Annons:
Etikettövrigt
Läst 7741 ggr
parsley
6/20/18, 10:38 AM

Kokosolja mot fästingar

Kokosolja lär avskräcka fästingar. Man tar lite flytande kokosolja på ställen som brukar vara utsatta och behöver inte olja in hela hunden. Tror ni på det? Någon som testat? Fungerar det?

Kokosolja blir flytande vid ca 25 grader. Det finns kokosolja med eller utan smak och doft. Kokosolja brukar finnas i lite större mataffärer. Hittar man inte i butik, så kan man skicka efter från t ex Bodystore eller Apotea.  LIDL brukar också ha. Det verkar vara kokosoljan med doft man ska använda.

https://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/husmorstips/veronicas-tips-gor-att-dina-djur-aldrig-mer-far-fastingar-pa-sig/

Annons:
Magi-cat
6/20/18, 10:52 AM
#1

Det tipset måste jag pröva, på katterna! 🐱

edit: Har prövat nu. Lavendeldoften uppskattades inte. 😃 jag borde tagit kokosolja utan lavendel.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Caeli
6/20/18, 11:13 AM
#2

Ska också prova på katten, men får bli utan lavendel då. Fungerar kanske även på människor?

Honestyisdead
6/20/18, 3:17 PM
[moizoro]
6/20/18, 3:19 PM
#4

#3 Tänkte precis testa det. Bra att du hann kommentera före😃

Magi-cat
6/20/18, 3:29 PM
#5

Jo, fast tanken var väl att komplettera eller ta till om inget annat hjälper. Hjälper kokosoljan - eller inte - lär man ju snabbt märka det. 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jojaton
6/20/18, 3:44 PM
#6

#5 gissar att du inte läste artikeln? För problemet om det funkar är att fästingarna kräks och smittorisken alltså höjs.

Johanna - Instagram

Annons:
Magi-cat
6/20/18, 3:54 PM
#7

#6 Du gissar fel. 🙂Jag läste artikeln. Det där med att fästingen kräks, vilket naturligtvis inte är bra, är ju om den sitter fast. Den ska tas bort med fästingplockare t.ex.

Kokosoljan var väl mer tänkt i avskräckande syfte, innan äckelfästingarna kommer dit, antar jag.

Nu har jag själv inga stora förhoppningar av något slag, men prova om man själv vill i studiesyfte skadar inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jojaton
6/20/18, 3:56 PM
#8

#7 då missuppfattade jag vad du menade!

Johanna - Instagram

Fisherling
6/21/18, 7:53 AM
#9

Veterinärer avråder från metoden.

https://www.aftonbladet.se/a/21e9Bx

Magi-cat
6/21/18, 8:01 AM
#10

#9 Samma länk som i #3. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fisherling
6/21/18, 8:12 AM
#11

#10 Ah, det missade jag helt :P Jag som ändå tyckte att jag ögnade igenom tråden efter länken.

Upp till toppen
Annons: