Annons:
Etikettvalpar
Läst 1188 ggr
One.Gibbis
2018-06-15 13:28

Om rumrenhet

Hej!

Undrar hur ni gjorde för att få era valpar rumsrena. Vet att det ofta är väldigt individuellt, men jag känner att det är saker som jag eventuellt ska förändra, som kan göra det lättare för min valp. Blir ofta så att när jag är "tråkig" så har min valp lärt sig att gilla läget, och lägger sig ner istället för att göra sina behov. Om jag istället går upp i aktivitet glömmer han bort det. Ibland kan det fungera att bli jätterolig en kort stund, och sedan inte göra någonting- men bara ibland.

Upplever det som att han verkligen håller sig när han är på nya ställen, tills första bästa mjuka material dyker upp som han kan kissa på. Hur gör jag då? Kommer det succesivt förvinna när han blir belönad för att han går ute? Är rädd att det inte ska göra det, och att han kommer pinka på madrasser, mattor, filtar etc.

Borde förmodligen bara ha is i magen. Han är ju trots allt inte tre månader ännu, bara nästan. Men det är väldigt frustrerande när man har varit ute i 0,5-1h och sedan kissar han inne det första han gör (men skiter gör han iaf oftast ute)… 😕

Tacksam för tips!

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Annons:
CayKantos
2018-06-15 14:40
#1

Kantos hade jättesvårt att kissa/bajsa på nya ställen eftersom allt va så intressant! Men det är bara o vänta och och i början kan man med fördel försöka öka avståndet mellan det roliga/spännande pch då kan belöningen av när man har kissat va att få gå fram och fortsätta utforska. Att dom vill kissa på.mjukt är ej konstigt. Kantos kissar bara på asfalt när han typ kissar på sig. Jag tycker det e jätteskönt att han föredrar gräs då jag tycker det e lite äckligt med kiss o bajs på asfalten :/

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2018-06-15 14:41
#2

Men med Kantos kom mycket med åldern. Jag hade inga mattor ute i början. Men det är inga problem nu för han vet gräset e det som ger beröm och belöning 😁👌

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

One.Gibbis
2018-06-15 14:57
#3

Tack CayKantos! Skönt att Kantos lärde sig med tiden! Har tagit bort mattor, men filtar finns utlagda pga att de är hans sovplatser, tills han är stor nog att komma upp i sängen på egen hand. 😛

Han kissar lätt på uteplatsen, men så fort det är någon annan stanns tar det väldigt lång tid, om han ens gör ifrån sig. Så det är väl egentligen det jag oroar mig mest för. Skulle en dag i skog och mark kunna var något? Alltså att man åker till ett ställe och är där under dagen, eller åtminstone en stor portion av den, och belönar järnet när han kissar/bajsar? 🙂

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

hemul
2018-06-15 15:03
#4

Flytta! 😃

Hade problem för att jag är så svårväckt. Vovven fortsatte kissa på tidning på nätterna långt upp i tonåren och iom att det var så invant kunde det hända ibland på dagen också, om han var ensem hemma eller så. Så flyttade vi. Inte en droppe efter det. Fanns ju inga ingrodda dofter.

Lärde mig nåt på det. Funderar faktiskt allvarligt på att försöka hyra en billig stuga de första månaderna med nästa hund. För mina egna svårigheter att vakna kvarstår och nu har jag dessutom 3 trappor utan hiss…☺️

CayKantos
2018-06-15 15:12
#5

#3 altså med Kantos va det bara att vänta ut på nya platser. Vänta vänta vänta. Gå i cirklar typ så inget nytt händer eftersom ni ej kunde stå still. Då kommer det nog! 😁

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Elsis matte
2018-06-15 19:47
#6

Jaja, sådär gör de flesta valpar i den åldern, inget att stressa upp sig över - för i 99,99% av fallen så löser det sig inom ett par månader. Men det är jobbigt, jag vet. Undvik att rasta på nya ställen utan gå samma lilla runda/till samma plats varje rastning. Man kan ta med lite kisspapper och gräva ner om möjligheten finns, för att uppmuntra valpen. Det är inte berömmet som gör att valpen gör ifrån sig ute, utan främst att hunden när den växer kommer bli allt mer motvillig att "kacka i eget bo", och samtidigt mer avslappnad ute. Håll ut, och rasta på, det är en trist del i att ha valp men som sagt övergående…

Annons:
[Tisstassen]
2018-06-17 21:57
#7

Känner igen de där! Min valp är ca 4,5 månad nu och är typ 90% rumsren i min lägenhet, men så fort jag är hemma hos nån annan så kissar han inte ute utan vill kissa inne på tidning… jag försöker göra som du gör, tålamod och vara ute rätt länge, samt gå in och ut många ggr! Nu har jag börjat ha koppel när jag varit hos en kompis, superbra för då kunde han ej smita undan utan jag kunde gå ut flera ggr. Hos mina flräldrar vill han bara kissa och bajsa i trädgården… jag kan gå en promenad och sen komma hem och då behöver ja gå ut i trädgårn för att han ska göra ifrån sig… känns ju superfånigt! Men de blir sakta bättre! Ge inte valpen möjlighet till mjuka saker flrutom 1 sovplats! Min valp har aldrig kissat i någon korg som används som sovplats! Valpar gillar trygghet, världen är stooor… min valp vill aldrig bajsa på öppna ytor utan vill alltid göra de breve tex husväggar eller stora buskar osv…

One.Gibbis
2018-06-18 17:02
#8

Tack för alla svar hörrni! 😃 Skönt att det inte bara är jag som har det kämpigt. Ska se till att det är lite "skyddat" på de ställena som jag tar honom, och sen se till att städa med typ ettiksprit när han råkar göra inne. Sen äre bara att vara ihärdig! 😂

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Upp till toppen
Annons: