Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1430 ggr
Belzebubble
2018-06-20 11:03

Skaffa en till hund

Hej! Har insett att det där med hundar är alldeles för kul för att bara ha en. Så valpköpartankar är igång, jag har några raser i åtanke och lite kontakt med uppfödare. Men en sak blir jag fundersam över. Jag har ju redan en hund och det ska framför allt vara bra för henne. Så min fråga, hur mycket hänsyn tar ni till första hunden när det är dags för hund nr 2? Jag tänker till exempel att raserna ska ändå vara lite likasinnade, ha samma sätt att leka m.m. De ska helt enkelt komplettera varandra för att undvika bråk. Har ni erfarenhet av att ha två helt olika hundar som ändå fungerar bra ihop?

Annons:
[Wijnja]
2018-06-20 11:21
#1

Vad har du för hund nu

JoannaLi
2018-06-20 11:29
#2

Min upplevelse är att hundar som bor tillsammans ändå lär sig att samleva på sitt sätt. Särskilt om det är en valp som växer upp med en vuxen, eftersom att den då präglas på den vuxnas beteende.

Lona
2018-06-20 11:34
#3

Jag har valt hundar efter vad som passat mig, jag tycker att de ofta anpassar sig efter varandra när det gäller lekar och annat. Däremot hade jag nog funderat lite om jag hade en väldigt brötig hund och inte matchat den med en fysiskt bräcklig. Jag hade väl heller inte valt en extrem sällskapshund tillsammans med en utpräglad arbetshund. Nu har jag labbe och cairnterrier, två väldigt olika raser men de kompletterar varandra bra. Labben trivs dessutom bättre med min cairn än vad hon gjorde med labbehanen som jag hade tidigare. Enda problemet var väl en del språkförbistring i början, båda har ett bra hundspråk men talar så att säga olika dialekter ;-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Belzebubble
2018-06-20 12:11
#4

#1 Jag har en shiba. #2 Sant, valpar på 8 veckor lär ju sig så mycket av äldre, det tänkte jag inte på! :) #3 Tack, bra input! Jag har som sagt en shiba. Mycket uhund, tydlig kroppsspråk, kan vara lite knepig kring andra hundar som inte förstår henne. Rasen som just nu är mest aktuellt är kelpie - på grund av liknande storlek och utseende som tilltalar mig, samt det att jag vill gärna ha en hund med mer energi som är lättare (mer villig) att jobba med. Jag har även collie, borzoi och någon retriever eller spaniel på listan. Jag ska få träffa flera individer också och se vad som känns rätt, så vägen till ny valp är fortfarande lång men jag gillar att vara ute i god tid…

[Wijnja]
2018-06-20 12:18
#5

Nån stor hund funkar en äldre hund så fall

Elsis matte
2018-06-20 18:26
#6

Alltså, kelpie är en utpräglad arbetshund med massor av energi och lätt till stress. Avråder från en sådan hund med tanke på de andra raser du tänkt på, det är mycket mer än bara en mer lättränad, medelstor hund. Har hört från flera att de är som satan på speed första två åren cirka… Jag tog inte jättestor hänsyn till min första hund - helst hade hon nog varit ensamhund, och i andra hand hade hon gillat en hane bättre. Men det blev en tik till, dock valde jag en i samma storlek och aktivitetsnivå cirka, för att det inte skulle bli för mycket.

Annons:
Frida B
2018-06-20 23:40
#7

#6 håller med, dock skulle jag förlänga satan på speed med 2 år. Mvh utmattad ägare till en 2 1/2 årig kelpiehane som börjar visa tendenser till att landa med i alöa fall 1 tass på jorden. Det är väldigt olika raser du kikar på… går inte ens att jämföra kelpie med en borzoi exempel. Tycker du gör rätt i som åker och träffar hundar, och skulle framför allt råda dig att prata med mycket kunnigt folk och gärna uppfödare som kan rasen-oavsett vilken ras det är!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Belzebubble
2018-06-21 01:00
#8

#6 och #7

Jo, jag vet att det är väldigt olika raser. Det är något i varje ras som tilltalar mig på olika sätt. Borzoi är fin och ståtlig på sitt sätt, på många sätt lik min shiba men kanske inte nödvändigtvis det jag egentligen skulle vilja ha av en hund. Å och andra sidan så är kelpien många saker, men det är inte en borzoi… Ja, ni förstår. Som jag sa, det är lååångt till en valp, jag är inte helt 100% på vad jag vill än då det finns fördelar och nackdelar med varje ras, så det här är inte en rasväljartråd. 

Jag har som sagt kontakt med flera uppfödare och kommer inte köpa en hund utan att vara säker på att det blir rätt. Och första steget är att se till att min första hund uppskattar tillskottet.

ifoundnemo
2018-06-21 10:39
#9

När vi köpte vår andra hund så behövde vi inte direkt ta hänsyn då vår första älskade alla hundar han träffade…men sen med tredje hunden ville vi bibehålla harmonin vi har så vi valde en lugnare individ då vår andra hund kan gå upp i stress bland vildare individer. Men ras tänkte vi väl inte så mycket på utifrån våra andra hundar då det skulle bli en valp så tänkte vi att de lär sig leka med varandra. Våra första två hundar föredrar egentligen helt olika leksätt men dem har lekt fint ihop från början - de nästan turas om att leka på den andras sätt. Vår tredje nu anpassar leken utefter vilken av de andra hundarna han leker med och än verkar han inte bry sig hur de leker så länge dem leker ihop :)

Lord Vulcan
2018-06-21 19:36
#10

Har en tuff liten blandis, hane, och 2 schäfertikar. Hanen har haft svårt med båda tikarna när dom va valpar. Nu älskar han den äldsta, men inte riktigt där än med ungtiken. Hon är i värsta åldern, 11 månader. Men jag är övertygad om att det kommer att bli bra när hon blir lite äldre.

Upp till toppen
Annons: