Annons:
Etikettövrigt
Läst 1203 ggr
Dividas
2018-06-14 09:40

Omplacering

Hej. Ny här på sajten.

Har en fråga ang omplacering. Om jag omplacerar min hund hur mycket är det ok att höra av sig till den nya ägaren och fråga hur det går? 
Ska man backa direkt eller är det ok att höra av sig då och då, bara för att försäkra sig att hunden mår bra? Vill inte vara för på men samtidigt känns det som att jag fortfarande vill ta del av hans nya liv men vill ju inte störa dom för mycket. 

Tacksam för åsikter

Annons:
Namiko
2018-06-14 10:06
#1

Ta upp det redan när du letar efter en ny ägare så dom vet att du vill ha lite kontakt för att få uppdateringar. Det är det enklaste sättet att sköta det på. Tex kan du säga om du skulle uppskatta att få nån bild ibland eller om du vill kunna ringa/maila och fråga hur det går.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Maria
2018-06-14 10:19
#2

Är hunden redan omplacerad?

Annars hade jag nog tyckt att det vore bra att ta upp detta med de nya ägarna. Alltid lättare att prata igenom saker.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2018-06-14 10:25
#3

De som vi fick vår hund av orkar inte riktigt med att få för mycket info om sin tidigare hund.Vi är vänner på FB så de kan följa sin hund där när de känner att de orkar.

Som kattuppfödare så vill jag ha så mycket kontakt som möjligt och finns där 24/7 för mina sålda katter.

Stolt ägare till fem La permer

Dividas
2018-06-14 15:03
#4

Tack för svar!

Ser att jag skrev lite otydligt. Han är redan oplacerad sedan några månader tillbaka. Vi pratade inte direkt om något att hålla kontakten då pga att allt var så rörigt och gick så snabbt men vi har skrivit något sms fram och tillbaka och dom säger att det går bra men man är så ju himla nojjig. Jag skulle vilja prata oftare, för att själv känna mig lugn men är så rädd att dom kommer tycka att jag är jobbig. 

Det gör fortfarande så himla ont då detta inte var något jag ville göra. Så jag funderar bara på om det är bäst att backa och "gå vidare"..

Sry om det blev lite OT..

JoannaLi
2018-06-14 23:54
#5

Jag har inga problem med att Arraks förra ägare ville hålla lite kontakt efter köpet. De fick nog 5-10 uppdateringar under de första 18 månaderna, sen försvann det lite grann. För mig skulle det inte störa om de skulle skriva och be om en uppdatering! 

Det störde mig inte heller när förra ägaren ville komma och hälsa på, även fast jag avböjde för Arraks skull. En fråga är en fråga :)

Maja2
2018-06-15 09:51
#6

Jag tycker att du skriver ett sms till nya ägarna och beskriver hur du känner, och frågar ifall de är ok med att du vill ha kontakt.

Annons:
Joyous
2018-06-15 11:14
#7

Det bästa är nog att försöka skapa en god relation redan innan hunden flyttar till den nya ägaren. Att man låter det ta tid, träffas, har provperiod, lägger till varandra på Facebook osv. Så att man redan har en viss kontakt när det är dags för hunden att byta ägare. Ibland är inte det möjligt och i ditt fall låter det som att du var tvungen att omplacera snabbt. Jag skulle skickat iväg ett sms där jag talar om att jag uppskattar att få uppdateringar om hunden då och då och att h’n gärna får höra av sig om h’n vill, men sen låta bollen ligga hos den nya ägaren. Vill den inte ha kontakt så är det ju så.

hemul
2018-06-15 13:10
#8

#4 Aha. Så det är inte om du undrar om det är OK med nya ägarna, utan mer om det kanske inte är bra för dig att hålla tät kontakt? Jag vet faktiskt inte hur jag själv skulle känna. Bara att det skulle nog vara jättesvårt i början att inte hålla kontakt. Skulle nog oroa mig. Kanske du ska fortsätta med tät kontakt ett tag men sikta på att släppa det när du känner dig säker på att din hund har det bra?

[Forest]
2018-06-15 18:08
#9

4. Alla är olika. Om vi tagit över ett djur så har vi vart öppna med kontakt det vill säga vi har första dagen redan skrivit att det gått bra för ge fd ägaren ett lugn. Sen efter någon vecka och har det vart någon fråga som kommit upp har man ställt den. Det har vart naturligt att kontakten dalat av, men första 6 mån fick dom uppdatering + bilder. Tycker du kan skriva och fråga hur de går och ställ lite frågor om du har :) Be dom skicka några kort och säg att du gärna har månadsvis kontakt för få lite ro i hjärtat kan du säga ;)

Sugar Mist
2018-06-16 03:39
#10

Min omplacerade hund har jag ägarna på facebook och får se lite av hans liv och ibland får jag meddelanden :) De vuxna hundar jag köpt har två av tre varit uppfödare som förmedlat och dessa har jag haft väldigt nära kontakt med(Ena tränade vi vallning hos och bodde/jobbade hos, den andra var vi på kennelläger varje år trots bortgången hund) och den sista av privatpersoner som jag har på facebook, så även om jag inte längre skickar meddelanden till dom så ser dom honom och får följa honom hela tiden :) Fb är väldigt bra på det sättet Jag själv har inget emot om dom skulle vilja veta något och svarar gärna på eventuella frågor dom har :) Så skicka du ett meddelande och hör hur hunden har det, jag tror inte det skadar alls

-

Grodan
2018-06-17 18:11
#11

Det beror helt på situationen. 

Jag har tagit 5 omplaceringar. Samtliga har varit avlivningshotade och inte så högt älskade och förra ägarna har bristit i mycket, så jag har faktiskt inte velat ha någon kontakt efter ett par månader. Jag ger ju hunden ett 4-ever-home med 100% egentid, kärlek, fostran mm och de gamla ägarna har inget att lära mig. Med hjälp av instruktörer, hundpsykologer och andra hundkunniga har jag kunnat läsa att hundarna ofta haft ett väldigt svårt liv tidigare och jag har då tyvärr inget att säga till tidigare ägare annat än att hunden fått ett superbra hem! Givetvis kan vi vara vänner på typ fb och de få se foton, men sällan kan jag diskutera något av värde med dem. De brukar vara nöjda med att få se foton och höra att det går bra. För det är ju så att en hund som är avlivningshotad faktiskt inte har något värde för dem… och kanske aldrig haft… och när det gäller Dobermannär det en allvarlig förteelse att inte få vara älskad och ha en egen människa.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: