Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 709 ggr
Hornslandet
6/18/18, 10:05 PM

Mat och fysträning

Jag undrar om ni (kanske ni särskilt med stora hundar) tänker på tiden mellan mat och fysisk ansträngning? Hur länge låter ni det minst gå mellan att ni ger mat och kör fysträning för hunden (eller vice versa) ? Vad jag vet ska man vänta pga risk för magomvridning, men hur länge anser ni? Finns det en bra källa på detta? Själv har jag aldrig fystränat i närheten före/efter mat-tid med min hund utan kört det på andra tider av dagen osv, men undrar ändå om det är 1h? 2h? vad?

Annons:
Hornslandet
6/18/18, 10:09 PM
#1

Hittade en källa med uppgift om två timmar (Steen):
http://blogg.agria.se/fredriksteen/2014/06/23/kor-hart-och-gor-din-hund-till-en-frasch-jycke-i-sommar/

Det torde duga.

JoannaLi
6/18/18, 11:10 PM
#2

Jag kör minst en timme, men helst tre. Sen beror det också på vad för mat, färskfoder, uppblött torrfoder, torrt torrfoder eller ben 😊

Fisherling
6/18/18, 11:25 PM
#3

Jag kör minst en timme för färskfoder, minst två för torrfoder. Är det ben ger jag det aldrig innan fysisk aktivering. Det ges till kvällen när vi är klara med allt sånt, för jag är nojig och vill att det smälts i lugn och ro. Gäller dock inte ben som kycklingvingar eller kalkonhalsar, utan hårdare ben från större djur.

peafie
6/19/18, 12:21 AM
#4

Jag väntar 2h efter mat innan de får göra något, och 1h efter aktivitet innan de får mat. Ibland blir det lite oregelbundna mattider iom med det men jag ser inte det som något större problem.

Bloggen     ○    Instagram

Upp till toppen
Annons: