Annons:
Etikettraser
Läst 1593 ggr
Johannna89
2018-05-22 22:06

Er erfarenhet om Eurasier

Hej på er! Jag håller på och försöker komma fram till vilken hundras som skulle passa mig. Och jag har läst lite om eurasier och tycker dom verkar intressant, skriv gärna era erfarenheter om dom. Jag vill veta allt! Ge också gärna förslag på hundar som har liknande egenskapen. Tack på förhand // Johanna😄

Annons:
Travis D
2018-05-23 08:09
#1

Min farfar hade en eurasier som jag växte upp med (vi var där varje sommar och typ vartannat lov ibland även helger) 
Jag tycker det är en jätte trevlig ras. Han var väldigt lekfull på yngre dar. När han blev äldre blev han lugnare. Dock så behöver dom mycket aktivering. Min farfar körde spår och nosework (tror det var nosework) med honom. En väldigt lugn ras men han gick igång direkt på bus humör om man sprang. Han gillade inte när man kröp runt då skällde han till några gånger och typ tyckte man var konstigt och att något var fel och han gillade inte trams (bus på golvet och sånt) han gillade barn men inte riktigt när dom lekte (springer runt, kryper, skriker m.m) Han gillade hundar och skällde inget. Han gillade inte när min farfar lämnade honom ensam men han skällde inget utan kunde gnälla lite men annars satt han vi sängen / dörren och väntade och blev super glad när han kom.

Jag älskar denna ras tycker dom är lagom stora och super trevliga- om man ger dom aktiveringen dom behöver. Dom busar när dom är unga och är lugna när dom blir äldre. Nicko (egentligen Nickodemus) som han hette var pigg in i det sista och alltid på glatt humör och ville vara med.

Dock så har jag bara känt en eurasier så alla kanske inte är så men det är så som jag uppfattat rasen :)

Belzebubble
2018-05-23 09:39
#2

Jag var dagmatte åt en hane. En trevlig hund. Lite reserverad, det tog mig tid att bli vän med honom annars saknade han bara sin ägare. Han hade väldigt lätt att slappna av på nya platser och höll sig lugn inomhus. Jag fick en jättebra intryck av honom och var själv inne på att skaffa en eurasier. Vi har sen dess träffat några stycken, alla har varit trevliga hundar som blir ”lagom” glada när de hälsar, alltså inte för mycket glädje men absolut inte skygga.

Johannna89
2018-05-23 09:41
#3

Tack för svar!😄 Uppfattningen jag har fått när jag läst om dom är att dom kräver inte så mycket aktivering mer än det vanliga man ger en hund. Men jag kanske får läsa lite till. Men det verkar annars vara en trevlig ras, funderar på att åka till någon uppfödare och se hur dom är. Men vill veta så mycket som möjligt om min framtida hund så vill läsa om flera erfarenheter 😊

Johannna89
2018-05-23 09:41
#4

Tack för svar!😄 Uppfattningen jag har fått när jag läst om dom är att dom kräver inte så mycket aktivering mer än det vanliga man ger en hund. Men jag kanske får läsa lite till. Men det verkar annars vara en trevlig ras, funderar på att åka till någon uppfödare och se hur dom är. Men vill veta så mycket som möjligt om min framtida hund så vill läsa om flera erfarenheter 😊

Fridafj
2018-05-23 11:50
#5

Är du med i några grupper på facebook? Har lärt mig mycket av Eurasier Sverige eftersom det är så roligt att läsa om när folk beskriver och berättar om just sina hundar, finns några inlägg som handlar lite om typ att springa/cykla med sin hund vad jag har sett - jag brukar ibland söka efter specifika ord i grupper för att se inlägg om just det! :) 

/också inne på eurasier

Johannna89
2018-05-23 11:58
#6

Nej jag är inte med i Facebook längre, blev görle på all reklam å smutskastningar. Men man kanske kan ansluta sig och bara använda som hjälpmedel ang detta? 😄

Annons:
parsley
2018-05-23 14:08
#7

# 6 Tyvärr är det så att mycket av den information som delades och de diskussioner som fördes numera har flyttat till Facebook, eftersom folk verkar föredra att vara aktiva där, så vill du ha aktiva diskussioner, information eller komma i kontakt med ägare till vissa raser så kan det absolut vara idé att använda sig av Facebook.

Johannna89
2018-05-23 16:52
#8

Okej, ja kanske man kan ansluta sig och vara med i sånna grupper då. Jag skulle i alla fall vilja ha en hund som är nöjd att lulla runt i skogen och gå vardagspromenader, och som jag kan köra lite nosework med om jag vill. Men det ska inte vara ett måste att dom ska ha mycket hjärngympa. Det ska inte göra något om det blir uppehåll på några veckor. Och att under den tiden blir det lättare sysselsättning som att leta foder i gräset t ex. 😊

TheaV
2018-05-26 18:48
#9

Jag tror aktiveringsbehovet varierar rätt mycket mellan individer sen blir de väl lite vad man gör dem till också. Vår hane nöjer sig med allt, han har aldrig klättrat på väggarna efter några dagars vila (med bara vanliga promenader) men har inga problem att hålla igång ordentligt heller. Vi har kört både agility, rallylydnad och viltspår, han är grym på viltspår! Han är lite avvaktande mot vissa nya människor men absolut inte rädd, känns mer som att han är ointresserad. De han känner ääälskar han, han skriker av glädje när tex mina föräldrar hälsar på. Han är jättebra med alla andra hundar vi mött trots att han har blivit påhoppad några gånger. Han försvarar sig vid behov men har väldigt lång stubin och är väldigt duktig på att kommunicera, han vill leka med varenda hund vi möter :-) Han är okastrerad och har inte haft några problem att umgås med andra okastrerade hanar. 

Han är med oss överallt, om vi åker bort till kompisar över helgen följer han med, om vi åker ut och campar följer han med. Har haft med honom på medeltidsmarknader och allt möjligt utan några som helst problem. Det enda jag kan komma på som är lite jobbigt är att han inte kan vara själv hemma. Han kunde vara själv ett tag när vår andra hund fortfarande var i livet men nu ylar han när vi lämnar honom, hade vi varit mer ihärdiga med träningen tror jag dock det hade gått mycket bättre så det är nog helt vårt eget fel.

Johannna89
2018-05-26 19:13
#10

#9 okej det låter ju jättemysigt! Min önskan är att ha en hund som kan följa mig överallt men kan vara hemma några timmar (jobbar inte heltid). Den ska inte ha behovet att måsta jobba varje dag, utan nöja sig med vanlig motion och kanske lite nosework ibland. Jag är så rädd att jag ska ta mig vatten över huvet, vill verkligen att det ska bli ett bra val av hund :)

TheaV
2018-05-26 19:30
#11

#10 Tycker eurasier låter perfekt i så fall :)

Johannna89
2018-05-26 19:36
#12

Ja men då ska jag försöka träffa en sån och se hur dom är :) Har också funderat på Cavalier Boston terrier Tysk mellanspets Fransk bulldog Mops Beagle Dansk/svensk gårdshund Engelsk springer spaniel Men vissa av dom här raserna kräver ju en del. och jag känner ingen som har någon av dom raserna,så blir till att prata med uppfödare och fråga här :P

Travis D
2018-05-26 21:36
#13

Min faster hade en mops som var världens snällaste! Hon var super trevlig och blev 19 år! När hon var yngre så älskade hon att springa runt och busa och på äldre dar förlorade hon hörseln av ålder men försökte hänga på ändå. Hon skällde inget och var super snäll. När hon skulle hälsa kunde hon råka knocka än i ansiktet för hon försökte hoppa upp och pussa men hon var lite oförsiktig. Super glad in i det sista dog tyvärr av en tumör men hon hade inget problem med andningen (som tyvärr är vanligt hos raser med "inåt" nos)

Annons:
Johannna89
2018-05-26 22:54
#14

#13 ja dom verkar vara riktigt charmiga, har inte träffat någon i verkligheten dock. Men verkar vara en rolig hundras :)

Belzebubble
2018-05-27 10:22
#15

Tänk också på att beagle är en jakthund och det blir svårt att hitta en beagle till sällskap - jag har själv tittat på rasen innan och min erfarenhet är att uppfödare vill helst att hunden ska användas till jakt.

Upp till toppen
Annons: