Annons:
Etikettraser
Läst 6206 ggr
Kaleido
6/18/18, 10:03 PM

Labradoodle- avelsspärr och kastreringskrav

Jag skriver det här inlägget för jag vill uppmana valpköpare att fråga om uppfödare av labdradoodle har avelsspärr eller kastreringskrav på sina hundar.  Många uppfödare av dessa hundar har nämligen antingen avelsspärr eller kastreringskrav på sina valpar. Information som INTE framkommer på deras hemsidor… 

Jag själv råkade nyligen ut för detta. Jag hade förberett mitt hem, min arbetsplats och framförallt mina barn och min familj för en valp. Vi hade köat i nästan två år och till slut fått positivt valpbesked, vi fick filmer och bilder och uppmanades att namnge den. En vecka innan leverans fick jag av en ren slump veta att min uppfödare satt avelsspärr på valpen och skulle stämma mig på 50 000 kronor om jag avlade på den. Självklart ville jag inte köpa en hund för 50 000 kronor utan att själv få bestämma om den är lämplig att paras vidare på.  Men snopet var det att uppfödaren inte var ärlig från början. Det stod ingenting på hemsidan eller i informationsutskick kring valpen. Det nämndes heller inte då vi pratat i telefonen. Jag tror att uppfödaren helt enkelt hoppats på att jag skulle se mellan fingrarna och köpt valpen ändå. 

Vi var rätt ledsna för att det inte blev någon ny familjemedlem och började leta efter andra labradoodleuppfödare. När jag kontaktade en annan uppfödare frågade jag rakt ut om den hade steriliseringskrav eller avelsspärr. Uppfödaren blev ställd och sa att hen själv ”köpt loss” avelsrätten på sin tik och efter en liten stund så fick jag veta att jag antagligen också kunde få ”köpa loss” avelsspärren på en av hens valpar om jag betalade det dubbla priset för hunden, det skulle bli 60 000 kronor. Om jag sedan i min tur skulle sälja valpar så skulle jag vara tvungen att sälja dem med avelsspärr och om mina valpköpare skulle vilja para så skulle de vara tvungna att köpa loss valpen utan avelsspärr för 60 tusen, ja ni fattar karusellen. 

Jag är inte ute efter att smutskasta uppfödare eller att ifrågasätta det pris de tar ut för en labradoodle.  För mig får de sälja valpar för hur mycket de vill. Det jag ställer mig kritisk till är att de säljer dyra hundar samtidigt som de hindrar andra från att göra samma sak. Jag skulle tycka att det var helt okej att köpa en hund för 50 000 om jag visste att jag skulle få igen pengarna genom att ta valpar på den. 

Jag tycker att det är konstigt att uppfödare tillåts sätta avelsspärr eller ha  kastreringskrav på friska valpar. Vad tycker ni?

Annons:
hemul
6/18/18, 10:13 PM
#1

Bisarrt!

Kaleido
6/18/18, 10:35 PM
#2

Håller med dig hemul! Undrar hur det är rent juridiskt, KAN man verkligen hindra någon att para sin hund? Jag menar, är det juridiskt bindande ett sådant kontrakt?

Fisherling
6/18/18, 10:39 PM
#3

Mig veterligen kan de inte alls ställa såna krav. Konsumentlagen gäller vid hundköp. Köpt vara är din att göra som du vill med.

Knappast förvånande att de försöker med sånt där dock. De går ju fortfarande och hävdar att hundarna blir "allergivänliga". De hävdar att hälsan är superbra men har bara testat de hundar som ska producera valpar, om ens det. De hävdar att mentaliteten är superbra men det finns inget BPH eller MH eller tävlingsmeriter så långt ögat kan nå. Allt sker bakom stängda dörrar, ingen insyn, föräldrarna skulle kunna vara syskon, helt andra raser eller något random hund som råkat gått förbi när tiken löpte och valpköparna skulle inte ha en aning. 

Nej, finns inget seriöst med det hela. Förstår inte varför folk fortsätter fylla såna "uppfödares" plånböcker.

oh-la
6/18/18, 10:40 PM
#4

Det håller imte juridisk. Hundar är en vara som vilken annan och en säljare får inte sätta upp regler för hur en vara får hanteras av dig efter att den övergått i dina ägor. En avelsspärr är alltså inte juridiskt hållbart på det vis som uppfödarna försöker sig på. Så fort ägandet av hunden övergått till dig är det fritt för dig att göra vad du vill, och uppfödaren kam inte göra något åt det. Att det sedan försöka med dessa hundar på det vis du beskriver är bara rent oseriöst… ett sätt att hålla nere antalet födda valpar på en populär blandras och därför kunna fortsätta ta ut 4 ggr så högt pris som en uppfödare av renrasiga hundar gör. Enkel tillgång och efterfrågan och ett sätt för de som äger marknaden att se till att det förblir så. Ju fler som avlat, desto fler finns det att köpa från och priset går ner.

Rafflan
6/18/18, 10:54 PM
#5

Om uppfödare informerar innan ni tingar valpen om avelsförbud pga tex defekt hos valpen är okej.
Eller om det står i köpekontraktet att ni har avelsförbud är det lagligt, dock vet jag inte om det håller om man tar det till rättegång, då såld vara är såld vara liksom.

Dock är ju anledningen att dem gör sånt för att inte fler ska avla så dem ska kunna fortsätta tjäna pengar på sina "valp fabriker", köp inte från såna människor, köp hund från en seriös uppfödare med hundarnas bästa i focus istället.

Chinesecrestedlover
6/18/18, 11:16 PM
#6

Oj, oj, oj…vilka priser! Jag har två underbara blandraser…men inte för de priserna (min renrasiga hund som tyvärr inte lever längre, kostade inte heller han ens i närheten av de där summorna i inköp…däremot lär han ha kostat mer än det i veterinärkostnader under sin livstid - multisjuk). 

Att tänka på när man skaffar en hund som är blandras (kalla det vad ni vill en labradoodle är en blandras) är att den inte kan ha en livförsäkring som är högre än  15 000 kr (gäller i alla fall Agria, vilket är det försäkringsbolag som jag valt till mina hundar) dvs. om din svindyra blandras skulle bli sjuk eller råka ut för en olycka och avlida/behöva avlivas, så skulle du inte få tillbaka ens i närheten av de där pengarna = vill du ha en "ny" hund så får du hosta upp den där "fina" summan igen… 

Sen så är det ju som andra redan sagt; sålt är sålt…och rent lagligt så är hundar "varor" så svårt att se att det skulle hålla i rätten att tvinga någon att kastrera/hindra någon att avla…man kan ju t.ex. inte tvinga någon att ställa tvättmaskinen i sovrummet liksom 😃 När det kommer till avelsförbud p.g.a. defekter gissar jag att det skulle kunna bedömas annorlunda däremot. Om hunden t.ex. skulle ha en defekt som ger den hälsoproblem, så borde det ju kunna bedömas som djurplågeri (alltså att avla fram valpar som riskerar att födas sjuka). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Changrila
6/18/18, 11:29 PM
#7

Jag tycker det är rent skrattretande, men å andra sidan går det inte att vänta sig annat av så oseriösa uppfödare. Det finns anledningar till att jag håller mig till renrasiga, skk-reggade hundar och en av dem är just att slippa galna fantasikontrakt (samt att kunna kolla vad jag faktiskt köper för hund).

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
6/19/18, 1:52 AM
#8

Lät så dumt så jag trodde knappt det var sant, men jag googlade och det finns nåt som heter Svenska doodleklubben som var som vision bl.a. att "inga friska valpar beläggs med avelsspärr eller kastreringskrav". Det borde ju betyda att det förekommer en hel del.

http://www.svenskadoodleklubben.se/

flocken
6/19/18, 5:28 AM
#9

Jag har en labradoodle på dagis som har avelsspärr. De gav 25.000 . För en blandras med dåligt psyke o d- höfter.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Sugar Mist
6/19/18, 5:44 AM
#10

#9 Är nog för det bästa att det är "avelsspärr" på den hunden tbh..

-

flocken
6/19/18, 6:03 AM
#11

#10 ja absolut. Han är kastrerad. Men de visste ju inte hur han skulle bli som vuxen när de köpte honom.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Elsis matte
6/19/18, 6:55 AM
#12

Labradoodle är ingen ras, utan en hutlöst dyr blandras. Uppfödaren har ingen laglig möjlighet att hindra dig avla på en valp, och något som en avelsspärr finns inte på blandraser, var skulle den spärren ligga? Är en hund spärrad inom SKK kan det bli disciplinåtgärder inom organisationen, men inte utanför (om det inte medför brott mot ex djurskyddslagen). Dessa "uppfödare" lever loppan på att blåögda människor bara accepterar deras krav och så länge folk gör det lär de fortsätta. Köp inte en labradoodle!

Kaleido
6/19/18, 7:36 AM
#13

Tack för alla svar! Mycket intressant diskussion det här!

#3 Jag tänkte också så först, att konsumentlagen gäller, men jag blev skakis och drog mig ur affären efter ett mycket obehagligt hot från uppfödaren. Pappan till valpkullen kom från ett annat land och uppfödaren blev riktigt läskig när hen sa någonting i stil med att "vi är två stora aktörer och vi har kapacitet att driva det rättsligt om du köper en valp och avlar på".  Jag har googlat endel på uppfödaren och förstått i efterhand att hen har endel knep i bagaget så jag är GLAD att det inte blev affär där. Men snopen att hen kom dragande med avelsspärren EN VECKA innan valpen skulle komma, när handpenning var betald etc. Och jag blev så illa bemött i telefonen fler gånger så att jag ville dra mig ur, men hen hade ju en vara som jag gärna ville ha….De kan bete sig HURSOMHELST eftersom labdradoodlarna är så eftertraktade nu.

#6 Bra info om det där med försäkring! Det stämmer att man inte kan försäkra upp en hund för mer än 15 000, oavsett inköpspris. För mig spelar det där inte så stor roll, men det är en viktig aspekt som andra blivande labradoodle-köpare kan ha i åtanke. 

#8 Ha ha :-) Ja jag förstår att det verkar osannolikt. Jag har hållt på med Labradoodle-letande i två år och satt mig in i "branschen" och jag kan säga att det ÄR helt sjukt. Uppfödare som hävdar att just deras hundar är "bättre" än andras , trots att Labradoodle inte räknas som ras (man måste ju blanda in pudel etc emellanåt för att få en fällfri päls). Jag tycker också att det blir så fånigt med alla benämningar (F1, F1B, multigeneration osv) och status som det har i Labradoodlevärlden. En F1-labradoodle (dvs direktkorsning labrador och pudel) har ju i princip ingen status bland uppfödarna och de med "multigenerationslabradoodle". Idag är det helt omöjligt att köpa en multigenerationslabradoodle utan avelsspärr eller kastreringskrav i Sverige. Vill man kunna avla på en sådan måste man vända sig till England där enstaka kennlar säljer okastrerat eller till USA. 

Det finns ett antal "kungar" i labradoodlevärlden här i Sverige som försöker vara herre på täppan så länge det går. Därför är jag så glad att jag också hittat svenska doodleklubben. Det är bra att det finns människor som ser bakom de fula uppfödarna som lurar köpare in i det sista och sätter avelsspärr på friska djur. Doodleklubben förmedlar dock INTE multigenerations-labradoodle eftersom dessa endast har avelsspärr (kan var bara för framtida köpare att känna till)

Tack för alla svar!

Annons:
Fisherling
6/19/18, 7:59 AM
#14

#13 Varför vilja gå med i och bidra till en sån värld där pengar och status styr, snarare än hundarnas välmående? 

Det finns ingenting de påstår att du kan få i en labradoodle som du inte får i en bra, renrasig, registrerad pudel.

Kaleido
6/19/18, 9:19 AM
#15

#14 Du skriver "Det finns ingenting de påstår att du kan få i en labradoodle som du inte får i en bra, renrasig, registrerad pudel". Det där är en sanning med modifikation. Om du googlar på pudel och labradoodle så ser du att det är STORA skillnader på hunden exteriört. Vill man ha en Labradoodle så vill man ha en Labradoodle, inte en pudel (även fast de är helt fantastiska hundar, men de är inte samma sak som doodlar). 

Labradoodle: labradoodle-2441859_1280.jpg

Pudel: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f8/Full_attention_%288067543690%29.jpg/1200px-Full_attention_%288067543690%29.jpg

Chinesecrestedlover
6/19/18, 11:41 AM
#16

# 13 Att köpa en hund från någon som hotar eller och beter sig illa…varför vill man ens fundera på att skaffa en hund från en sån människa? Jag hade sagt nej tack direkt om någon höll på så och har även gjort det. 

Var vid ett tillfälle intresserad av (ställde frågor osv.) en Xoloitzcuintle (Mexikansk nakenhund), det var en ca 2 år gammal hund som skulle omplaceras. Jag ville naturligtvis veta hur hunden var i temperamentet och om den hade några sjukdomar osv. 

Ägaren svarade på en del frågor, men när jag ville veta mer, ställde följdfrågor och framförallt när jag frågade om hälsan så fick jag till svar att "jag skulle vara glad att jag skulle få en så fin hund (exteriört menade hen då) och att den var så billig för rasen är ovanlig och dyr normalt sätt" . Detta förmedlades i ett mail och det var väldigt otrevlig/kort ton på det mailet kan jag säga.  

Jag sa nej direkt och drog mig ur…även fast jag hade hittat denna hund redan hos uppfödaren två år tidigare och ställt frågor även till uppfödaren…då såldes valpen till denna otrevliga ägare (som två år senare inte längre orkade med/hade tid för hunden), innan jag riktigt hade fått svar på allt/bestämt mig = detta var verkligen en hund jag ville ha egentligen, men ägarens ovilja att svara och otrevliga ton fick mig att direkt tänka att hen döljer någonting. Jag är övertygad om att den hunden antingen var sjuk eller och hade beteendeproblem och att ägaren försökte "mörka" detta.  

Om förra ägaren eller uppfödaren vägrar svara på mina frågor (ställer många för att allt ska bli rätt för både hund/djur och mig och mina övriga hundar/djur) så drar jag öronen åt mig direkt. 

Jag har ingen koll på hur friska dessa blandraser brukar vara generellt men…om du prompt måste ha en "labradoodle" (förstår verkligen inte varför till de löjligt höga priserna, men i alla fall); se till att ta reda på så mycket du bara kan kring hur det ser ut med hälsan i släkten och för valpens föräldrar och valpen själv naturligtvis! 

Får intrycket att pengar inte är av någon betydelse för dig, måste vara väldigt skönt att ha det så (få förunnat) men om du bryr dig om hunden (vilket jag hoppas) så vill jag säga: Det är inte roligt alls att ha en sjuk hund och behöva oroa sig för det ena och det andra hela tiden, springa till veterinären för diverse saker stup i kvarten osv.  Tänk dig för innan du bidrar till denna "industri" som det verkar vara ("labradoodles") och kanske p.g.a. dessa mindre nogräknade "uppfödare" får hem en sjuk hund. Man kan naturligtvis  aldrig vara säker innan på om man  får en sjuk hund eller inte, saker kan ju tillkomma under hundens liv…men man kan se till att få en så bra start och så bra förutsättningar för en frisk hund som möjligt t.ex. genom att inte köpa hund av såna som uppenbarligen endast gör det för att tjäna pengar. 

Av egen erfarenhet så vet jag hur otroligt jobbigt det är att ha en sjuk hund. Jag hade en hund som hette Cain (renrasig och kollad efter alla konstens regler, man kan ha otur oavsett som sagt) som hade diverse olika sjukdomar och besvär genom sitt liv (multisjuk hund som dessutom var otroligt osäker osv.). Han avlivades 2016 efter att han akut fått ytterligare sjukdomsbesvär som hade en dålig prognos (han blev 10,5 år). Problemen började en månad efter jag fått hem honom, han var då sju månader och sedan tillkom det saker under hela hans liv. Vid flera tillfällen (under hans liv) trodde jag att jag skulle tvingas avliva honom för att han blev så sjuk, den oron är inte rolig kan jag säga. Att se sin älskade familjemedlem må dåligt, är rent ut sagt för jävligt. Nu har jag alldeles nyligen fått besked om att min yngsta hund (2 år) har en kronisk inflammation i mage/tarm (totalt hjärtskärande att se honom må dåligt när han har ett "skov") och då har jag ändå gjort allt för att få hem friska hundar…saker kan hända ändå som sagt. Man kan aldrig förutse sjukdom totalt…men man kan i alla fall försöka. 

Hunduppfödning går normalt på ett ut (+-0 om uppfödaren har tur)…men om man tar ett pris på 50 000 eller t.o.m. mer/valp så ser jag inte hur kostnaden för att "få fram" (para föräldrarna, ge mat till tiken, veterinärbesiktning , mat till valpar osv.) ens kan komma i närheten av den summan = dessa så kallade "uppfödare" (snarare känns det som valpfabriker, sök på "puppy mills") måste tjäna väldigt mycket på detta, vilket skulle få mig att backa direkt. När det är mycket pengar inblandade så är det knappast någonsin bra…oavsett vad vi pratar om, folk är giriga…

 #15 De skiljer en del utseendemässigt  ja…men låt för guds skull inte hundens utseende vara det enda du går efter i ditt val av hund! En frisk hund måste gå före utseendet, visst kan man ha preferenser kring utseendet (jag har ju nakna hundar t.ex.) men att få en frisk familjemedlem måste ändå vara målet! Att köpa en svindyr blandras (eller renras för den delen också naturligtvis) för att den ser ut på ett visst sätt kan bli en dyrköpt läxa (och då snackar jag inte om den onödigt stora summan du i så fall skulle lägga på en valp). 

Att leva med en sjuk hund eller och en hund med kasst psyke, är verkligen ingen dans på rosor, det kan jag lova dig. Cain var min första hund och han visade sig vara en problemhund av "rang" = inte lätt och vid många tillfällen/perioder var det inte heller speciellt roligt att ha hund. Han var underbar också och jag skulle aldrig byta ut honom eller den erfarenheten jag fick av att leva med honom…men det var jobbigt som sagt. Han var extremt osäker (på nivån att han under flera år tvingades äta starka doser antidepressiva tabletter mot oro/ångest, tabletter avsedda för människor egentligen - för att klara av sin vardag), hade aggressionsproblem, vingliga/instabila hasleder, epilepsi, hjärtfel, allergi osv. Att leva med Cain innebar många dagar med oro, många veterinärbesök och en hel del bitmärken och ärr. 

Lycka till med valpköpet och hoppas verkligen du får tag i en FRISK valp oavsett om det nu blir en "labradoodle" eller någon annan ras/blandras i slutändan. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Fisherling
6/19/18, 12:19 PM
#17

#15 Det finns ju dock ingen som kan säga hur en labradoodle kommer se ut. De kan få en uppsjö av olika pälstyper, pälslängder, öronlängd, kroppskontruktion, eftersom det blandas med två relativt olikt konstruerade hundar. 

Men oavsett; det är hundens mentalitet du ska köpa den för, inte utseendet. Och där har jag fortfarande samma åsikt; allt de påstår att du får i en doodle kan du få i en bra, renrasig, registrerad pudel. Fast för en bråkdel av priset och med stor insyn i aveln.

apportbocken
6/19/18, 1:04 PM
#18

#17 Gillar en labradoodlens utseende finns ju även barbet som dessutom verkar lik labradoodlen i temperament och har ett ursprung som är lite (!) likt både pudelns och labradorens. Jag kan inte så mycket om rasen, men jag förstår inte riktigt hur den inte kan vara mer populär än den är med tanke på lanradoodlens popularitet. Vill en ha en mellanstor familjehund som inte fäller finns massvis med raser. Lagotto, perro de agua espanol, schapendoes och bearded collie för att bara nämna några. Förlåt för OT, jag tvivlar inte en sekund på att de allra flesta labradoodlarna är genomtrevliga hundar högt älskade av sina familjer. Däremot finns ju många raser som också är genomtrevliga hundar, men där en kan vara säker på vad en får.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

koppargaller
6/19/18, 1:45 PM
#19

#13 Bra att du inte köpte hund från någon medlem av denna sektliknande klubb. F.ö. håller jag med de flesta andra som svarat.

Uppdrag granskning kanske skulle vara intresserade av denna grupp?

House of Rottweiler hade en liknande verksamhet för några år sedan. De använde sig av Hells Angels för att driva in sina skulder, det gick riktigt illa ut för en del valpköpare.

Kaleido
6/19/18, 1:57 PM
#20

#17  Jag ville skriva inlägget för att upplysa andra som går i Labradoodletankar och som inte är så insatta i labradoodlevärlden. Jag är alltså INTE ute efter alternativa raser :-) 

Jag har  studerat branschen nära i två år och lärt mig mycket. Tror att många köper Labradoodle som första hund och kanske inte researchar så mycket och därför kan också uppfödarna hålla på. Hoppas att fler läser den här tråden och kanske vågar fråga uppfödarna. 

# 16 av Chinesecrestedlover undrade varför jag  valde att gå vidare med en uppfödare som jag var tveksam till. Det låter antagligen galet i andras öron men beakta att personenen hade en vara som jag mycket gärna ville ha. Jämför det med vad som helst. Någon har en vara som du extremt gärna vill ha och varan går inte att få tag på någon annanstans. Personen är dessutom van i branschen, ett stort namn, såklart att man "står ut" med endel som köpare då tänker jag. Jag ska ju inte bli bästis med uppfödaren. Jag är en vuxen människa som klarar mig alldeles utmärkt utan uppfödares goda råd så jag ser inte någon anledning till att vara toktjenis med denne, förutom att det är kul att skicka bilder, träffas ibland osv. Men jag klarar mig som sagt mycket bra ändå och stod ut med ett och annat. Hade jag köpt en "vanlig" ras på hund så hade det dock blivit tack och hej från min sida direkt vid det här bemötandet (det har hänt flera gånger tidigare att jag dissat uppfödare av andra typer av hundar kan jag säga ;.) men här pratar vi om extremt eftertraktade hundar. Det är så gott som OMÖJLIGT att få tag på en multigenerationslabradoodle utan avelsspärr eller kastreringskrav i Sverige idag. Så när en person säljer står man ut om man vill ha hunden :-)

Och sen var det det där med pälsen som #15 Fisherling pratar om (jag vill egentligen inte vara någon besserwisser här men jag är extremt insatt i Labradoodle just nu så jag vet verkligen vad jag pratar om).

 Labradoodels som är sk multigeneration har avlats i flera generationer och man vet ganska väl hur en sådan labradoodle kommer att se ut. Är det däremot en direktparning, en så kallad F1:a, mellan pudel och labrador så kan pälsen skilja sig. Det blir inte lika stora lockar på en direktparning som vid en multigenerations labradoodle. Det finns inte en "uppsjö av pälsvarianter" som du skriver utan man kan enkelt säga att det finns tre varianter av de tidigare Labradoodle-generationernas pälsar: fleece, ull och hårig. 

Och när jag ändå håller på och rättar dig så måste jag också få berätta om mentaliteten hos Labradoodlarna :-)

Jag har pratat med många andra labradoodleägare men också med proffs som jobbar med hundar. Flera har sagt att Labradoodle är den absolut trevligaste hunden! Fick höra det så sent som igår när jag var hos veterinären faktiskt! Har även hört att Labradoodlen var "den bästa hundrasen"  från tjejen som klipper en av mina hundar samt av en hundpsykolog som även arbetar på hunddagis och även hon träffar många olika typer av raser i sitt arbete. Så återigen måste jag säga emot dig lite Fisherling: Man vet ganska väl vilket temperament en labradoodle förväntas ha (sedan finns det såklart undantag). På svenska doodleklubbens hemsida kan man läsa om temperamentet och det tycker jag stämmer mycket bra. Här är länken. http://www.svenskadoodleklubben.se/om-doodlar.html

Kort kan man säga att det är en kombination av pudelns skarpa hjärna och retriverns "will to please".  

Men mitt inlägg är inte skrivet i syfte att försvara Labradoodle. Det är inte heller skrivet i syfte att hitta alternativa raser. Syftet med den här tråden är att dela med mig av mina erfarenheter så att den som eventuellt går i doodletankar vet hur branschen ser ut.

Annons:
Kaleido
6/19/18, 2:12 PM
#21

#19 av: koppargaller

Intressant! 

UG borde absolut upplysas om den sjuka labradoodle världen. Tyvärr har jag inte sett några smaskiga ingredienser som det du skriver om HA som driver in skulder 😃 men det är några starka krafter som håller ihop här och stoppar aveln i syfte att tjäna storkovan själva. Inte så konstigt alls egentligen, alla företagare vill ju håva in pengar, ytterst få arbetar "för att det ska gå runt" om man kan tjäna slantar. 

Det sjuka är ju att tvinga köpare kastrera friska hundar (som flera uppfödare gör) och att hota med stämning (som min uppfödare gjorde utan att jag ens pratat om att avla). Fin hundar men en ding-ding värld. Ska man kontakta UG kanske 🤔

koppargaller
6/19/18, 3:22 PM
#22

#21 Valpproducenter uppskattar sällan att råka ut för skatterevision, dom kan också få problem med länsstyrelsen om deras verksamhet inte uppfyller alla krav på antal hundindivider o tillstånd till kennelverksamhet.

Hornslandet
6/19/18, 3:33 PM
#23

50k för en valp?!?!

Fisherling
6/19/18, 4:01 PM
#24

#20 Pudeln ska också ha will to please, och labradorer intelligens. De är båda raser med samma ursprung arbetsmässigt. De egenskaper man påstår finns separat i de olika raserna finns i dem båda - vilket gör det helt meningslöst att blanda dem. Argumentet försvinner. (Samtidigt fattar jag inte varför folk vill att de ska vara smarta med will to please - det är ju typ aldrig någon som gör något med dem? De är alltid bara familjehundar som sitter på dagis hela dagarna, iallafall alla jag träffat. Jag tävlar också aktivt i olika grenar och har nog aldrig sett en doodle.) Och sen funkar inte genetik så som att du kan plocka ut specifika egenskaper och "bara få alla bra" som jag sett sånt där folk påstå.

Jag har träffat en del doodles och jag har inte varit imponerad av mentaliteten, de flesta har varit olika grader av rädda eller bara allmänt hjärndöda. De har även haft päls som måste skötas minutiöst för att det inte ska bli en tjock matta, och de måste konstant ha hjälp med att dra loss snöbollar, kvistar och allmänt skräp ur pälsen om de inte är snaggade. Några har även haft olika sorters allergier. 

Sen att det kallas för en bransch är enligt mig hemskt, men sanningsenligt. För det är allt de bryr sig om - pengarna. Då blir det en bransch.
En seriös uppfödare avlar för att främja hundarnas och rasens framtid. Inte för att bli rik.

Ugh, jag blir så frustrerad på att folk ska tjäna pengar på djurs bekostnad.

Lona
6/19/18, 4:12 PM
#25

Ja du, Kaleido, du gör lika (o)seriöst intryck här som på andra forum. Att du har "varit i branschen" i två år och är "väl insatt" när det gäller labradoodle gör definitivt inte att geschäftet runt pudelblandraser får bättre rykte via dina inlägg. För övrigt bör du nog läsa på lite mer både om pudel, labbe och, framför allt, avel och genetik. Din okunskap (eller ovilja att förstå?) lyser igenom rätt väl.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
6/19/18, 4:31 PM
#26

Många tror att man får vad man betalar för och det hör inte ihop alls när det gäller blandraser i vissa fall även renrasiga. Jag anser att man läser på mer samt verkligen ställer högre krav samt träffar gärna uppfödaren innan man ställer sig i kö i 2 år. Jag skulle inte betala så mycket för en blandrashund.

Jojaton
6/19/18, 6:14 PM
#27

Är jag den enda som hängde upp mig på ”jag skulle inte ha några problem att betala 50 000 för en hund om jag visste att jag skulle få igen pengarna genom att ta valpar på den sen”? Man skaffar inte hund för att få tillbaka inköpsvärdet…

Johanna - Instagram

Annons:
Chinesecrestedlover
6/19/18, 7:08 PM
#28

#27 Nej då…jag såg det också…väldigt skrämmande inställning till valpköp. 

Att skaffa djur gör man för att man vill ha djuret, inte för att det ska betala för sig. När man skaffar hund får man räkna med att hunden kommer kosta betydligt mer än sin inköpspris (mat, veterinärvård osv.) men att ha en hund som sin familjemedlem gör det väl värt det❤️. 

Att ta valpar på en hund endast för att få tillbaka pengar…är det då säkert att den hunden är en lämplig hund att avla på…knappast och så fortsätter det oseriösa avelsarbetet ("puppy mills"). 

När min extremt osäkra Cain❤️ var unghund på 8 månader (och redan börjat få problem med sina hasleder = vinglade osv.) så var jag med honom till en "kinesträff" (alltså Chinese Crested Dog). Det var jag och Cain samt en massa andra människor med deras "kineser", vi träffades i en park (inhägnad rastgård) för att låta hundarna umgås och prata "kineser". Jag gick mest dit för att försöka socialisera min lille osäkra skrutt. 

En "uppfödare" (antar jag i alla fall) kom då fram till mig och sa att han var väldigt fin och att hen gärna ville para honom med sin tik. Jag tackade då för komplimangen kring min fina kille, men förklarade att han endast var 8 månader gammal (för ung för att avla på) och var under utredning för ostabila hasleder m.m. Hen sa då att "han klarar väl av att jucka"…hen brydde sig alltså inte ett dugg om min hunds olämplighet/lämplighet för avel, eller att han var för ung för att riktigt utvärdera hans lämplighet, psyke, hälsa osv. Hen brydde sig bara om att han var fysiskt könsmogen och såg fin ut…blev chockad och gick därifrån; efter att bestämt förklarat att det inte skulle komma på fråga om någon parning (det var den första och sista "kinesträffen" som jag gick till). 

Såhär i efterhand så är jag väldigt glad att jag som var betydligt yngre än denna "uppfödare" ändå var (och är) betydligt klokare och seriösare. Hade min grabb blivit pappa så hade valparna riskerat att bland annat få samma ärftliga (enligt veterinären) hjärtfel som Cain hade, samt alla andra problem som Cain hade dvs. epilepsi, aggressionsproblem, osäkerhet och allergi t.ex. Han var så långt ifrån en lämplig avelshane som man kan komma (vilket visade sig mer och mer från ca 1 års ålder)…men han var naturligt naken och väldigt fin…och det var allt som denne "uppfödare" brydde sig om. 

Det är p.g.a. "uppfödare"som denna som hundraser som blir populära går från att vara friska till osunda med massa problem på nolltid.  Oseriösa som endast föder upp för pengar förstör för de som strävar efter att föda upp friska djur och de förstör för de stackars hundar som lider av en massa sjukdomar p.g.a. deras girighet. 

Mvh/Chinesecrestedlover

hemul
6/19/18, 7:30 PM
#29

Så tänker nog du och jag. Men ska man starta uppfödning vill man nog ha igen pengarna också. Få kan nog livnära sig på enbart uppfödning, men det är ju najs om verksamheten inte går back ivf. Sen är det väl inget som säger att bara för att man vill avla kommer man att göra det på olämpliga hundar?

Jojaton
6/19/18, 10:02 PM
#30

#29 var det till mig? För nej - enligt mig startar man inte uppfödning för att tjäna pengar - utan för att det är roligt (missförstå mig rätt!) och för att man brinner för sin(a) ras(er). Att få tillbaka pengarna för tiken har jag ALDRIG hört som argument från en någorlunda vettig uppfödare. Det går kanske runt med själva parningen och en del av hälsokollar/meriteringar men man kan ju inte förvänta sig att en valpkull ska betala av tikens kostnader?

Johanna - Instagram

hemul
6/19/18, 10:13 PM
#31

Nä. Till #28. Om man inte anger annat är det svar på senaste inlägget före är väl tumregeln.

Jojaton
6/19/18, 10:19 PM
#32

#31 då är jag med 😁

Johanna - Instagram

Rafflan
6/19/18, 10:44 PM
#33

#30 jag har hört att när renrasiga uppfödare räknar på hur mycket det kostar att ta fram valpar räknar dem med inköpspris av tiken, alla utgifter för tiken som foder, försäkring, utställning, mm. Det känns jätte konstigt för man har väl ändå tiken för att man vill ha hunden och inte bara för att producera valpar?

Vixxen
6/19/18, 11:08 PM
#34

Hur inavlade är dessa pudel/labbe-korsningar kan man undra?

Annons:
hemul
6/20/18, 3:41 AM
#35

#33 Det är väl klart att man räknar så. Det är ju en affärsrörelse även om det är på hobbynivå för många. De skulle säkert ha hund även om de inte bedrev avel, men uppfödare brukar ha ett antal tikar och ofta även delägda hundar och såna som är på foder.

Tror inte många små uppfödare går särkilt mycket plus, men det är väl bra om de inte går back ivf!

Fisherling
6/20/18, 7:19 AM
#36

#34 Ja, det får man ju fortsätta undra, eftersom de vägrar ha någon insyn i aveln..

Lord Vulcan
6/21/18, 8:34 PM
#37

#33 Det är ju självklart att en seriös kennel räknar så. Dom "lever" ju på sina hundar. Det är deras arbete. Ett företag ska helst gå med vinst.

Lona
6/21/18, 9:37 PM
#38

#37, Fast de flesta kennlar, även seriösa, är snarare en hobby och går förmodligen inte med vinst (om man undantar labradoodle…;-P ). De som driver sina kennlar som företag har ofta andra verksamheter också, som tex pensionat, hundtrim eller kursverksamhet. De flesta jag vet som har "kennelföretag" har också en hel del kullar/år, inte någon enstaka.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
6/24/18, 9:21 AM
#39

33. Så räknar inte alla utan många börjar sin räkning på parningsavgiften,sen ultraljud, vad varje valp o den biten kostar innan den är såld. Vissa får bara 1-3 valpar dessa går inte plus :) Jag har mer mött uppfödare som har normalt jobb sen avlar på hobby och jobbar och har tid med sina hundar.

hemul
6/24/18, 10:28 AM
#40

#38 Visst. Men att det är på hobbynivå hindrar väl inte att man vill veta hur det går ekonomiskt. Om man krasst skulle jämföra med någon produktionsversamhet skulle väl tikarna närmast mostsvara maskiner som har en viss avskrivningstid. Man kan så klart inte räkna med tikens anskaffningskostnad för varje valpkull (det var kanske det som avsågs från början?), lika lite som man kan räkna med en skördetröskas fulla inköpspris för varje skörd.

Upp till toppen
Annons: