Annons:
Etikettbeteende
Läst 597 ggr
frijoh
5/23/18, 1:51 PM

Lära simma

Jag bor vid en sjö och när det är varmt så gillar min hund att gå i och doppa tassarna och dricka, men hon vågar inte gå i där det är djupare än hon bottnar. Har testat att själv simma ut och se om hon hänger på, kastat ut bollar som hon gör allt för annars. Men hon är så försiktigt så hon står bara och väntar på att bollen flyter till henne, haha! Skulle så gärna vilja simma med henne som motionsform när det är varmt men tänker ju inte tvinga ut henne. Någon som vet hur man får hunden att våga sig ut för att testa något simtag? Hon är 9 månader och verkar gillar vattnet annars.

Annons:
JoannaLi
5/23/18, 2:05 PM
#1

För min har det varit att inte tvinga (inkl inte låta honom vara med när jag badar, för han får ångest när jag är ute på "farligt" vatten och simmar efter, panikslagen). En bra flytväst så att hon kan lita på att hon inte sjunker, antingen gå i med henne och t.ex. hålla henne/låta henne pausa i din famn - eller som min hund, stoppa inte ens en tå i vattnet. Han föredrar istället när jag går på en brygga med en lina, och han får simma själv. Då är han lugnast. 

När han började hyfsat lita p att han inte sjunker fick han börja simma korta (!) sträckor efter en dummy/leksak. Nu simmar han frivilligt lite grann, och glatt efter dummys :)

Elsis matte
5/23/18, 3:15 PM
#2

Det som funkade bra på min yngsta, som blev en ivrig simmare, var att helt enkelt hänga mycket i strandkanten och inte göra så stor grej av det. En vacker sensommardag, då hon var 11 månader, blev hon nyfiken på ett vasstrå som stack upp och simmade ut till det. Efter det har hon gladeligen simmat både efter kastade saker och med mig (fast hon tycker också bättre om att få sköta simmandet själv och ha tvåbeningen på land). Den äldre av mina hundar försökte jag mer aktivt få att simma, men det tog då flera år och mycket lockande för att få henne att frivilligt göra det. Men så är de iofs också olika personligheter…

Jojaton
5/23/18, 3:49 PM
#3

För min hund hjälpte det massor att ha en kompis som simmade, så att han såg att det inte var farligt. Vi har varit och badat totalt 4 ggr (han är ett år) och i söndags simmade han för första gången, innan dess har han gått som längst till magen.

Johanna - Instagram

Lona
5/23/18, 4:03 PM
#4

Det mina hundar har tyckt varit läskigast har varit just när tassarna släpper botten. De har inte gillat att behöva HOPPA i (förutom labbarna förstås), utan har velat GÅ i på en långsamt sluttande botten. Sen har jag taggat dem lite med kastade pinnar och konkurrens. Se dock upp med att låta mindre vana hundar simma med badmonster - det är inte kul att försiktigt plaska fram och bli nermejad av en simgalen kompis…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

frijoh
5/23/18, 4:07 PM
#5

Tack för svaren hörni :)! Testade idag igen att simma men det slutade med att hon blev helt hysterisk på land så hon vill nog att jag ska va på land, haha! Ska höra runt med lite hundpoolare om dom gillar att bada. Brukar era hundar också gå runt i vattnet och dricka samtidigt ? Ser roligt ut.

Soffypropp
5/23/18, 4:35 PM
#6

Min valp på fem månader hoppade i direkt när hon såg en äldre hund bada… funkade toppen :)

Annons:
peafie
5/23/18, 5:12 PM
#7

#5 Min Svart blir hysterisk om någon av oss hoppar i och badar, det är superstressande för henne. Med alla hundarna har jag undvikt stress och press, utan de får helt enkelt simma när de känner för det. Vildhunden lekte i vattenbrynet hela förra sommaren men i år simmade hon första gången vi besökte en sjö för säsongen. De får ta det i sin takt. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Ratlings
5/25/18, 9:20 PM
#8

Pysslar med detta själv… Har en hund som är likadan efter hon vart nertryckt under vatten som ung av en annan hund.

Vi går ut dit hon vågar och jag uppmuntrar varje steg hon tar. Flytväst på för att hon ska känna sig säkrare då hon inte sjunker. Vi går ut och vid varje gång hon gåe längre belönar jag och pausar, sen börjar vi om och så håller vi på.
Igår, 1 år senare med detta, vågade hon simma i 5 sekunder! Jätte stort för henne. 😂

// Lise
When nothing goes right, go left!

Upp till toppen
Annons: