Annons:
Etikettbeteende
Läst 1795 ggr
Duvethon
5/23/18, 10:40 PM

Tolka hundspråk

Jag måste erkänna att jag är dålig på att tolka hundspråk, så jag undrar vad ni med mer erfarenhet tänker kring detta hundmöte. Två hundar, en äldre på 5 år, samt en unghund på 8 månader. Båda hundar visar stort intresse i att möta varandra, viftar på svansen och är ivriga att komma fram. Släpper vi kopplen "flyger" de på varandra, ser lekfulla ut. Unghunden luktar mycket på den äldre hunden, men låter sig inte bli luktad på. När den äldre hunden försöker lukta på unghunden flyger den yngre hunden bakåt och skall genast 'leka' igen. Min tolkning av mötet är att det var ett gott och lekfullt möte, men tycker det var knepigt att unghunden inte lät sig bli luktad på. Vad tänker ni om detta?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Fisherling
5/23/18, 10:49 PM
#1

Omöjligt att säga utan att ha varit där eller en video. Det finns otroligt mycket information i öronens placering, om det är långa eller korta läppar, vilken sorts blick, hur vikten är fördelad i kroppen, svansens takt som kan ha missats ect.

Duvethon
5/23/18, 10:52 PM
#2

#1 Ja, kan förstå att informationen är alldeles för otillräcklig… Har du någon tanke om varför den yngre hunden inte lät sig luktas av den äldre?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Fisherling
5/23/18, 10:59 PM
#3

#2 Vissa hundar har större integritet av andra - eller vill att det ska göras på ett visst sätt. Eller så är de osäkra och vill inte öppna upp sig på det sättet och bli sårbara. Eller så är det en unghund som inte har någon koll alls på hur man är social :P

Tinja är väldigt noggrann med hur hon ska nosas på - är du ingen nära vän så ska du vara artig som bara den, nosa lugnt och noga på hennes ansikte och öron, sen KANSKE du kan få nosa på rumpan. Men bara så länge som hon tycker är okej - flyttar du inte på dig när hon säger, då får du en åthutning. Hon avskyr hundar med alldeles för hög energinivå - de kommer inte i närheten av henne innan de taggat ner.
Tinja har av mindre kunniga blivit tolkad som "sur" och "oberäknelig", men sanningen är att det är deras hundar som inte lyssnat på de 20 avståndsökande signalerna hon gett, och nr 21 är att skälla ut dem.
Det blir en så otroligt tydlig skillnad när hon träffar språksäkra hanhundar. Då behöver hon sällan göra mer än snegla på dem när de rör sig mot hennes rumpa för att de ska fatta vinken och vända uppmärksamheten mot hennes ansikte. Det märks på henne att hon verkligen uppskattar den typen av hanhundar.

Duvethon
5/23/18, 11:05 PM
#4

#3 Ja okej, anser du att hundar har utbyte av varandra? detta är en väns hund till mig, och det vore skönt om de kom överens då vi har med hundarna ute ibland när vi är utomhus. vet inte riktigt hur jag skall tänka, eller göra, om de släpps lösa ihop. vill inte att någon ska bli skadad.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Fisherling
5/23/18, 11:14 PM
#5

#4 Jag anser att hundar har enormt utbyte av varandra - om de är på samma våglängd, eller iallafall förstår varandra och respekterar varandra. Tinja älskar sina kompisar, hon har flera stycken. Hon bor 90% av tiden ihop med familjens labbe, de sover i samma bädd, leker och äter ben ihop. 

När jag introducerar hundar till henne som jag vill hon ska bli vän med så gäller det att jag ska känna hunden så pass att jag tror att det kommer funka. Sen ska vi gå ut allihopa på promenad några gånger ihop utan att hundarna måste träffas nos-mot-nos, utan att de får leka, bara kravlöst gå på promenad tillsammans och lära sig om varandra genom kissfläckar. SEN när vi varit ute någon eller några gånger kan vi släppa dem lösa på neutral mark, men utan krav på lek, utan leksaker och utan godis. Vi människor håller oss i rörelse hela tiden. De kan få äta godis tillsammans med oss, under kontroll, men inte t.ex kasta godis på marken.

När de väl släpps lösa ihop brukar de röra sig om varandra, kissa stafett på olika fläckar och sen kan det bjudas in till lek. För mig har den här metoden fungerat till 100%. De får bygga upp en bekantskap och vänskap under lite längre tid, och då håller den längre och det blir färre missförstånd. 

Jag ogillar verkligen att släppa ihop hundar nos-mot-nos. Det är väldigt onaturligt och bjuder in till konflikt.

Duvethon
5/23/18, 11:25 PM
#6

#5 Det låter som en bra strategi. Jag tänkte liknande, att hundarna skulle gå en promenad ihop. De var så ivriga på varandra, och ville hälsa, så jag tänkte att det var ett gott tecken och lät de hälsa samt nosa därefter. Låter dumt kanske, men det är inte den andra hunden jag inte litar på, utan min egen har inte så många hundkompisar och har därför inget utvecklat hundspråk vad jag ser. Hunden har träffat några få hundar, men inte särskilt många. Jag vill därför att min hund ska utveckla sitt hundspråk på ett tryggt sätt.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Fisherling
5/24/18, 8:13 AM
#7

#6 Jag tror inte det är så smart att lära unghunden att man ska hälsa pang på med hög energi och nos mot nos - det finns massvis med hundar som tar väldigt illa upp om en hund kommer in i deras personal space så fort och intensivt. Det kan orsaka konflikter. Dessutom kan den 'iver' som hunden visar angående att vilja hälsa vara ett uttryck för social osäkerhet, precis som att hundar osäkra på människor kan bli väldigt intensiva och fjäskiga. Säger inte att det måste vara så, men kan vara det.

Jag tycker absolut att du ska låta honom träffa fler hundar, men under mer kontrollerade former, som jag beskrev innan, med hundar du litar på. :)

Upp till toppen
Annons: