Annons:
Etikettaktivering
Läst 1557 ggr
Rimmaren
6/3/18, 10:38 PM

Dog Parkour

Vad är dog parkour? Har aldrig hört talas om den föräns idag och började läsa lite om det, och det kändes som den perfekta sporten/aktiviteten för min hund som är så duktig på att hoppa och springa i skogen haha :-) Finns det kurser i det? Finns det tävlingar? Är det någon som brukar ”köra dog parkour?”. Blev bara så nyfiken! :-)

Annons:
JoannaLi
6/3/18, 11:04 PM
#1

Inga tävlingar! Det är mest en aktiveringsform. Det finns nog kurser, prova att googla "dog parkour" eller typ "balansträning för hund" + din stad :) Annars kan du kontakta en instruktör i ditt område, och fråga hen om hen har kurser, eller känner till någon som har!

CayKantos
6/4/18, 7:15 AM
#2

Jag kör dog pärlor med min lilla, e ju så bra då man kan göra det på promenad mm. Inga tävlingar men som #1 säger finns det kurser. Men det är ju bara fantasin som sätter gränser!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Isalel
6/4/18, 8:02 AM
#3

Jag har bara varit på en ”prova-på-omgång” men då var det mycket tex att hunden skulle sätta framtassarna mot stenar, klättra upp på stenar (viktigt att klättra, inte hoppa) ,förflytta sig säkert mellan olika ”hinder” och balansera på stockar. Jättekul men ganska svårt när man har en snabb hund som är svår att bromsa :)

IngaTrnqvist
6/4/18, 1:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Finns ett hundparkour.ifokus.se med massor av inspiration :) Som andra sagt ordnas det kurser och parkourpromenader på olika ställen, men man kan lite gärna träna själv. Jag tränade mer aktivt med min blandras förr, superbra för att öka kroppskontrollen och ökar även hundens självförtroende. Och använder det också nu som verktyg för att hjälpa min unghund att fokusera på annat om han är på väg att skälla på något ute. Man kan också ta titlar, de är inte officiella i SKK men man kan ansöka om dem via International Dog Parkour Association.

Upp till toppen
Annons: