Annons:
Etikettövrigt
Läst 929 ggr
Doodlemom
2018-06-19 19:27

Viktmanschetter - erfarenheter

Vad är era erfarenheter av viktmanshetter? Är det att rekommendera som extra träning? Jag är nyfiken på att börja använda för att bygga muskler på min hund, alltså inte i rehab syfte.

Annons:
Lona
2018-06-19 19:38
#1

Rent generellt så tycker jag att man ska kolla upp sin hund hos en hundfysioterapeut innan man sätter igång med mer riktad träning. Då kan du även få tips på bra träning för just din hund, viktmanschetter är inte alltid lämpliga och det är viktigt att man tar det i rätt takt. (Jag tycker iofs att man bör låta en hundfysio gå igenom hunden någon gång om året i vilket fall. Felbelastningar och småskador är vanligare än vad många tror.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

reverse
2018-06-19 21:58
#2

Man ska alltid vara försiktig med att sätta på vikter på en annan individ än sig själv. 👋

 //Lina

hemul
2018-06-19 22:21
#3

Jag har i ett antal år gått i s.k. barfotaskor på sommaren. Senaste vintrarna har jag även haft minimalistiska boots. Förutom att vara platta med böjlig sula är de väldigt lätta. Jag har alltså väldigt lite exra vikt på fötterna. I höstas skulle jag ut och plocka svamp och tog på mig mina neoprenstövlar. De väger så klart flera gånger så mycket. Jag fick så jäkla ont i höfthöjd fast frampå liksom, ungefär där det blir veck när man drar upp benet. Och det redan efter någon km. Jag antar att det var muskelfästen eller liknande som inte pallade den ovana tyngden. Det blev så illa att jag tvingades avbryta och fick stanna och sätta eller luta mig sådär var 20:e meter på hemvägen för att värken skulle släppa. Förmådde knappt lyfta fötterna annars. Tack och lov kunde jag cykla hem utan några större problem.

Inte helt jämförbart kanske men ganska ändå. Så ja, var jätteförsiktig med extra vikter på tassar och fötter!😉

Jojaton
2018-06-19 22:43
#4

Jag läste i nått inlägg i en fb-hundgrupp för bara någon dag sen där folk använde viktmanchetter i princip utan nån vikt alla (någon/några kronor i varje typ) bara för att få bättre rörelsemönster (så att de börjar använda bakbenen och därigenom bygga muskler) - men det hade ni alltså inte rekommenderat? Har verkligen noll koll på det här så tar gärna emot all info som finns 😁

Johanna - Instagram

JoannaLi
2018-06-20 03:25
#5

#4 det är väl troligtvis inte skadligt - men jag hade velat ställa frågan: vad är det som gör att hunden inte går korrekt idag? Och sedan behandlat den orsaken innan man behandlar symptomet genom "medvetenhetsmanschetter" :)

hemul
2018-06-20 03:35
#6

Har ingen kunskap på området, men tycker det låter konstigt att en hund skulle behöva träna på det viset. Skillnad med oss som går i konstiga skor, sitter på stolar och gör en massa onaturligt och vill ha sexiga vader och rumpor. 😛

.OK, koppelpromenader kanske inte främjar ett helt naturligt rörelsemönster, men bättre då att se till att hunden får röra sig naturligt oftare. På mjukt underlag, i varierad terräng, lös eller i långlina.

Ska hunden tränas för ett specifikt syfte kanske manchetter kan komma in, men  som generell träning tycker jag det låter knasigt.

Annons:
Jojaton
2018-06-20 06:56
#7

#5 låter vettigt! 😃 Har för mig att deras argument var dålig bakdelskontroll, att hundarna bara inte var medvetna om att de hade fyra tassar, men låter ju klart sunt att kolla upp hos fysio i första hand och annars behandla det på andra sätt först!

Johanna - Instagram

Doodlemom
2018-06-21 14:20
#8

Okej då blir det först besök hos fysioterapeut. Är det samma sak med klövjeväska?

Lojs
2018-06-21 14:38
#9

Om det gäller dålig bakdelskontroll så är det ju lätt att träna på andra sätt där hunden inte blir "tvingad" att träna, jag hade föredragit det om inte den här träningen är rekommenderad av fysioterapeut eller liknande. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

reverse
2018-06-21 19:33
#10

# Samma sak med klövjeväska. Alla externa vikter,  så att säga.

 //Lina

Upp till toppen
Annons: