Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1562 ggr
Agnes.stoltzz
2018-06-12 14:36

Han vägrar hoppa 70?

Hallåå! Min lilla hund älskar verkligen att hoppa och vi gör den nästan varje dag. Först får han springa lös på gården sen börjar vi hoppa lite låga hinder upp till 60 ungefär. Men han tvärnitar när det blir 70. Varför? Är det att han inte vågar? Han var hoppat 80 förra sommaren men nu blire ju bara 60.. Hur ska jag kunna träna honom att hoppa 70? (Vi hoppar inte alltid så högt utan vi gör det vara för skojskull! Inget tvång till höga höjder, undrar mest varför han stannar och hur jag skulle kunna få honom att hoppa)

Annons:
Jojaton
2018-06-12 14:40
#1

Antagligen tycker han ju att det är för högt. Varför är det viktigt att han hoppar så högt?

Johanna - Instagram

hemul
2018-06-12 14:43
#2

För att han kan kanske. Han har ju hoppat 80 förut. Det ÄR ju lite märkligt att han inte vill nu.

JoannaLi
2018-06-12 14:45
#3

Smärta?

Gronstedt
2018-06-12 15:38
#4

Antingen har han blivit rädd eller så gör det ont.

Agnes.stoltzz
2018-06-12 15:47
#5

Han kan inte ha ont för han hoppar ibland 75 i skogen, det är bara på gården han vägrar Hur ska jag få upp hans självförtroende på bästa sätt? :D

Lojs
2018-06-12 15:48
#6

Han kanske tycker det är lite för högt. Min ena kelpie ville ibland inte hoppa "högt" när vi körde agility (en hund på ca 45 cm i mankhöjd med hinder som var runt 55 cm). Var hon minsta trött eller omotiverad så sprang hon runt eller under vissa hinder. Jag valde att acceptera att hon tyckte det var för högt och slutade tävla med henne, på träning körde vi låga hinder och det gick hur bra som helst. 
Hon kunde alltså hoppa den högre höjden under bra förhållanden, men ibland struntade hon i vissa hinder. 

Men jag skulle främst kolla upp eventuell smärta, särskilt om detta inte hänt innan, min hund gjorde ju så ibland på högre hinder från början. 

Tänk även på att det är slitsamt att hoppa så högt, nu vet jag inte hur stor din hund är, men på svenska agilitytävlingar så behöver inga hundar hoppa över 60 cm, 65 cm internationellt. Jag tänkte som jämförelse, det är väldigt högt som du vill att din hund ska hoppa.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Elsis matte
2018-06-12 17:00
#7

Men om du bara låter honom hoppa för skojs skull, spelar höjden någon roll? Höga hopp sliter på hunden, så ser ingen anledning att pressa den till det.

Rafflan
2018-06-12 18:24
#8

Ras och  ålder på hunden?
Kan vara smärta, att den börjar se dåligt eller liknande och då är det veterinär som gäller.
Och vill inte hunden hoppa 80 cm finns ingen anledning att tvinga den, det ska ju vara kul att träna ihop med hunden, inge tvång :)

Fisherling
2018-06-12 21:43
#9

Agility har max 65 cm höga hinder av en anledning. Det är helt onödigt att tvinga hunden att hoppa så högt, speciellt en hund som inte tränats i hoppteknik (och som kanske inte heller värmts upp korrekt). Det sliter väldigt på hunden att hoppa så högt. 

Kanske har detta höghoppandet redan skadat hunden och därför vill den nu inte hoppa så högt. Och nej - skada behöver inte synas genom hälta eller liknande.

JoannaLi
2018-06-12 23:20
#10

#5 Det kan vara så att i skogen/frivilligt så blir motivationen/adrenalinet högre, och då väger det över smärtan (om det nu är smärta). Därför anser jag att min inte ska utesluta det förrän en ordentlig fysio gått igenom hunden :)

Ambrose
2018-06-13 14:58
#11

Det finns jättemånga olika anledningar till att en hund inte vill hoppa över en viss höjd/grej.

  • Den har ont, t.ex. i rygg eller bakpartiet.
  • Om hindret är täckt så tycker många hundar att det är läskigt på "nedvägen" eftersom de inte ser vad som finns bakom.
  • Den kan ha slagit i och fått ont.
  • Det kan ha blivit en fix idé, en mental spärr.
  • Hunden har dålig hoppteknik, vilket i sin tur har gjort att den har slagit i etc.

Beroende på vilken anledning det är så får man träna lite olika :)
Börja med att utesluta att hunden har ont, fundera därefter på om det kan bero på osäkerhet för att den har fått ont.
Därefter kan man träna hoppteknik på lite olika sätt. T.ex. lägga en bom framför hindret. Hundar är dåliga på att se avstånd och kan behöva hjälp med vart de ska trampa av för att inte komma för nära eller för långt bort.
Man kan även lägga en liten distans mellan den översta och näst översta pinnen så att man ser igenom.

Om det bara är en fix idé och man har säkerhetsställt att hunden inte har ont, den är inte rädd, och den har inte en dålig hoppteknikt. Så kan man i vissa fall behöva tala om för hunden att det inte är ok att vägra, bara för att lösa upp knuten. Detta gör man såklart på ett vettigt sätt, och först efter att alla andra potentiella problem är lösta. Och enbart om hunden faktiskt behöver hoppa på den höjden man vill, t.ex. för brukset eller IPOt.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Jetaime
2018-06-13 15:38
#12

#9 Fast inom tex bruks är det väl, om jag inte minns fel vissa raser som ska hoppa upp till 85cm i dom högre klasserna? Så ETT hinder på den höjden är ju lite skillnad mot en hel agilitybana :)

Elsis matte
2018-06-13 16:04
#13

#12 Fast förhoppningsvis har bruksförare bra koll på muskeluppbyggnad, uppvärmning och hoppteknik. Och ser ingen anledning att hoppa dessa höjder bara "för skojs skull"…

Annons:
Jetaime
2018-06-13 16:20
#14

#13 Håller med :)

Skivling
2018-06-13 19:56
#15

Hur stor är hunden? Hur gammal? Min hund har hoppat högt för att ta sig till löptik (hm) men jag skulle nog tycka att 70 cm är för högt för honom att nöjeshoppa och han är själv 63 cm.. men en skranglig och vinglig unghund. Även om hunden tycker att det är kul, funderar jag över om det helt enkelt är för mycket att hoppa så högt nästan varje dag? Kolla igenom hunden hos vet eller annan professionell hundmänniska, och dra ner på hoppandet lite är mitt tips. Det finns ju så mycket annat roligt man kan göra med sin hund!

Ellen_
2018-06-14 23:09
#16

Varför så fixerad vid höjden? Se till att ha kul istället!

Fuanteina
2018-06-16 20:53
#17

En stock i skogen på 70cm ser ofta mindre ut än ett agilityhinder på 70cm. Sen är underlagen i skogen ofta mycket mjukare än en gräsmatta.

Hundar är inte byggda till att lägga så mycket vikt på sina framben så det blir väldigt påfrestande för kroppen när de landar. Likadant med många andra djur. Istället för att hoppa så högt och slita på honom kan du lära honom hoppa svåra banor, jag tror också det blir roligare för honom att få lite utmaningar och inte bara hoppa samma hinder varje dag.

Upp till toppen
Annons: