Annons:
Etikettdebatt
Läst 1798 ggr
MonicaLagerquist
2018-06-17 13:49

Hundar på loppisar och marknader

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är era åsikter om att ta med hunden på marknader och loppisar där det är knökfullt med folk.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Herveaux
2018-06-17 13:59
#1

Jag förstår inte riktigt varför man ska släpa med jycken alls. 

När det är marknad här i lilla Knivsta tar vi en omväg runt för att slippa trängas och krångla oss igenom folkmassan.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
2018-06-17 14:04
#2

Beror väl på hunden.

parsley
2018-06-17 14:07
#3

Jag skulle inte ta med hunden på en marknad där det är knökfullt med folk av flera anledningar. Dels gillar jag inte marknader speciellt mycket och hunden är så liten att den knappt syns mellan alla människoben. Ytterligare en aspekt är att hundar kan reagera och göra utfall mot andra hundar och det finns säkert människor som tycker det är obehagligt.  Vi brukar gå på en relativt liten marknad en gång om året och det får räcka. Den har allt som man förknippar med marknader men det kanske är två försäljare av kokosbollar, inte tjugo.  På en julmarknad förra året så bar jag faktiskt hunden bitvis när jag kände att det var för trångt. Eftersom den är liten, så är den bärbar.  En marknad liknande den på din bild, skulle jag undvika. 🙂

Loppis går vi en del på, men där upplever jag inte att det är så trångt att det blir ohanterligt att ha med hund. Skulle jag känna att det blir för trångt så skulle vi dela på oss. En går på loppisen och den andra vaktar hunden under tiden.  Jag köper mest praktiska saker och jagar inte Fyndet, så det är inte så bråttom för min del.

MonicaLagerquist
2018-06-17 14:09
#4

Vi har varit på loppis idag och det var massor av hundar och mång små hundar.

Jag skulle aldrig få för mig att ta med mig min hund på något sånt.

Stolt ägare till fem La permer

Chinesecrestedlover
2018-06-17 14:15
#5

Hej!

Jag har gjort det vid två tillfällen. Första gången var med min vuxna tik  Sookie och andra gången hade jag med mig Ianto som var valp då. Vid båda dessa tillfällen så bar jag mest på hunden och lät de gå ibland/där det var lite med folk. Anledningen till att jag tog med mig hundarna var att jag ville träna lite/köra lite miljöträning (har även haft Sookie med mig på Hundmässan i Stockholm, av precis samma anledning). 

Med Sookie så ville jag dessutom inte lämna henne ensam hemma, eftersom just den marknaden var dagen efter jag avlivade Cain (och första gången hon var ensam hund i sitt liv). Jag hade brutit ihop totalt och behövde få en paus från att sitta hemma och se allt som påminde mig om Cain så jag åkte till marknaden (som jag hade planerat innan… alltså innan jag akut tvingades låta Cain somna in) och valde då att ta med mig Sookie. 

Med Ianto så var en lokal marknad ett utmärkt tillfälle att miljöträna! Normalt sett så händer inte så mycket här där jag bor (litet samhälle på landet) så en marknad med massa folk = perfekt tillfälle att vänja valpen vid många människor samt diverse lukter och olika ljud. Han skötte sig utmärkt :-)

Med andra ord så ser jag inga fel med det, FÖRUTSATT att hunden är ok med det (skulle aldrig ha tagit med mig Cain på en sån grej, han var alldeles för osäker och skulle inte mått bra av det). Sen såklart att man ser till att hunden inte blir trampad på, äter någonting olämpligt som någon tappat eller dylikt. 

Att vara på en fullsmockad hundutställning (som ex. den i Stockholm/Älvsjö) är ju  i stort sett samma sak (ur hundens perspektiv) och det är ju många som har med sig hundar på utställning. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Aleya
2018-06-17 14:15
#6

Har inte hund. Men känner att det är mest jobbigt för hunden. Mycket folk, trångt. Ne skulle aldrig ta med ett djur till en marknad eller loppis

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-06-17 14:25
#7

Jo, en sak till förresten…på en marknad så finns det mycket folk… ja absolut och ett antal hundar säkerligen…men på Stockholms hundmässa finns det sjukt mycket folk och runt en 6-8000 hundar eller så. Vilket ju borde betyda att hundmässan är jobbigare och mer stressande för hunden, men dit går ju massor med folk med sina hundar ändå…så vad är egentligen felet med att ha med hunden på en marknad? 

Är det bara ok att ha med hunden bland mycket folk/andra hundar om hunden samtidigt springer runt i en ring? Förstår verkligen inte varför det är värre att ha hunden med på en marknad, än att släpa med den på en utställning (eller annan tävling eller dylikt för den delen)?

Mvh/Chinesecrestedlover

Herveaux
2018-06-17 14:40
#8

#7 Jag tycker det är skillnad på att ta med hund på en marknad kontra utställning/tävling där hunden deltar. 

På en utställning/tävling uppfattar jag det som att hunden har mer egen space, tex en bur eller en filt vid husse/matte där den får en fredad plats medans man på en marknad mer eller mindre ständigt rör sig i en stor packad sardinburk. 

På Stora Stockholmsmässan läser jag varje år att arrangörerna avråder folk från att ta med sig sin hund om man bara är besökare. 
Att en arrangör av ett hundevent avråder från att ta med hunden om den inte ska tävla är väl om något ett tecken på att den miljön är mer påfrestande än givande för många hundar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maleficum
2018-06-17 14:45
#9

Tycker det beror på hund. Vi har haft med våran labbe på marknad och det var toppen för mig eftersom hon har lätt att leta upp resten av sällskapet när jag gått bort mig!

Hon strunta fullständigt i alla andra människor där och höll bara koll på vart de andra i familjen var någonstans. Jag som inte gillar stora folkmassor tycker det var super skönt att gå med henne då hon är bra på att meja sig fram bland folk och få dem att flytta på sig :P

Däremot var det lite annat med Fjant för han var mer osäker av sig så var det för mycket folk och sånt så föredrog han att bli buren.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

parsley
2018-06-17 14:46
#10

# 8 Vet du något om hur det är med smittrisken på utställningar? Kollar de om besökande hundar är vaccinerade? Utställningshundar checkas ju in, om jag inte har fel.

Herveaux
2018-06-17 14:50
#11

#10 Ingen aning faktiskt.
Jag har ett vagt minne av att även besökares hundar måste visa upp vaccinationsintyg på Stora Stockholmsmässan, men jag kan minnas fel.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Chinesecrestedlover
2018-06-17 14:51
#12

#10 Smittorisken är väl som på alla andra ställen med mycket hundar antar jag, det är klart att de kan "plocka upp något" men hur vanligt det är vet jag inte. 

Ja, de kollar även att besökande icke deltagande hund är vaccinerade. Man får gå igenom veterinärkollen precis som alla de som deltar (det kostar dessutom en slant för medföljande hunden i inträde).Detta gäller då på Stockholms Hundmässa i Älvsjö, hur det är på eventuellt andra ställen man får ha med hund som inte deltar vet jag inte. 

Mvh/Chinesecrestedlover

hemul
2018-06-17 15:54
#13

#7 Precis. Jag har dessutom haft hundar som gillar folksamlingar och förstås miljöer där det luktar varmkorv - mums.Det är jag som inte gillar marknader.

Så som sagt, det beror väl på hunden. Blir den stressad av det ska man förstås helst inte ta den med.

Annons:
Ambrose
2018-06-17 16:24
#14

Jag åker på ett par veteranbilsmarknader med min pappa varje år och då följer alltid hunden med. Om vi kommer in i trånga passager med mycket folk så går hon mellan mina ben. Har aldrig upplevt några problem, och hon tycker att det är roligt att följa med. Självklart är det många andra hundar där, och de flesta är jättetrevliga och har bra koll. Sedan dyker det upp enstaka skumma människor med hundar som är oberäkneliga och gör utfall, men dessa ser man på långt håll. Senaste marknaden var där även 2 getter… det hade många hundar problem med…(fast getterna låg lugnt och betade och verkade helt obrydda). Visst träffar man vissa negativa människor, men de flesta är jätteglada och många vill hälsa och kela med hunden. Vi har även varit med på MyDog och Eurohorse de senaste 3 åren. Kan säga att den miljön är många gånger värre än att gå på marknad. Även inomhustävlingar, t.ex. i Tångahallen(stor agilitytävling) är många gånger mer stressande än en marknad där man lullar runt och kollar på grejer. Därför ser jag även marknaderna som en form av träning. Vi kör lite fotgående, platsliggning och småtrix när vi ändå är där. Helt perfekt :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Fisherling
2018-06-17 16:34
#15

Tinja hänger med mig på både marknader och Stockholms Hundmässa. What's not to like? Få hänga med sin matte, få smakprov på massa gottiga saker, hälsa på folk som kliar en på rumpan, kolla på agility om man har tur, rena rama drömmen tycker Tinja 😃

Men har aldrig varit någonstans där det varit "knökfullt med folk". Även på Stora Stockholm tycker jag att vi haft gott om plats att röra oss på, vi har inte alls behövt tränga oss fram ect. De marknader vi varit på har också haft gott om plats.
Om det var så knökfullt som på bilden skulle jag inte ta med hunden, men jag skulle inte ta med mig själv heller… Det är på tok för mycket folk för mig.

Alvirpo
2018-06-17 19:25
#16

Har gjort det en gång. Var när det var jag skulle åka hem från skolan en fredag (bor på internat med hunden). Skulle ta tåget hem, och måste då gå från skolan in till centrum, där det var en marknad. Var tvungen att passera genom marknaden för att komma till tågstationen om jag inte ville gå en lång omväg. Så när jag ändå var där passade jag på att gå runt lite innan tåget gick för att se om det fanns något roligt åt hunden. Var inte så mycket folk och han är lite större (amstaff) så fanns ingen direkt risk att ingen skulle se honom eller råka trampa på honom. Gick alldeles utmärkt, var bra miljöträning också :)

Men skulle inte ta med hunden till marknad eller loppis om jag inte behövde så att säga, då är det nog bättre att lämna hunden hemma!

tiger tok
2018-06-17 21:40
#17

#15 kan bara hålla med!

MonicaLagerquist
2018-06-17 21:47
#18

Vi bor ju i Örsundsbro och bilden är från Mikelsmassmarknaden som är varje år nere i byn. Det är alltid en massa hundar som är där med sina ägare.Jag var ner med Vic klockan sju på morgonen när de höll på att bygga upp marknaden. Det var lagom för oss.

Stolt ägare till fem La permer

JoannaLi
2018-06-17 21:53
#19

Jag tar med hunden överallt. Det jag ser till i folksamlingar är att han går vid sidan utan att nosa/titta på folk, utan han tittar på mig eller rakt fram. Detta för att vara så "o-invasiv" som det går. Det jag brukar ha i åtanke är hundrädda, och försöker gå så att han syns - dvs på kanterna av folkmassor eller dylikt, så att man kan välja att gå en annan väg. 

Han har inga problem med det! Som andra sagt, gottisar av försäljare, kli på rumpan - MASSA beröm och belöningar av matte. För honom är det bara ett svårare lydnadspass.

[Forest]
2018-06-18 11:27
#20

Vi går inte med våra hundar på marknader av anledningen är att det är för mycket trängsel.   Dessutom brukar folk festa till och det är något vi anser inte hör till djur öht.

Annons:
reverse
2018-06-18 21:38
#21

Ser inget problem med det för en hund som klarar det. Mina hundar kan följa med mig överallt och att åka kollektivtrafik i Stockholm under rusningstid är värre än många marknader, men har varit ett måste för mina hundar att klara innan vi flyttade ut på landet. Och eftersom de varit med om det från start som det mest naturliga som hör vardagen till, så har det inte heller varit något märkvärdigt.

 //Lina

Upp till toppen
Annons: