Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1141 ggr
Currson
2018-06-16 17:36

Foderhjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har precis skaffat valp, som i nuläget går på doggy eller har ätit mat som dåvarande ägare lagat själv till just hundarna. Jag vill däremot vänja över honom på ett annat foder och har kollat på Four Friends valpfoder, ett svenskt foder. Jag tycker det är viktigt att det är svenskt, just för att vi i Sverige har så pass bra råvaror att jag anser att det är onödigt att köpa massa från utlandet. Bilden är på innehållsanalysen för Four Friends valpfodret. Kan någon kunnig säga om det är bra värden? För ett ovant öga så tycker jag det set bra ut. Om inte annat kan ni tipsa något annat foder? Vill lära mig mer!

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-06-16 18:01
#1

Hej!

Jag reagerade direkt på fetthalten, tycker det låter väldigt högt, annars vet jag inte huruvida det är ett bra foder eller inte. Dock har inte mina hundar fungerat på Four Friends när jag testat det (det är ju dock såklart individuellt). Ett foder med mycket fett kan leda till problem. Jag testade en del foder med högt fettinnehåll på en av mina hundar (dock var det kanske runt 16%) och hon som annars har "stålmage" blev direkt väldigt lös i magen. 

Doggy hade jag under lång tid till mina hundar (tiken och en hund som tyvärr inte finns mer och även till yngsta hunden då han var valp) men ingen av mina hundar har egentligen mått bra på doggy (proffessional av olika slag, provade olika). Alla har mer eller mindre haft diarré, i alla fall till och från. Det är ju förövrigt också ett svenskt foder. Testade mig sedan fram till det jag har nu. 

Tycker som du att foder helst ska vara svenskt, känns bättre så (djurskyddssynpunkt, miljö osv.). Tyvärr går inte alltid det (just nu äter tyvärr yngre hunden ett veterinärfoder p.g.a. magproblem, det fodret är sjukt dyrt och inte svenskt - han har varit superkänslig sedan han var liten, dock fungerade magnusson för honom länge, hoppas när detta "skov" lagt sig att han får äta det igen - äter kortisontabletter just nu). 

Min yngsta hund (nu är han 2 år) åt detta som valp (och det är 14% fett i det): http://www.hundmat.com/meat-biscuit-junior. 

Har detta till hundarna nu: http://www.hundmat.com/meat-biscuit-adult

Lycka till med valpen och hoppas du hittar rätt i foderdjungeln :-) 

Mvh/Chinesecrestedlover

kinjelooo
2018-06-16 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Enas med ovanstående att fettet är lite hög. Valp ska man helst inte övergöda och hålla slank för ledernas skull m.m. Sen så hittar jag inte på tillverkarens hemsida något info om köttets ursprung. Är du helt hundra att det är svenskt kött? Vet att de använder asiatisk kyckling i deras torkade produkter… bifogar en bild med deras svar på min fråga.

Currson
2018-06-16 20:12
#3

Tack för ett mycket bra svar #1!! Ska absolut kika närmare på det som du tipsat om. Vad ska fettvärdet helst ligga på? Runt 15%? Gud, att deras kött var från kina hade jag ingen aning om.. Vilken besvikelse.. Det var väl helt enkelt för bra för att vara sant. Vad ska fettvärdet helst ligga på?

Changrila
2018-06-16 23:26
#4

Vill du ha svenskt/nordiskt innehåll, bra råvaror och trevlig innehållsförteckning så finns ju ett flertal olika färskfoder att välja på också.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
2018-06-16 23:52
#5

Varför är inte kolhydrater med i analysen? Fodret innehåller ju det.

Currson
2018-06-17 09:26
#6

#4 är färskfoder något att rekommendera? Som ett tillägg eller helfoder? Kan du rekommendera några? #5 ingen aning, men dom foder jag kollat på har det inte funnits med kolhydrater.. Hmm. Inte tänkt på?? Tack!

Annons:
Changrila
2018-06-17 12:11
#7

#6, Tja, själv slutade jag med torrfoder för ca 5 år sedan (har haft egna hundar i 11år) och det enda jag ångrar, det är att jag inte bytte tidigare. Jag har hittills inte varit med om ett enda färskfoder som fungerar sämre än de "bästa" torrfodren, så stor är skillnaden. Det är verkligen en enorm skillnad på hur hundarna mår beroende på vilket foder man ger, och då kan tilläggas att några vänner fick ha en lång övertalningskampanj för att få mig att alls testa färskfoder, för jag tyckte att mina hundar fungerade utmärkt på torrfoder…

Jag ger alltså färskfoder (och blandar nu även eget) helt och hållet, kan möjligen ge torrfoder som belöningsgodis om jag får gratis provpåsar men inte mer än så.

De färskfoder som mina hundar fungerat bäst på är Nordic Spannmålsfri och Bravo, men många är även nöjda med tex Mush. Jag själv köper alla möjliga sorter och blandar hejvilt så länge det är rått. Vilket jag köper beror på vad jag för tillfället får bäst pris på.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lona
2018-06-17 22:05
#8

Det enda hundfodret som det enbart är svenska råvaror i är Magnussons.
Sen finns det andra som till största delen har svenska råvaror, tex när det gäller köttet, men av naturliga skäl är en del av innehållet importerat, som ris och andra råvaror som inte går att odla/framställa här.
Hur det är med just Four Friends vet jag inte, en del svenska foder har i princip inga svenska råvaror alls.

Många väljer numera att ge hundarna foder utan spannmål, själv ser jag faktiskt inte varför potatis, baljväxter och diverse örter som de spannmålsfria fodren ofta innehåller skulle vara bättre. Man måste ha någon form av stärkelse i torrfoder, annars går det inte att göra kulor. Sen är det förstås betydligt billigare att göra ett foder med mycket kolhydratsrika råvaror som spannmål, potatis och så vidare än att göra ett som till stor del består av kött.
Jag tycker alltså att ett torrfoder bör innehålla en stor del kött, men inte att det nödvändigtvis måste vara spannmålsfritt.
Om du jämför kötthalt i ett foder, tänk på att "färskt kött" låter väldigt bra - men att en rätt stor andel av färskt kött består av vatten.
Ett foder med 40% färskt kött innehåller alltså inte lika stor andel kött som ett foder med 40% torkat kött. Lite lurigt, det där.
Billiga foder har ofta billiga råvaror, det säger väl sig självt, men ett dyrt foder behöver inte nödvändigtvis garantera bättre råvaror eller sammansättning.
Till exempel är några av de "klassiska stora fodertillverkarna" som RC, Hill's och Eukanuba betydligt dyrare än andra märken med likvärdigt innehåll. De har glassig reklam, är väl inarbetade varumärken och lever fortfarande på att de ansågs som mycket bra foder på 90-talet.😉

Färskfoder är bra, förutsatt att man har möjlighet att förvara en viss mängd fryst. Att köpa en "plastkorv" i taget är oftast inte hållbart, både ur ekonomisk och praktisk synpunkt. Det kan vara lite pill och slabb med färskfoder, beroende på vilket märke och hur de är förpackade.
Mush är ett bra märke som dessutom har färdiga "bullar" i fryst form, bara att plocka fram lämpligt antal, tina och servera.
När det gäller färskfoder bör man se upp med de som innehåller kyckling. En mycket stor andel av svenska kycklingar/höns har antibiotikaresistenta bakterier (källa; bla SVA och Livsmedelsverket). Det är viktigt att hålla koll på hygienen, som vid all hantering av kyckling - skillnaden är att en hund ofta slabbar på ett annat sätt än vad vi gör vid matlagning…

Faktiskt så har jag inte märkt någon direkt skillnad på mina hundar när jag testat olika färskfoder vs torrfoder, mer än att hundarna själva var mer nöjda när de fick ett torrfoder, som dessutom var spannmål i.

Väljer man att ge färskfoder kan det vara bra att ändå ge en liten mängd torrfoder så att hunden är van vid det. Ska man ut och resa eller liknande så är det betydligt smidigare med torrfoder än ett foder som behöver kyl och frys för förvaring.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Currson
2018-06-19 10:24
#9

#7 tack så mycket! Får kolla vidare på det där med färskfoder. Däremot har vi inte någon bra förvaring för att köpa på sig.. Det kanske är som #8 säger att det inte är så praktiskt att köpa en åt gången. Hm. #8 tusen tack för ditt svar!! Så himla hjälpsamt, vad glad jag blir!!

Chinesecrestedlover
2018-06-19 12:04
#10

Hej igen! 😃

Har funderat på att ge hundarna färskfoder, men kom fram till att jag inte skulle få plats, liiiten frys och när jag dessutom hittade detta…så blev jag ännu mer övertygad om att färskfoder inte är något jag kan/vill ge mina hundar:

http://www.sva.se/antibiotika/anmalningspliktig-resistens/esbl/esbl-i-farskfoder-for-hund

Återigen lycka till i ditt fodersökande, det är inte lätt att hitta "rätt", finns så otroligt mycket att välja på och så är ju naturligtvis alla hundar individer = foder som fungerar för en hund behöver inte fungera för en annan. Höll på bli galen innan jag hittade det foder jag ger nu, provade diverse olika utan att känna att hundarna fungerade bra på fodret.  

En del foder kan dessutom ge hunden dålig andedräkt vilket inte är kul kan jag säga, haha. När Ianto (yngsta hunden) var valp så fick han något foder med från uppfödaren, som gjorde att han verkligen stank i munnen. Man ryggade bokstavligen tillbaka när universums sötaste valp ville vara nära/pussas, blev bättre direkt då jag bytte foder. 

En liten bild för att visa vad jag menar…denna ville man knappt vara nära innan foderbytet…i alla fall inte om han ville pussas eller råkade andas på en 😂

Mvh/Chinesecrestedlover

Fisherling
2018-06-19 12:24
#11

Jag har en frys med 2,5 lådor och får ändå plats med en månadsranson av färskfoder 😃 Jag har en och Tinja har en och en halv låda.

Sugar Mist
2018-06-19 15:16
#12

Ett mush 10kg’s får gott och väl plats i ett frysfack med lite tetris-pusslande :)

-

Chinesecrestedlover
2018-06-19 15:23
#13

#11 och #12 Ja, man kanske kan få plats i en liten frys…om man inte har femtielva andra djur, vars mat behöver utnyttja frysen (förutom den lilla mat man själv lyckas förvara där då) 😂 haha.

Annons:
hemul
2018-06-19 15:25
#14

Annars kan man få en frys väldigt billigt när t.ex. Elgiganten har nån kampanj. Kostar inte mer än vad många lägger på mer eller mindre onödiga hundprylar. OK, bor man litet så får man kanske lite trångt, men det kan det kanske vara värt. Väljer man en box, så kan man ha den som avlastningsyta. Har man även en kyl-och-frys behöver man inte öppna boxen så ofta om man för över så det räcker för en eller ett par veckor åt gången.

Lona
2018-06-19 16:56
#15

Bor man pyttelitet och enbart har ett LITET frysfack som inte håller tillräckligt kallt för annat än bröd och liknande så är det rätt svårt att få in fryst (eller ens färsk) hundmat. ;-) Det hjälper liksom inte att det finns billiga frysar, jag har ändå inte plats för den, såvida jag inte hänger den i en vinschanordning i taket…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
2018-06-19 17:21
#16

Det är klart, har man mindre än ett studentrum kan det ju vara knepigt. Men det är det nog inte så många som har.

Upp till toppen
Annons: