Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1586 ggr
Isalel
2018-05-22 20:56

Vad krävs det för att äga en terapihund?

Hej! Har försökt läsa en del på terapihundar och så men hittar mest information om hur dessa hundar utbildas. Har en son som har en autismdiagnos och ADD. Ibland funderar jag på om han i framtiden skulle vara hjälpt av en terapihund, men är osäker hur mycket det skulle krävas av honom och oss att äga en sån? Kan medge att jag varken besitter tiden eller kompetensen att själv utbilda en terapihund utan isåfall skulle det vara mer aktuellt att köpa en färdigutbildad. Den hund vi har idag är på många sätt fantastisk med sonen och tröstar alltid när han är ledsen, men hon har många andra egenskaper som gör att hon inte skulle lämpa sig för ett terapihundsuppdrag. Men är det nån som vet hur mycket träning det behövs i vardagen för att bibehålla de egenskaper som en terapihund har lärts upp till? Och hur tillåtande är samhället till dessa hundar?

Annons:
anonymtjejen
2018-05-23 14:22
#1

Det enda jag vet är att man måste själv lägga ut mycket pengar på en terapihund, men det går alltid att fråga kommunen om dom kan bidra till det för din son. Och ett bra tips är att kolla via disadogs.se och andra ställen som har terapihundar.

Ratlings
2018-05-25 21:26
#2

Är det terapi eller servicehund du är ute efter?

Det krävs en hel del träning och utbildning, det kostar en hel del men man kan söka fonder. Att hitta en instruktör kan nog ge dig dom mer exakta svaren du söker, jag själv har en utbildad men inte examinerad assistanshund. Det kräver engagemang från ägaren minst sagt 😛
Jag vet inte hur kraven ser ut på terapihundar men det är hälsokrav på assistanshundar som tex inga HD/ED problem osv. Dom får inte bry sig om andra hundar heller.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Isalel
2018-05-25 22:13
#3

#2 jag vet inte exakt vad som skiljer dom åt men tanken var att ha en hund som kan vara ångest och stressdämpande när tillvaron känns jobbig i skolan, vilket den gör ganska ofta i min sons fall. Har förstått att det krävs en hel del under utbildning men det var just eftersom dom säljs färdigutbildade ibland så tänkte jag att det kanske inte krävs fullt lika mycket av föraren, för jag kan ju lägga ner viss tid - men om tanken är att sonen ska ha den så är han inte kapabel att göra alltför mycket. Men får kanske ta kontakt med nån som utbildar för att få lite mer info :)

hemul
2018-05-26 01:05
#4

Jag tror det är en assistanshund du ska ha. Och du ska absolut prata med Lizelda här på forumet. Hon har utbildat sin hund själv på distans, men jag tror hon är rätt insatt allmänt och kan säkert råda dig. PMa henne bara, hon blir nog bara glad. Här är en av hennes första trådar om sin assistanshund, men det finns flera.
https://hundar.ifokus.se/discussions/5612cc068e0e746ca5000a70-assistanshund

F.ö. tycker jag allt sånt har är superintressant. Hoppas du kan få till det och att det kommer att hjälpa din son!

Ratlings
2018-05-26 12:08
#5

#3 Låter som en assistanshund med inriktning psykisk ohälsa som du är ute efter. Du kan hitta Irene Wickman Assistanshundar på fb, hon kan ge dig all information du behöver - jag tycker hon är världens bästa instruktör! 😇

Dom färdigutbildade kostar mellan 150.000-200.000kr typ så ja… jo… Det är en hel del arbete bakom 😉
I såna fall är det ju du som får träna hunden åt din son. När jag gick utbildingen och var på helgkurserna var där flertalet som utbildade sina hundar åt sina barn.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Upp till toppen
Annons: