Annons:
Etikettövrigt
Läst 1304 ggr
Travis D
6/17/18, 9:59 AM

ett till försök- vilken hund passar in?

jag hade tänkt göra ett till försök om vilken hund som passar mig

Jag vill ha en mellanstor hund ungefär större än en labbe. Pälsvård spelar absolut ingen roll för mig men helst inte fälla, inte så mycket iallfall. Inte vara så avlad som t.ex. Gran Danios som kan få höft problem. Inte folkskygg, inte skälla. Lätt lärd inte till trix utan mer sitt, vänta kom och sånt- mer lydnad. I familjen är vi 3 pers, den ska kunna bo med barn som är 12 år och äldre. Väldigt lugnt hemma, gilla att kela. Den behöver inte vara lekfull (inte hoppa runt liksom) men det skadar inte om hen är lite lekfull. Gärna Kunna gå lös. Inget krav men skulle vara kul om den kunde följa med när vi rider ut men somsagt inget krav. Gilla att gosa och mysa i sängen/soffan . Kommer aktiveras mycket, långa promenader, förhoppnigs vis agility om hen tycker det är kul. På somrarna åker vi ut på landet till ett stort hus med världens trädgård (där brukar jag träna agility med min fasters nakenhund) VI kommer gå på promenader i skogen, ängar leka i trädgården. Vi åker också till Fårö för att campa ibland på camping och ibland mer i skogen. Otroligt stort tält (som ett mindre cirkus tält heheh det är till för 10 pers men 3 personer sover i det och förhoppningsvis en hund i framtiden). Vore kul om han gillade att bada men jag gillar inte det så inget krav hahah. Måste även kunna klara av att resa med tåg och båt (gotlandsbåten) och kunna åka bil. Måste kunna vara med andra hundar (inte liksom pussa eller så men bara vara i samma hus utan bråk)

Hittar ni någon som stämmer in? :)

Annons:
Scintilla
6/17/18, 10:16 AM
#1

Så summa sumarum:
• inte så skällig (mindre vakt?)
• inte så mycket jakt (lättare att den går lös då tror jag)
• inte helt bananas 
• ska fungera till utflykter, långa promenader i olika tempon och sedan soffmys.
• Utöver detta så gärna lite agility så en ras som är fysisk kapabel för detta.
• Hälsosam ras.
• Större än en labrador.

Ploppar inte upp någon ras i mitt huvud då jag är lite sämre på stora-hundraser, vet knappt hur hög en renrasig labrador är. Men jag tänker på att en storpudel skulle kunna fungera, men finn andra raser också, jag tänker annars lite på en finsk lapphund men de är ju lite mindre. Dalmatiner? De verkar vara lite högre än en labrador och är stallhundar.

Elsis matte
6/17/18, 11:02 AM
#2

Måste inflika att det inte bara är grand danois som har problem med höfterna, utan höftledsdysplasi är något som finns hos de flesta storvuxna raser. Är en labbe alltså för liten? Tycker annars att en retriever låter perfekt. Golden brukar vara något större, om det är viktigt.

Travis D
6/17/18, 12:05 PM
#3

#2 aa men skrev grand danios som ett exempel.

Gärna större än labbe (högre än 60 i mkh). Vi har funderat på golden retriever 🙂 

#1 ska kolla upp lite om lapp hundar :)

Elsis matte
6/17/18, 5:29 PM
#4

Som sagt, de allra flesta raser i den storleken har förekomst av höftledsdysplasi så det går inte att undvika helt. Oavsett ras bör du kolla linjerna med tanke på ledhälsa (samt övriga rassjukdomar). Golden låter annars utmärkt, vill du ha ett annat förslag så kanske barbet? Det är en stor fransk vattenhund, ganska ovanlig här men de jag träffat har varit trevliga.

JoannaLi
6/17/18, 9:59 PM
#5

Vad är "mycket" i aktiveras mycket? Ställ upp: 

en vanlig vecka, 

en riktigt bra vecka (sommarlov, bra väder, lagom temperatur, ingenting annat som måste göras) 

och en dålig vecka (skolan är skitstressig, föräldrarna har supermycket på jobbet, det är nationella prov i alla kurser, det är -5 och spöregnar hela veckan och hunden äter upp dina favoritskor). 

Då blir det lite lättare att rekommendera!

Travis D
6/17/18, 11:57 PM
#6

#5

Tänker vuxen stor hund nu.

Vanlig vecka/dag: Morgon: en promenad när vi vaknar (runt 6-8 beror ju lite på)  en runda tills den bajsar och kissar (om det går en längre stund utan att den bajsar så får den bajsa vid nästa promenad) olika länge kan den vara.  Lunch-promenad: Tills den bajsat/kissat en promenad på ca 15-30 min genom skogen eller ner förbi vattnet. Eller bara runt i området. Eftermiddag: en längre promenad kan vara till havet eller i skogen eller en lekstund (apport/ agility/ springa runt o.s.v) ca 15-30 min. Kväll: En antagligen kortare promenad runt kvarteret 10-15 tills den gjort sina behov. Antagligen strax innan läggdags. 

En riktigt bra vecka: Morgon: Kan bli lite hur som helst! Om hunden är på topp humör, vill springa, leka ,busa o.s.v så blir det nog ner på ängen eller till en rast park (finns många stora där man kan leka med hunden lös men instängslad ) (helg tänker jag nu) och så. Veckodag: (Nu tänker jag att det är vanlig veckodag) En promenad någonstans där man kan busa (5 minuter till, hav, skog, äng, rastpark m.m) lek, rastning m.m. Lunch-rastning: En lång promenad (finns en perfekt promenad jag och pappa brukar gå på ca 20-30 min) Som är genom skog, förbi vattnet, stig bredvid en äng och förbi en liten 30 km/h väg. Kväll: en promenad runt kvarteret rastning, lite lek och sånt. Kväll/innan läggdags: Strax innan läggdags blir det en rastning runt kvarteret.

En urusel vecka: (snö och kallt)  Vaknar som vanligt vid 6-tiden. Går ut vid kanske 6.30/7.00. Går ner till golfbanan (på vintern får man ha sina hundar där lösa om man vill och promenera ingen för köra golf då utan bara hundar är där :) Där kan man göra vad som helst, springa runt, leka, busa, ta med agillity hinder, bygga gren-hinder och sånt) går ner dit en sväng och låter hunden springa. Håller koll på den så den inte springer fram till någon okänd hund / bajsar utan att jag märker och kan ta upp. Om det är en riktigt usel vecka så blir det antagligen bara en promenad till hunden både kissat och bajsat. Vid lunch så går pappa (som jobbar hemifrån på heltid, d.v.s alltid hemma) om det går uselt för honom också (han kanske är sjuk eller något går riktigt uselt) så blir det nog en promenad runt kvarteret kissa och bajsa / kissa beror ju på hund till hund. När jag kommer hem (vi säger att det regnar och är kallt och slaskigt) så går vi ut på en antagligen kort promenad (har också funderat på att gå någon kurs på bruksklubben=) ) rasta. Leka lite ner på golfbanan en kortis (den är mindre än 3 min bort) låta hunden springa av sig, kanske ta med någon leksak om man kan apportera med o.s.v. Är det riktigt regnigt har jag med mig paraply. Sedan hem igen. Kväll/innan läggdags: (det regnar och är snö/slask mycket stressigt) en kort promenad runt kvarteret, ser till att den utför sina behov och sedan in igen.

Lite övrig info:

Är inte en sådan här "mode" tonåring som ska ha 1000 kr skor o.s.v utan har på mig det som köpts. Men pajjar hunden mina ridskor vet jag inte vad jag gör. Har räknat med att hunden inte följer med till stallet i detta fall. Jag är väll lite dum av mig och sätter djur och nöje före nationella prov (d.v.s jag ändrar inte mitt schema om det inte passar mig, jag pluggar när jag orkar eller har tid över och ser till att jag pluggar tillräckligt för att ha D/C/B på proven) Pappa jobbar somsagt hemma och har ett ganska soft jobb. Mamma åker till jobbet 6.15 och är hemma till 17. (hon jobbar mellan 7.30-16) Men dom är skilda och det är bara jag brorsan och pappa hos pappa. Minns inte om jag skrev det men på sommaren åker vi och campar på fårö. Då på morgon och lunch (7-16) är vi nere på stranden. Då solar och badar vi (självklart tillgång till skugga, mat, vatten o.s.v) på kvällen får hen komma med till en restaurang (som är hundvänlig d.v.s man får ha hundar där) det är hundvänligt på nästan hela den delen av ön som vi är på (hundar får följa med bokstavligen överallt, finns hundvänliga kaféer o.s.v) Det är ett 10 personers tält. (har för mig att det var 4 meter brett 6 meter långt och 3-4 meter högt)  Vi åker även till landet där det är ett stort hus med trädgård. Jag lånar och tränar min fasters hund i agillity där vilket jag planerar att göra med denna hund också om hen gillar det. Där blir det skogs promenader. Vi brukar gå i skogen i timmar och plocka svamp. Där finns det ängar, skog, flod (typ), vägar där det kör typ 3 bilar om dagen om äns det. Det är ett stort hus.   Pappa har haft 4 hundar (därav 2 golden retriever, en karabash och en labbe) Uppskattas inte om den fäller såhär jätte mycket eller kräver hög pälsvård (badas 4-7 dagar i veckan t.ex.)  Brukar vara hundvakt och har varit det mycket dock bara åt små och mellan stora hundar. Vissa har jag vaktat 3 dagar i rad (dom har sovit över och har trivits mycket) 

Har lite funderingar:

Bör man skaffa valp eller vuxen hund tycker ni? Vad tror ni passar tik eller hane? Någon ras ni tänker på när ni läser denna text? Tycker ni det låter lämpligt för oss att skaffa hund av denna beskrivning? Hur är golden valpar som valpar/tonåren/spökåldern , skiljer det sig mycket mellan tik och hane? Är dom lätta att lära (sitt, vänta, kom och sånt)?

Annons:
JoannaLi
6/18/18, 12:47 AM
#7

#6 Det var ett bra, uttänkt svar! Det låter som att ni söker som en sällskapshund. Det jag vill tillägga är att även sällskapshundar vill jobba lite med skallen, till exempel spår (person, vilt etc) eller sök (leksaker, människor, plånbok, nycklar, kantareller, Kong etc) Det finns ofta kurser på brukshundklubben, så det var en bra idé! 

Valp eller vuxen hund är en smaksak! Valp är mer intensivt jobb, men du kan också forma hunden direkt. En vuxen hund kan det å ena sidan vara lättare att veta vad man får, om det är en väldokumenterad hund med ärlig säljare, eller svårare, om det t.ex. är en oärlig säljare. 

Tik eller hane är också smaksak! Ni ska bara ha en sällskapshund, så då behöver man sällan planera runt tävlingssäsong/tjänst, och iom att din pappa är hemma behöver man inte fundera kring om det är smidigare med hanhund när hunden är hos hundpassare/dagis. 

Jag tänker någon typ av grupp 9-hund, men även till exempel en whippet, eurasier, show-spaniel eller dylikt kanske? Jodå, nog kan ni skaffa hund, särskilt om den får gå långpromenader, hitta på bus och aktiviteter och följa med på uteritter och i stallet! 

Hur goldenvalpar är skiljer sig mycket mellan variant, men generellt är de väl rätt snälla. Dock bitiga har jag hört i valpåldern. Inom starkt showavlade raser (vilket utst.golden är) kan det finnas problem med övermaskulinitet, så fråga uppfödaren hur hens linjers hanar brukar fungera kring andra hundar, andra hanar, löptikar etc. Fråga också hur stor del av hundarna som är kastrerade, och av vilka anledningar. 

Ja, retrievers har stor will to please, så  att lära sitt, vänta och kom ska vara enkelt (det är rätt enkla övningar). (Inkallning får man vara beredd att lägga stor energi på med alla raser!)

Travis D
6/18/18, 1:10 AM
#8

#7 Tack för alla svar! :D 

Jag var valp vakt 2 ggr åt en liten valp som hette Hallon. Super söt bichon havanese. Dock så bet hon Hela tiden i bokstavligen allt. Hon bet mig i örat , tårna, fötterna, händerna men mitt hår har blivit alla bitiga hundars favoriter av någon anledning. Men också det som gör mest ont heheh.

Min farfar hade en eurasier som han tränade spårning med. Jag fick följa med några gånger ut i skogen med dom när dom skulle träna :) Vilket var väldigt roligt. 

Skulle du säga att en eurasier eller en golden retriever passar "bäst" in på beskrivningen? Eller någon annan? :) (av dom du skrev)

Fuanteina
6/18/18, 1:05 PM
#9

Flatcoated Retriever, Golden Retriever, Nova Scotia Duck Tolling Retriever, Eurasier?

Huruvida hunden beter sig och fungerar med andra djur och människor beror på er och hur ni uppfostrar den.

tiger tok
6/18/18, 1:07 PM
#10

#9 Tollare är högaktiva hundar som kan bli fruktansvärt odrägliga om man inte tränar lagom och på rätt sätt.

RödPlasma
6/18/18, 6:46 PM
#11

Som tidigare sagt så kan du kolla på hundraserna i grupp 9. Dessa går att finna på Svenska Kennelklubbens hemsida. Där finns många trevliga hundar som skulle passa perfekt in på det du beskriver, dock är nästan alla väldigt små till storleken. 

Den första rasen som jag kommer att tänka på utifrån det du har skrivit är eurasier. Med rätt uppfödare får du en trevlig hund som är familjen väldigt trogen, gillar att följa med på alla möjliga äventyr utan att för den delen kräva särskilt mycket, och dessutom fäller sin päls i tussar, vilket är väldigt behändigt. Golden retriever kan också  funka om ni köper från show-linjer och om ni lägger in lite mer mental träning i vardagen. :) Även mellan- eller storpudel kanske skulle kunna vara något?

Travis D
6/23/18, 10:04 PM
#12

Pappa är väldigt förtjust i Eurasier :) 

Han gillar den rasen dock så kommer vi nog vänta ett tag innan vi skaffar någon hund då pappa ska ut och resa nu (Kina och Portugal ett tag) men man vet ju aldrig vad som händer om ett halvår eller så  :)

lizton
6/24/18, 11:21 AM
#13

Airedalterrier?

En hane mankhöjd upp till 61 cm

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/airedaleterrier/

Du funderar på eurasier. De ska inte vara sociala mot främlingar även om en del ändå kan vara det. Pälsen är lättskött, men de fäller massor under fälperioderna (du får kamma ur och fylla några  plastkassar under den tiden). Tikar fäller oftare pga löpet. Tussarna är lättplockade och väver inte in sig i möbler som hårda strån kan göra.

Annons:
Travis D
6/25/18, 11:49 PM
#14

#13 är uppvuxen med Eurasier (sedan jag var ca 5 år så har jag åkt till honom varje lov ibland på lång helger oxå) Hunden vi söker behöver inte vara sådär att den springer fram och ska hälsa på allt och alla utan mer att den inte ska vara folkskygg eller så (kunna träffa folk) Ska kolla lite på airedalterriern

Upp till toppen
Annons: