Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 18846 ggr
DoroteaC
5/28/18, 7:20 PM

Aussiedor

En vän till mig har köpt en 'aussiedor''. en blandning mellan australian shepherd och utställnings Labrador. Jag själv blir alltid fundersam när det dyker upp blandraser som har ''egna'' namn. 

Enligt uppfödaren hade hon fött upp dessa ett tag och det skulle vara en perfekt familjehund. Hon ville få bort vallhunden ur aussien och labben skulle ju då enligt henne inte ha några av jaktlabbens egenskaper utan bara en famijehund. Jag själv kan väldigt lite om labben, och det jag kan om vallundar är det jag lever med i min groenendael och det jag läst och upplevt med dom. 

Så min fråga är nu, har ni hört talas om den här mixen? Vad tror ni? Kan man få bort de egenskapen som jag då ser ''gör rasen'' För vad är en aussie utan sin vall-egenskap? Blir det bara en hund som gillar långa skogspromenader, bus med barnet och lära sig sitt, tass och ligg? 

Kan man blanda två hyfsat olika (eller?) raser med varandra och då ska egenskaperna slå ut varandra? Eller hur tänker man?

Jag kan väldigt lite om sånt här för att uttala mig, men ni är ju så smarta här inne så någon kanske vet? 😃

Tror hon fick ge 14 000 för valpen också… Så den var ju inte super billig heller?

Mamman var en Aussiedor och pappan labbe om det spelr roll.

Annons:
Fisherling
5/28/18, 7:40 PM
#1

Tinja är en renrasig, registrerad Australian Shepherd som jag betalade hela 11 000 för 2015. Så grattis; hon har köpt en potentiellt farlig hund för mycket mer än en registrerad labbe eller aussie. 

För ja, det kan bli en potentiellt farlig hund. Det är knappast de BRA aussiesarna som går in i den här sortens avel, och även de registrerade dras med problem med överdriven vakt och skärpa, ljudrädslor, skygghet och en oförmåga att koppla av. Då kan du bara tänka dig hur det ligger till med de som går in i blandrasaveln.. Det är verkligen bottenskrapet av rasen.
Hälsomässigt finns även bland annat epilepsi att hålla koll på; en sjukdom som också finns i labrador. HD-problem finns i båda raserna. Hos utställningslabbar är könsbunden aggression vanligt. Sätt ihop det med en skarp ras och du kan ha ett rejält problem.

En aussie är en aussie PÅ GRUND av att det är en vallhund. Hela dess personlighet, sätt att arbeta på, dess sätt att lösa problem på och dess förhållande till människor är på grund av att det är en vallhund. Den som vill ta bort det förstår inte rasen, och bryr sig inte. 

Jag gissar att den där valpproducenten bara vill ha fina färger på valparna så de kan kränga dem för en större peng än "tråkiga" valpar.

Sugar Mist
5/28/18, 7:58 PM
#2

Bra aussies går inte i blandrasavel och vad som går mig fundersam är varför man använder en vallhund i avel om man inte ens är intresserad av vallhundens egenskaper utan vill försöka avla bort det? 

Nä, har sett dehär "aussiedor"erna och det är ju bara merle-produktioner, som säljer in sig som en perfekt, söt familjehund.
I call bullshit

-

reverse
5/28/18, 8:01 PM
#3

Jag kan bara se att den enda anledningen till att uppfödaren vill rättfärdiga att blanda något med aussien är för vackra färger och utseende. Om man inte är ute efter några av kärnegenskaperna, ge då f*n i att skapa en massa crazy blandningar.

 //Lina

DoroteaC
5/28/18, 8:01 PM
#4

#1 Känne rockså lite att det känns som någon som vill käna pengar på ''fina''hundar, ''men den har labbe i sig så den blir en snäll familjehund'' typ.

Hon ber'ttade även att uppfödaren hade 50 hundar hemma, i hungårdar ute, men ändå. Känns lite överdrivet att ha så många om man föder upp blandisar? Och hon hade flera kullar samtidigt… 

Hennes valp hade aldrig varit inomhus så just nu äter han på golv och väggar.. Kan ju säkert andra valpar göra också även om jag inte hört det förut…

Ska jag säga något till henne? Eller bara stötta henne nu?

Fisherling
5/28/18, 8:05 PM
#5

#4 Åh vad roligt, en puppymill. 

Om jag var hon skulle jag lämna tillbaka valpen. Det där är ingen uppfödare; det är en valpproducent.

DoroteaC
5/28/18, 8:06 PM
#6

Min vän ville nog gärna ha en aussie pga utssenede men visste nog egentligen att det var för mycket hund för henne. så att få en som ser nästan ut som en aussie men säljs som ''famlijehund'' var nog en ''dream come true'' för henne kan jag tänka mig.. 

Jag sa bara till henne när hon skrev till mig att hon var påväg för att hämta den att ''tänk på att du inte vet vilka egenskaper du får'' Men på uppfödaren lät det som att man bara får alla bra egenskaper…

Annons:
DoroteaC
5/28/18, 8:08 PM
#7

#4 tänkte så också… 

Men tror faktiskt inte hon bryr sig om varför uppfödaren föder upp. Hon ville ha en sådan, så nu ska hon ha den.  (tror hon tänker så) 

Jag själv hade inte köpt från ett sådan ställe men ja, vad säger man?

Fisherling
5/28/18, 8:10 PM
#8

#6 Jag skulle säga att hon borde lämna tillbaka valpen innan de fäster sig, för att stödja puppymills är väl knappast något hon vill göra? De vill ju uppenbarligen bara tjäna pengar; INGEN seriös uppfödare säger att bara de bra egenskaperna ärvs ner. Om något är det ännu större nedärvbarhet på de dåliga.. 

Det finns ju Miniature American Shepherd nu som ska vara en aktiv sällskapshund med aussiens päls och färger. Då får hon dessutom en registrerad hund. De jag träffat (och det är väl ca 15 stycken) har varit tveksamma mentalt, men om fler köper dem och kräver av rasklubben och uppfödarna att de ska avla på bra mentalitet så är ju det bra.

DoroteaC
5/28/18, 8:16 PM
#9

#8 Jag tror faktiskt inte att hon bryr sig vart hunden kommer ifrån. eller vad hon stöttar, tyvärr… 

Finns det någon chans att hunden kan bli en bra och välfungerande hund?

Fisherling
5/28/18, 8:40 PM
#10

#9 Chans finns alltid. Men om den redan äter på väggar och golv är risken att den kommer börja äta på familjen när den blir äldre och ännu mer frustrerad. Eller blir påkörd för att den bestämmer sig för att valla och hämta bilar..

DoroteaC
5/28/18, 9:25 PM
#11

#10 Ja jo… Hon har ju en schapendoes sedan tidigare, som hon tycker är en väldigt lätt hund. så ja, hon har ju fått en mindre lätt hund nu iaf. 

Finns det några bra tips jag kan ge henne, något som hon bör tänka på. Vad hunden behöver och vad som kan vara bra att lära in från början?

Rafflan
5/28/18, 9:59 PM
#12

Fast om man vill ha en bra familjehund utan vall i är ju en renrasig labrador perfekt, enda anledningen att korsa in aussie är för att få "coola" färger och tjäna pengar utan focus på hundarna och dem framtida ägarna. 
En renrasig labbe är en bättre familjehund än en "aussiedor".

#11 tips till ägaren, det är en hund med aussie hon har köpt, det går inte att välja bort dem egenskaperna, bara att börja gå valpkurs och träna och ta hjälp av instruktörer annars kommer hon få en "trevlig" vallhund som vallnyper allt när den blir glad och vallar allt som rör sig. 
Om hon inte tror dig, säg att det finns kanske en anledning att "uppfödarens" hundar bodde i rastgård.

Tycker även du kan anmäla denna "uppfödare" till länsstyrelsen anonymt.

Fisherling
5/28/18, 10:05 PM
#13

#11 Jag skulle tipsa henne om att gå på kurser på en brukshundsklubb där de har vana av arbetande bruksraser, vilket är vad en aussie är. Där kan hon förhoppningsvis få goda råd beroende på hur raserna slår ut i hennes hund. 

Även gå på passivitetskurser, det finns filtträningskurser ect. Träna massvis(!) med social träning, hantering, miljöträning ect. 

Jag hoppas det går bra för henne och hunden, men jag är ytterst tveksam till att den hunden inte kommer hamna på blocket när den är 1,5-2 år.

Annons:
Belzebubble
5/28/18, 11:21 PM
#14

Ja, alltså, i värsta fall får man väl en jagande vallhund? 😃

Har alltid varit imponerat av blandrasuppfödare som kan välja ut EXAKTA gener som avkomman ska få, och att det alltid blir trevliga familjehundar…

DoroteaC
5/30/18, 6:59 PM
#15

#14 Ja, jag tänkte också så, och hon ville ju absolut inte ha en hund som jagar.

Jag träffade valpen igår, och den va ju såklart super söt! Och väldigt framåt. gick runt ens fötter hela tiden och så. Tog mycket kontakt. Hälsade snällt på min vovve. 

Det är nog svårt att nu vi 11 veckors ålder säga hur den blir. Min valp var livrädd för andra hundar när jag fick henne men är helt tvärtom nu. 

Tydligen är rasn godkänd i usa… Det blir spännande att se hur den blir i tonåren :o

Fisherling
5/30/18, 7:26 PM
#16

#15 Finns mycket knasigt som är "godkänt" i USA..

starcastle
5/30/18, 7:31 PM
#17

Vilken organisation i USA skulle ha godkänt dom?

Inte erkänns dom av AKC eller UKC i alla fall.

Fisherling
5/30/18, 7:57 PM
#18

#17 Säkert någon hemmasnickrad klubb.

Hiro
5/30/18, 8:16 PM
#19

Vem som helst kan "skapa" en ny ras och "skapa" en ny klubb och då göra stamtavlor även om de inte är värda ett skit.  Det är ingen "ras" som är godkänd av AKC i alla fall (kollade på deras hemsida) så det kan vara en "hemmaklubb" och någon som stor avlar på "söta familjevalpar"

DoroteaC
5/31/18, 8:42 PM
#20

#17 #19 Jag har själv inte kollat men där ser man… 

Pratade med hene idag om att hon faktiskt inte vet vilka egenskaper hunden får. Och hon menade på att hon gillar alla egenskaper med både aussies och labben så att det inte spelade någon större roll. 

Försökte leka lite med valpen och blev förvånad hur han knappt ville ta i leksak och visade inte tecken alls på att vilja använda tänderna och bita på mig heller. Men jag tänker att om uppfödaren nu hade 50 hundar och flera kullar samtidigt så fanns det kanske inte så mycket tid för valparna var för sig. Min vän berättade att det var ju för att hon uppfostrade familjehundar, och då vill man inte ha någon kamplust…

Valpen kissar även på sig varje gång man lyfter upp honom.. känns ju inte så bra.. 

Vilken ras man en föder upp så tycker jag att en del saker borde man som uppfödare borde ha koll på…

Annons:
Hornslandet
6/1/18, 3:58 PM
#21

Håller med det om är sagt i tråden. Viktigt för denna ägare att gå kurser och ha stöd från kunniga personer i hundens uppväxt. Bruksklubben är nog bäst.

Men sen kommer detta om hur valpen nu är. Som sagt, exakt hur valpen är just nu säger ju inte direkt allt (som ni själva skrivit).

Iaf, värre än att det är en blandras tycker jag det är att uppfödaren verkar TOTALT oseriös, ett spån, som pumpar ut valpar på löpande band för att tjäna pengar. Hunden kan säkert bli OK trots allt som vuxen, det blir många "dåliga" blandisar (även om de ofta kan vara svåra att aktivera och bli jävla överaktiva stressknippen också). Men ändå, såklart en dålig ide.

Upp till toppen
Annons: