Annons:
Etikettaktivering
Läst 1073 ggr
frijoh
2018-06-09 15:40

”Motion”

Hur långt gick ni med era hundar per dag när dom var kring 10 månader?

Annons:
Fisherling
2018-06-09 16:08
#1

Tinja följde med på timslånga ridturer i skogen på islandhästarna vid den åldern. Men då var det skritt i skog i lugn takt och hon kunde röra sig i precis den takt hon ville.

Det är ju stor skillnad på om man går med hunden kopplad på asfalt eller om man har hunden lös i skogen, även om man går samma längd.

frijoh
2018-06-09 16:22
#2

Ja såklart! Jag har långlina på min hund så det är ju något mellanting mellan koppel och lös, och vi går alltid i skogen på skogsvägar eller stigar.

Hornslandet
2018-06-09 20:11
#3

#2 Kör på då tycker jag. Din hund klarar det nog, men akta värmen och ha förstås koll på hunden.

frijoh
2018-06-10 05:56
#4

3# tror du att typ milen funkar? :D

Changrila
2018-06-10 08:14
#5

Jag gick 6-7km ungefär, lösa hundar som for runt i full fart. Det är vad jag går med de vuxna också (även om vi går längre lite då och då). Men, då var tex min senaste valp van vid att springa i skog dagligen från att hon var 8 veckor gammal och vi hade utökat promenaderna stadigt i takt med att hon orkade mer.

Om en hund bott hos en person som tänkt att valpar inte ska röra sig och därför knappt varit ute tills de närmar sig ett års ålder, då går det såklart inte att "pang bom" börja ta rejäla långpromenader med hunden. Muskler och kondition måste byggas upp successivt för att kroppen ska hålla ordentligt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

frijoh
2018-06-10 08:16
#6

5# jag gick runt 5-7 km när hon var typ 6 månader, så hon är ju van vid att röra sig, undrar lite när man kan börja öka på.

Annons:
Upp till toppen
Annons: