Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 2109 ggr
Maleficum
5/21/18, 5:54 PM

Bästa njurfodret?

Denna foderdjungel är ju inte den lättaste.

Vad skulle ni välja för njurfoder till en 14 år gammal labbe med spondylos och mild artros i höfter och armbågar?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Lona
5/21/18, 8:53 PM
#1

Fodret är den största enskilda faktorn över hur länge en njursjuk hund klarar sig så det är av största vikt att du är noga!
Jag tror inte att det är någon större skillnad på RCs och Hill's njurfoder, de är ungefär likvärdiga.
På pappret ser innehållet inte så kul ut med massa spannmål och hydrolyserat protein (dyrt är det dessutom!)- men det är anpassat precis efter vad en hund med njurinsufficiens behöver.
Lyssna inte på dem som säger att man kan ge färskfoder eller barfa, färskfoder är tokfel i värdena och ska man barfa i det här läget så ska man vara extremt påläst, annars blir även det fel. Då är det förmodligen bättre att ge ett random torrfoder med låg proteinhalt, faktiskt.
Undvik även godisar, ge helst av hans njurfoder om han tycker att det är ok. De finns även som blötmat/burkmat, jag delade upp en burk i många små portioner i tomma snusdosor som jag lade in i frysen. Lagom att ta fram några vid träning.🙂
Jag blötte även upp torrfodret, blandade i lite burkmat som jag fyllde kongar och liknande med som jag sedan lade in i frysen. Hunden fick sedan gnaga och pilla för att få i sig det.
Råa morötter är ok att ge som godis, bukfylla eller för att ge lite tugg, de passerar rakt genom magen utan att påverka njurarna.

Om hunden blir bättre av tillskott som glukosamin så tycker jag att du ska ge det. Det är bättre att ge ett njurfoder och lägga till eventuella ledtillskott än att ge ett foder för lederna eller seniorhundar och hoppas på att det funkar för njurarna också.

NSAID som Rimadyl och Metacam är inte så bra att ge om din hund får det mot artrosen? Då kan Cartropheninjektioner vara en bättre lösning, för njurarnas skull.

Sen är det ju så att din hund är rätt gammal. Nånstans tänker jag att man får balansera det där med att spara njurarna vs att "skämma bort en äldre hund" så att säga. Funkar han på njurfodret och tycker att det är ok (han är ju trots allt labrador😉) så kör på det, försök annars hitta ett foder med låg halt protein, gärna hydrolyserat.

Var noga med att hunden alltid ska ha tillgång till färskt vatten, i synnerhet nu när det är så varmt! Ta med om ni går en lite längre promenad, stanna och "vattna" honom om ni åker bil en längre stund och så vidare. Det är superviktigt att njurarna hela tiden har tillräckligt mycket vätska i kroppen för att "spola runt".

Lycka till med vovven!❤️

//Lonaa som inte är veterinär men djurtekniker och levde med en hund med njurinsufficiens i sju år🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
5/22/18, 1:15 AM
#2

#1 Tack för lång informativt svar =)

Vilken mat hon äter bryr hon sig inte speciellt mycket om så länge hon får mat ;) Morötter får redan nu som bukfylla (även om hon kan vara rätt kräsen på sort och att de måste vara skalade och helst skurna i smala stavar) och äter ofta nu sin mat som godis.

Cartrophen har hon fått i flera år nu (ända sedan hon började få problem med sin rygg och spondylosen konstaterades).

Vi har kikat på främst Hills och RC men fundera lite på om det fanns andra märken eller om det bara är dumt att leta sig in ännu längre i foderdjungeln. Hittade att Hills ena njurfoder även ska vara främjande för rörligheten, K/D + Mobility, såklart dyrare än "vanliga" K/D. Om det kan vara värt att testa?

Det "största" hotet mot hennes njurar just nu är väl tyvärr att hon ju måste äta Previcox pga sin ryggsmärta :(

Hon har ju också turen att min svägerska är veterinär (som själv har en äldre katt med njurproblem) och jag har gått hundmassage kurser så hon är nog lite bortskämd (speciellt under sommaren när vi alla bor under samma tak).

Så här på ålderns höst har hon väl blivit lite extra bortskämd också med att få smaka lite mer "rester" än vad hon fått tidigare. Är det några speciella saker (förutom de "självklart" farliga grejer man inte ska ge någon hund) som man kanske ska vara extra vaksam över att inte ge henne?

Ska påminna om vattnandet för mina föräldrar (eftersom det är där hon bor mest), tyvärr är hon lite kinkig när det kommer till att dricka under bilresa (även om hon för ovanlighetens skull faktiskt drack lite under våra pauser hem från landet i påskas), några långa promenader blir det tyvärr inte längre (även om hon fortfarande kan få sina små tokryck och bete sig mer som en valp än gammal tant vilket tyvärr oftast slutar i att hon vill lulla hem och lägga sig).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Rafflan
5/22/18, 1:23 AM
#3

Finns ju Hill's Prescription Diet k/d + Mobility som är för njurar och leder :)

Upp till toppen
Annons: