Annons:
Etikettaktivering
Läst 1634 ggr
tk1971
2018-06-18 08:28

Nosework: klöser sönder lådorna

Jag har börjat träna lite nosework med hundarna på egen hand. Den yngre verkar tycka det är en rolig grej. Men vi har ett problem. Hon blir så ivrig när hon hittar rätt kartong att hon börjar klösa frenetiskt på lådan och fösa iväg den. Det beteendet kommer ju få henne diskad om vi tävlar. Jag har försökt att träna in en signal från henne istället för att klösa när hon hittat rätt, men det går trögt. Nån som har nåt tips?

Annons:
Ambrose
2018-06-18 09:38
#1

Du har egentligem 2 alternativ. 1. Lär in en markering och träna in den stenhårt så att hundem har ett annat beteende att ta till. 2. Träna bara på gömmor du känner till och belöna smabbt som attan innan hunden hinner börja kraffsa. Gör inte kraffsvänliga gömmor, utan gör istället t.ex. i tegelstenar istället för kartong. Lägg tegelstenarna uppe på bänkar eller en mur så att de är på en höjd. Börja gömma lite högre i inomhus eller utomhus miljö. Jag tycker att du ska gå en kurs eller lite privatlektioner. Du råkar inte befinna dig i Göteborgsområdet? Det viktogaste från och med nu är i alla fall att hunden absolut inte får en chans att ens lägga en tass på gömman :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Rafflan
2018-06-18 18:50
#2

Klicker, direkt när hunden markerar innan den börjar krafsa, klicka och ge godis, så hunden lär sig markera och sedan kommer belöningen från dig så ingen anledning att "attackera" lukten :)

Elsis matte
2018-06-18 22:05
#3

Det kan vara lättare att starta med rumssök med en sådan hund, sätter du en möbeltass med doft på en vägg eller möbel kommer den bli mindre lockande att krafsa på, och du kan belöna rätt beteende. Men givetvis måste ni träna på behållare också om ni vill hålla på med sporten - som tidigare föreslagits, börja med föremål som inte inbjuder till krafs. När du testar kartong igen (först efter övning på tegelstenar, krukor etc) så ha dem upphöjda så att hunden får dem i noshöjd och sänk gradvis.

tk1971
2018-06-27 19:32
#4

Tack för era tips. Vi har fortsatt träna, och ikväll försökte vi oss på eukalyptus-doftprovet. Det kändes rätt nervöst innan. Jag fick gå några varv runt lådorna innan jag vågade lita på att hon markerade. Och det var rätt låda! Och framför allt, inget klösande. Lilla yrvädret, vad duktig hon var : ) Ja, nu kanske vi fortsätter tävla.

KatarinaSt
2018-06-27 19:36
#5

Grattis! Bra jobbat av er båda! 👍🏼

Upp till toppen
Annons: