Annons:
Etikettutställning
Läst 1472 ggr
Novachan
5/28/18, 10:29 PM

Råd till förstagångsbesökare av hundutställning?

Hej på er! Jag tänkte att jag skulle gå på utställningen som är i Norrköping i helgen som besökare. Jag har aldrig gått på en sådan stor utställning, eller någon hundutställning för den delen, och vet inte vad jag kan förvänta mig/hur det går till, vad som är intressant som besökare att se och göra där…. Vet inte heller riktigt hur jag ska söka upp den informationen så tänkte jag kanske kunde fråga här och se om jag kan lära mig något.

Jag förstår vilka hundar som är relevanta vilken dag men förstår inte riktigt t.ex. vilka tider man ska följa om man är intresserad av just en viss grupp, vilka tider är relevanta för besökare och sådant - om ni förstår hur jag menar?

Jag ska jobba en del av lördagen (ca. 10-14) och tänker om jag kan kolla upp vad det är jag lär missa/vad jag kan hinna se, om det är någon mening att komma på lördagen - hinner jag se något osv. Är mest intresserad av grupperna som är på söndagen men ändå.

Här är info om utställningen: https://www.skk.se/sv/OKK/Utstallningar/Nationell-hundutstallning-juni-2018/

Annons:
Belzebubble
5/28/18, 11:17 PM
#1

Jag ska ställa ut på söndagen. 

Jag är ingen proffs, men ska försöka förklara så som jag förstår det.  Utställningen börjar exempelvis klockan 9. Har jag en ras som ställs senare så får jag räkna på ett ungefär när det är vårt tur, man får kolla på PM till utställningen. Man brukar räkna att en domare hinner med ett visst antal hundar per timme. Sen är det ofta flera ringar och i olika ringar startar olika raser. 

Så till exempel på lördag. Om du kommer klockan 15 så hinner du nog enbart till finalerna. :)

Novachan
5/31/18, 7:33 PM
#2

Ser ut som att jag kan komma på lördagen i alla fall ^^

Jag vill veta om jag tolkar PM:et rätt - Om jag t.ex. vill kolla på dvärgpinscher så är det i Ring 7, betyder siffran  15 som står i samma rad att det är 15 stycken dvärgpinschers som kommer att bedömas? Jag gissar på att hundarna bedöms efter rasordning som står i kolumnen under en Ring? Så att det lär dröja ett tag innan dvärgpinschrar kommer att bedömas - alltså inte redan kl 9?

Jojaton
5/31/18, 8:31 PM
#3

#2 Precis, det kan stå tex Ring 1 Startar kl 9 Schäfer 7 Labrador 3 Dvärgpincher 20 Mops 4 Och då börjar schäfrarna atälla ut kl 9, när de är färdiga är det labbarnas tur osv. Man brukar räkna att en domare hinner med 20 hundar i timmen (brukar tycka det är högt räknat, oftast tar det längre tid men det är bättre att va i tid!)

Johanna - Instagram

Novachan
6/2/18, 6:06 PM
#4

Var så sjukt varmt idag och måste varit ännu värre för hundarna men många verkade ha bra matte/husse som hjälpte dem att kyla ner sig. Var kul att se så många hundar, var inte jätteunderhållande att se när de gjorde bedömningarna men jag var inte där hela dagen dels pga värmen. (kanske det är roligast att se mot slutet?)

Har lärt mig att det är bra att ha med sig något som kan ge skugga - tält, parasoll, paraply osv, som tur var tog jag med mig keps iaf och den kom verkligen till användning, samt att ta med sig något bekvämt att sitta på som t.ex. solstol och alla versioner av hopvikbara stolar. Bonus om man kan ha kylväska eller liknande för att hålla sin dryck kall, kan även vara bra att ta med en extra vattenflaska.

Skulle ha velat klappat mer hundar men känner mig lite obekväm att fråga folk om sådant och vill inte störa om de förbereder sig på något sätt inför bedömningarna - även om det kanske inte ser ut som så, kanske hundägarna förbereder sig mentalt - vad vet jag… Det är såklart kul att klappa hundar men jag vill också göra det för att lära mig mer om olika rasers pälsvård - tycker jag lär mig en del bara genom att känna och får då bättre förståelse än om man bara läser om det. (Har börjat småsamla lite info om olika hundraser inför framtiden) Vad tycker ni om det hela, främlingar som vill klappa hundar på utställning? Jag tänker mer att man då kanske borde boka in en tid på en kennel för de hundraser man är intresserade av men det kanske är mer okej på utställningar än vad jag tänker, om ni förstår vad jag menar?

Jojaton
6/2/18, 6:30 PM
#5

#4 Sålänge jag är färdig i ringen (eller har långt kvar till det är min tur) Har jag inget emot att folk kommer fram och pratar/frågar om min ras. Nu har jag en hund som för tillfället inte alltid uppskattar klappar och kel från främlingar, men fråga får man alltid göra. Man kan ju hålla lite koll på vad det är för ras inne i ringen (finns kataloger att köpa, annars har du ju pm:et) så man inte stör precis innan de ska in i ringen! :)

Johanna - Instagram

Upp till toppen
Annons: