Annons:
Etiketthälsa
Läst 931 ggr
Candy123
2018-05-26 08:23

Kastrering

Min kelpie skall kastreras ochjag har några frågor Hur länge skall vi ha träningspaus? (Agility, Rallylydnad och nose work) Om ni har en kastrerad hane. Märkte ni någon skillnad i agility träningen? (Tex blev hunden långsammare, mindre uppmärksam osv) Skriv gärna om övriga förändringar :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Annons:
Lojs
2018-05-26 11:25
#1

Träningspaus får du prata med veterinären om, har för mig att det var ungefär en månad, men det var så längesedan så jag minns inte. 

Vår hane som kastrerades var en tervhane som framför allt pappa tävlade med, han kom upp till klass 2, men fick aldrig sista pinnen (stora, vida svängar och en lite egen hoppteknik), men vi satsade inte så mycket på att få upp honom heller. 
Det som märktes mest på vår hane var runt omkring planen, han gjorde mycket utfall innan kastrering och man fick vara ständigt beredd med ett stadigt grepp i kopplet. Efter kastreringen så blev utfallen mycket mindre intensiva och mycket färre, man behövde inte gå runt på helspänn längre, och det gjorde inte han heller, han blev mycket mer avslappnad. 

På planen, hmm, kanske att han tappade lite av det seriösa, blev lite mer flamsig och avslappnad, men inga jätteskillnader. Han var ju ingen elithund varken före eller efter. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Rafflan
2018-05-27 00:48
#2

Kastrerade min under vintern för ett par år sen, hade "koppel vila" i 17 dagar sen fick han springa löst och tränade lite lätt, men kolla mer exakt med veterinären.
Min hane fick mycket lättare att fokusera på mig under träning, han är lika snabb och speedad som vanligt, men mindre intresserad av lukter och annat som kan distrahera efter han blev kastrerad :)

MonicaLagerquist
2018-05-27 06:08
#3

Kastrerad  min hanhund när han var ett år och han blev mycket mer koncentrerad på att jaga. Jaktlaget som först varit mycket tveksamma till min vilja att kastrera en jakthund blev mycket förvånade,

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: