Annons:
Etikettdebatt
Läst 2030 ggr
cissi_1993
2018-06-18 19:26

omplaseringshundar som man egentligen inte kan ha

Hej på er, 

Jag och min sambo bor i Norrbotten och nu har dom nyss haft många draghundar som blivit vanvårdade, omhändertagna och dom flesta är sålda. 

men nu till saken när jag och min man hörde om dessa hundar så sades det att dom skulle avlivas om dom inte fick nya hem och det ville ju ingen av oss men hur vi en vrider ock vänder på det kan vi inte ha hund nu och speciellt inte en sån hundras då jag inte är hundvan och vi båda jobbar för det mesta dag. 

har förstått att det det är många som bara går ut med sina hundar under lunchen och sen går tillbaka till sitt jobb men det är väll inte lagligt och hunden kan väll inte må bra av att vara ensam i 8 timmar om dagen måndag - fredag? 

men om vi skulle ha haft möjlighet att gå ut med hunden under lunchen (och det inte var en sådan ras som behöver så mycket) tycker ni då att det skulle vara försvarbart att skaffa hund bara för att den inte ska behöva avlivas?

Cecilia

Annons:
hemul
2018-06-18 19:33
#1

Nej. Inte om ni inte tänker göra mer med hunden än att gå ut med och den får vara ensam i princip hela dagen.

Det är lagligt att lämna hunden ensam och bara rasta på lunchen, men de flesta hundar skulle inte må så bra av att vara ensamma så stor del av dagen. En del hundar lär sig inte att vara ensamma öht.

Tänk dig själv att sitta ensam på ditt rum hela dan utan att kunna läsa, titta på TV, lyssna på musik, sticka, snickra eller vad du nu gillar. Du får inte ens städa eller diska. Du ska göra precis ingenting mer än att sova och kanske tugga tuggummi (tuggben). Inte så kul. Det finns skäl till att isolering används som straff.

Om ni däremot kan tänka er dagmatte åtminstone halva dagen om hunden inte mår bra av att vara ensam så mycket, hittar på en massa kul med hunden på kvällar och helger, då hamnar det i ett helt annat läge.

Jojaton
2018-06-18 19:39
#2

Jag har läst att alla utom 11 hundar har fått hem (varav tre möjligtvis inte är i skick att omplaceras) det här är DRAGhundar, prestationsavlade för att syssla med drag! Det är inget drägligt liv för dom att leva som sällskapshundar, då mår de bättre av att avlivas. Låter kanske hårt, men det är inga roliga hundar när de är understimulerade.

Johanna - Instagram

Changrila
2018-06-18 19:40
#3

Nej. Det är inte försvarbart att ta en hund bara för att "rädda den". En död hund lider inte. En levande hund i fel hem lider.

Många hundar klarar sig utmärkt med att bara bli rastade på lunch, men tänk också på att det troligen tillkommer resväg till och från jobbet, att det vissa tider på året kan vara mer svårframkomligt i trafiken osv… Dessutom finns det hundar som hur mycket man än ensamhetstränar dem inte klarar av att vara ensamma. Det gäller att ha en plan B för hur man gör då för att hunden ska trivas.

När man väl har en fungerande lösning för hur man ska kunna kombinera hund + jobb, då gäller det att hitta en hund som faktiskt skulle älska det liv man kan erbjuda den. Vissa personer skulle kunna erbjuda fantastiska hem åt vissa hundar, men bli totalt olämpliga som ägare till hundar av andra raser osv. Det finns troligen ingen människa som skulle kunna erbjuda ett perfekt hem åt vilken hund som helst och faktiskt trivas med livet som hundägare. Det finns en enorm mängd olika hundraser av en anledning, och det är just för att både hundar och människor har olika behov och vill leva olika liv. Det gäller att para ihop rätt person med rätt hund :) Lyckas man med det, då är det fantastiskt att ha hund. Misslyckas man, då kan det bli både dyrt och leda till att alla inblandade mår extremt dåligt!

Så, vill ni ha hund så gäller det att fundera på vad ni vill göra med hunden. Ta gärna hjälp i olika forum på nätet för att sedan få tips om lämpliga hundraser. När ni bestämt hundras, ta kontakt med uppfödare (även här kan forum vara till hjälp för att hitta bra sådana) och andra insatta i rasen. Vill ni gärna hjälpa en hund så finns det då och då riktigt fina och bra hundar som absolut behöver nya hem av olika anledningar. Många av dem kommer aldrig ut på annons, utan går till "någon som känner någon som känner någon". Jag själv har hjälpt till med ett flertal omplaceringar just så, pga stort kontaktnät som gör att både uppfödare och privatpersoner hör av sig till mig. Det har blivit hur bra som helst, och hundarna har behövt nya hem precis lika mycket som de som kommer ut på annons.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Chinesecrestedlover
2018-06-18 19:49
#4

Hej!

Hundar behöver mycket sällskap så skaffa inte hund om ni måste lämna den hela tiden. Visst det finns människor som lämnar hunden på hunddagis osv. men då ska man ha i bakhuvudet att inte alla hundar fungerar i sån miljö. 

Gällande att lämna hunden och sedan gå hem och rasta på lunchen för att sedan lämna den ytterligare:  Hundar kan tycka att det är värre att matte/husse kommer hem och går igen, än att vara ensamma under en längre period i sträck (dock ska man naturligtvis inte lämna hunden så länge som du beskriver utan att den får rasta sig). Det finns hundar som aldrig kan lämnas ensamma, t.ex. för att de lider av separationsångest  osv. vilket man också måste ha med i tanken innan man skaffar hund. Kan ni skaffa någon som passar hunden om den inte klarar av att vara ensam? Känner ni att ni kan ge en hund ett bra liv/hinner ni med en hund? 

Du frågar om det är försvarbart att skaffa hund för att den inte ska avlivas samtidigt som du själv skriver att ni inte har tid/jobbar mycket. Svaret på denna fråga är enkel: Nej! Skaffa inte en hund om ni inte kan ge den det den behöver i form av sällskap, stimulans osv. En hund i fel hem kan lida väldigt av sin tillvaro…men en hund som är död lider inte (låter hårt men är sant). 

Mvh/Chinesecrestedlover

cissi_1993
2018-06-18 19:51
#5

jo det är klart att man hittar på saker med hunden under kvällar och helger men just det där att vara ensam så länge även om man kunde gå ut med dom på morgon, lunch och kväll kändes för mej inte bra men jag har ju ingen hundvana så därför jag frågar.

cissi_1993
2018-06-18 19:56
#6

Alltså vill bara klargöra att vi inte ska skaffa hund det var bara dessa som vi tyckte så synd om så vi var tvungna att sätta oss ner och fundera på om vi skulle klara det och vi kom fram till att vi inte skulle klara det.

Annons:
hemul
2018-06-18 20:00
#7

#5 Visst, då kan det gå, med lämplig ras. Men ni måste fortfarande ha en plan för hur ni ska göra om hunden inte klarar att vara ensam så mycket.

Lona
2018-06-18 23:42
#8

Om alternativet vore att hunden skulle leva kvar i svår misär så är det klart att den har det bättre hos en ägare som bryr sig och sköter om den efter bästa förmåga - men att "rädda" en hund från avlivning för att ge den ett liv som är långt ifrån optimalt för en arbetande hund, nej det är ingen bra idé. Tanken är god, men som andra redan skrivit så är det ingen bra lösning. Nu var ju det här bara en hypotetisk fråga egentligen, och ni ska ha cred för att ni bryr er!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
2018-06-19 01:48
#9

Fast frågan gäller egentligen en ras "som inte kräver så mycket". Draghundarna var skippade redan innan cissi skrev här.

Upp till toppen
Annons: