Annons:
Etikettvalpar
Läst 1512 ggr
Soffypropp
5/22/18, 11:44 PM

Hunden bajsar inte!

Hej jag har en cirka 5 månader gammal Klein spets valp. Hon är otroligt svår när vi är ute och går och vägrar göra ifrån sig ute men utan problem inne. Vi går alltid samma runda där hon nu har lyckats kissa några gånger och fått otrolig beröm med en liten godis! Dock vägrar hon att bajsa ute känns som vi har försökt med allt. Nu har jag henne bunden inne med sina leksaker och vatten då det är enda sätter att få henne att inte göra ifrån sig inomhus.. Problemet är att hon gärna gör ifrån sig inomhus och även äter sin egna avföring eller leker med den.. så nu är frågan hur ska jag få henne att göra ifrån sig utomhus? Hela dagen har gått ovh jag gav henne även lite extra mat då jag tänkte det kan få igång hennes mage men nix ute en timme på samma lilla runda men even på en ny gräsplätt utan resultat blir så frustrerad… tack på förhand :)

Annons:
Cragan
5/23/18, 2:12 AM
#1

kan va så att hunden inte känner sig trygg än på eran runda, valpen här bajsar inte när vi är ute i koppel än heller men har turen att ha staket runt en del av gården och där bajsas det när hon får gå fri.

Soffypropp
5/23/18, 7:45 AM
#2

Vi var ute klockan 8 nu på morgonen och då vägrade hon både kissa och bajsa hon var dessutom kopplad hela natten vid son säng och har inte gjort av sig där häller exploderar hon inte snart :/?

Fisherling
5/23/18, 8:08 AM
#3

#2 Det är inte lagligt att ha hunden bunden inomhus..

Från länsstyrelsen; "Hundar får aldrig hållas bundna inomhus och utomhus får hundar hållas bundna tillfälligt, antingen i fast lina eller i löplina."

Elsis matte
5/23/18, 8:24 AM
#4

Förmodligen upphetsning eller osäkerhet, det krävs att hunden är avslappnad för att den ska kunna bajsa. Jag hade en hund som inte kunde skita ute förrän vid cirka 8 månaders ålder… Ha inte valpen bunden inne, det är olagligt. Och genom att detta riskerar du nu dessutom att ha gett den förstoppning, vilket inte underlättar på något sätt. Du får fortsätta ha tålamod och ta ut valpen regelbundet. Ta gärna med bajset ut och lägg på lämpliga rastningsplatser, om det luktar rätt underlättar det för valpen.

CayKantos
5/23/18, 8:41 AM
#5

Sätt på en långlina och låt verkligen hunden gå vart den vill. Kantos vägrade förr bajsa ställen vart han inte typ var gömd av gräset eller gärna djupt inne i skog eller annat. Som tur har jag kunnat ha han lös till viss del. Annars har det vart att följa med ut i skogen/höga gräset. Men det tyckte han i början va lite läbbigt med stora jag som följer efter när han försöker hitta ett bra ställe att bajsa, vissa hundar vill ha sin privacy. Jag hade tyvärr ingen långlina. Men det införskaffas snart. Numera har han dock inga problem att bajsa i koppel eller i kort gräs mm. Han har dock svårt att kissa/bajsa när det händer ngt spännande. Tex mckt folk eller hundar omkring, men han blir bättre o bättre 😊

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Vinternos
5/23/18, 8:51 AM
#6

Begränsa ytan som valpen är på med hjälp av kompostgaller istället där du kan ha översikt, kopplad inomhus är inget alternativ. Rasta tills dess att hon bajsar ute, låt det ta tid.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
Hornslandet
5/23/18, 9:39 AM
#7

Långlina är en bra idé. När min hund var liten valp kunde han förvisso bajsa i koppel, men jag upplevde att det gick lättare och snabbare om han fick vara "lös" (även i lina då).

Johannna89
5/23/18, 10:54 AM
#8

När jag gick på hundkurs sa min kursledare att vissa hundar inte vill lämna spår efter sig, och därför inte bajsar någon annanstans än hemma. Va av någon gammal instinkt dom hade… Kan vara en av anledningarna som hon inte bajsar på promenad. Lycka till med övandet 😊

Soffypropp
5/23/18, 1:35 PM
#9

Ska skaffa kompostgaller och fortsätta tränandet bor utomlands och inte i Sverige och har därför inte koll på lagarna i Sverige angående hund :) långlina går hon redan på och dessutom brukar hon springa runt fritt på stranden.. dock har jag henne bara kopplad tillfälligt då hon äter sin avföring vilket inte är alls bra… Hon är väldigt distraherad av sig ute är också rädd för förstoppning… men vet inte vad jag ska göra för inget värkar hjälpa !

koppargaller
5/24/18, 6:26 PM
#10

Sätt dig på en bänk/sten o gå inte därifrån innan hon gjort ifrån sig.

Upp till toppen
Annons: