Annons:
Etikettbeteende
Läst 871 ggr
[Tisstassen]
2018-06-11 20:19

Valp skäller när han ser hundar

min valp på 4,5månad börjar skälla direkt när han ser en hund. Det spelar ingen roll vilken storlek det är på hunden eller hur långt bort den är. 

jag tror att han gör detta antingen pga osäkerhet/stress eller för att han typ lärt sig att det är så man gör. anledningen till att jag tror det är för att många mindre hundar i mitt område skäller när de ser hundar och jag tror att han blev lite skrämd när han va så där pytteliten… och sedan dess skäller han också…

vad är era bästa tips för att lära honom av med detta? 

jag förstår att man ska ta tag i orsaken inte symptomet… men orsaken är ju typ hundar? jag kan ju inte undvika dem…? 

det jag gör i nuläget är att ta fram godis och söka kontakt med honom, han brukar då skälla sedan ge mig uppmärksamhet samt få en godis sen tittar han på hunden igen å skäller… så håller vi på…

Annons:
Elsis matte
2018-06-11 22:13
#1

Om du inte bara ger en godbit utan bjuder på ett helt godisregn direkt ni ser en hund? Alltså kasta en hel näve av smaskigt godis i små bitar framför honom, så att han har något annat att tänka på. Detta fungerade superbra på min yngsta som valp, som började skälla oroligt så fort hon hörde skall. Fortfarande blir hon väldigt förväntansfull när en annan hund gör utfall mot oss… Gör det dock inte om hunden är på väg rakt mot er, risken är att valpen blir inne i godisletande och sedan blir överraskad av att hunden kommit närmare.

SuperLimm
2018-06-12 22:25
#2

Prova att sätta er ute någon timma, gärna en bit in på en gräsmatta eller liknande så ni kommer kanske 20-30 meter från stället där hundarna går förbi. Sen bara sitta där och kolla på hundarna som går förbi och ignorera skällandet. Det i kombination med det som #1 skriver, godisregn, vi hundmöten på kortare avstånd kanske kunde vara något? 

Sen om ni har möjlighet kan det vara bra att gå promenader med en äldre självsäker hund som inte bryr sig om mötande hundar.

Mvh Linn

Chinesecrestedlover
2018-06-12 22:44
#3

Hej!

Min första tanke: Skvallerträning! 

Alltså kortfattat (sök på skvallerträning så hittar du mer information): DU ser en hund (gärna innan din hund har hunnit upptäcka den) och ger snabbt som tusan (INNAN den börjat skälla osv.) hunden godis (mata, mata, mata, haha). 

Med tålamod och tid så kommer hunden så småningom associera andra hundar med godis och söka kontakt med dig i stället för att skälla. Jag lyckades t.o.m. få Cain (min första hund; som var problemhund, osäker som in i… och hade inlärningssvårigheter osv.) att fatta att man inte skäller på/gör utfall mot andra hundar genom skvallerträning (tog lååång tid för honom, men lär gå betydligt fortare för en ehm…"normalbegåvad" hund).  

Lycka till 🙂

Mvh/Chinesecrestedlover

[Tisstassen]
2018-06-12 23:36
#4

jag försöker att träna på att titta på hundar på avstånd, provade lite skvallerträning idag, men kändes nästan som han blev ännu mer stressad av det? eller så var det mötande hunden som inte va nå trevlig… för min äldre hund som älskar nästan alla hundar morrade när den passerade… 

#2 men ignorera… är de verkligen effektivt? känns som om jag inte tystar ner honom så kommer han att speeda upp sig en massa och skälla helt hysteriskt… 

går med min 3åring hund som inte skäller, vill gärna hälsa men inte något annat.

SuperLimm
2018-06-20 12:17
#5

#4 om hunden går upp i stress när du skvallertränar så har du inte tillräckligt långt avstånd. Hunden ska kunna titta på det den reagerar på utan att faktiskt börja skälla eller liknande. 

Ja ignorera kan vara väldigt effektivt. Börjar man tjata på hunden och ge kommandon den inte kan kan det istället få motsatt effekt. Att hunden blir mer stressad och tror att du också skäller på den mötande hunden. Men det är bara att testa sig fram.

Mvh Linn

[Tisstassen]
2018-06-20 13:26
#6

Aa du har helt rätt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: