Annons:
Etiketthälsa
Läst 969 ggr
Belzebubble
5/23/18, 9:44 AM

Tandsten

Hej! Min hund har fått gula missfärgningar på huggtänderna, jag undrar om det kan vara början till tandsten? Hon är ung, så det känns fel att det redan ska vara där men den senaste månaden har vi rest mycket och hon har inte fått några ben att tugga på, kan det vara så att tänderna blir gula så fort? Och får man bort det på egen hand? Vi borstar tänderna på henne också men det är inte alltid så lätt att nå överallt.

Annons:
Johannna89
5/23/18, 11:20 AM
#1

Låter som tandsten tycker jag. Verinären sa till mig att tandsten kan man skrapa själv på sina hundar. Jag upplevde iaf att min hund fick bättre tänder och andedräkt då han fick gnaga tuggben ofta. Dentastix eller något liknande funkade inte på min hund, då han inte tuggade det på samma sätt. Nu vet inte jag vad du har för ras, men mindre raser brukar ha sämre tänder vad jag har förstått. Och då kanske det är extra viktigt å sköta dom 😊

Maria
5/23/18, 12:19 PM
#2

Tandsten är ju egentligen vit men blir efterhand missförgad. Tandsten är också en beläggning som går att skrapa bort. Äldre hundar brukar få gulare tänker och det är inte alltid det handlar om tandsten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fisherling
5/23/18, 12:25 PM
#3

Jag skulle se över hundens foder om den är ung och redan börjat få gula tänder. Tinja är 3 år, har aldrig fått tänderna borstade och har fina vita tänder (och bra andedräkt). Hon äter Mush färskfoder som varieras med olika färska köttben samt olika sorters köttstycken. Benen och köttstyckena är nog det som rensar tänderna på henne. (Men har man en glupsk hund får man ju lägga tid på att lära dem ben- och köttvett)

Dentastix och liknande är bara kaloririkt godis, så det är ingen mening med att ge.

Belzebubble
5/23/18, 2:17 PM
#4

Nej, vi ger inte Dentastix alls just för att jag inte har hört något gott om dem. Istället get vi råa ben men kött på som hon får gnaga på men det har vi slarvat med sen två månader tillbaka. Hon har haft fina tänder innan så jag blev lite paff när jag såg att de var gula. Det är ingen beläggning på tanden då den känns som vanligt, det har bara blivit lite gul. Vi bokade faktiskt en tid hos vår veterinär som har gratis tandundersökning, så då får vi kanske tips vad vi kan göra bättre. Hon får Acana torrfoder. Det är ju bättre med mush men hon blir så hård i magen. Och jag trodde Acana var lite bättre än andra torrfoder. Hon är en mindre ras, shiba, men har aldrig hört att de skulle ha problem med tänderna så som exempelvis chihuahuor.

Vinternos
5/23/18, 4:27 PM
#5

Tvivlar på att fodret i sig har missfärgat tänderna, särskilt om hon har ätit det sedan tidigare. Fortsätt ge det foder som du är nöjd med och hunden mår bra av. Mina äter både torrfoder och rått, periodvis bara det ena eller det andra och har inte sett någon skillnad alls. Jag har hundar av dvärgras med utmärkta, vita tänder och trevlig andedräkt. Tror just tandborstningen är den viktigaste delen. Vad bra att du bokade tid hos veterinären för en undersökning :)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: