Vi ska uppsöka veterinär med hanen. Tack för tipsen!😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: