Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1408 ggr
MonicaLagerquist
2018-05-20 08:15

Vad äter din hund

Lite nyfiken på vad era hundar äter.

Är det många som forfarande ger sina hundar torrfoder?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Herveaux
2018-05-20 09:01
#1

Jag är en sån där hemsk hundägare som ger min hund torrfoder. 
Halla Lamm & Ris. 

Testat att ge färskfoder men hunden bara tittade i skålen och tittade på mig med en blick som sa "Skämtar du? Jag äter inte det där. Punkt!"
(Provade att ge det helt tinat, halvtinat och lätt uppvärmt - han totalvägrade.)
Hade gärna utfodrat med färskfoder, om hunden hade ätit det.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

MonicaLagerquist
2018-05-20 09:07
#2

Vår hund åt bara torrfoder när han flyttade hit som sexåring.När vi skrivit på ägarpappren efter en provmånad så skolade jag över honom på blötmat och hemgjord BARF.

Stolt ägare till fem La permer

JMW
2018-05-20 09:11
#3

Endast torrfoder. Taste of the Wild, spannmålsfritt.

JoannaLi
2018-05-20 09:34
#4

Arrak äter färskfoder vissa dagar, torrfoder andra, pga hur vi bor. Däremot när vi flyttar hem blir det 100% färskfoder igen, och tanken är att skola över till barf efter jaktsäsongen/när barf-frysen fyllts upp.

[IdaSoren]
2018-05-20 09:36
#5

Min hund får torrfoder, Purizon lamb & salmon. Kommer antagligen byta till färskfoder så småningom.

flocken
2018-05-20 09:38
#6

Torrfoder Just nu four friends sensitive high calorie. En säck tom o ännu inga kräkningar 👍

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
peafie
2018-05-20 09:50
#7

Mina får torrfoder och det kommer jag nog fortsätta med. Jag är alldeles för lat för att hålla på med allt kringarbete runt färskfoder för att förhindra spridning av ev. antibiotikaresistenta bakterier eller andra otäcka bakterier. De åt Acana förut och funkade bra på det, äter nu Magnussons. Jag bytte främst på grund av miljöskäl. Vill helst ha svensk köttråvara och ser inte varför man ska frakta hundmat över hela världen. De funkar finfint på det, faktiskt bättre än på Acana. Dessutom kan jag köpa det i min vanliga mataffär och slipper ta bilen till en djuraffär längre bort. Win win win. 😊

Bloggen     ○    Instagram

Maleficum
2018-05-20 11:15
#8

Min får torrfoder, för tillfället lite blandade sorter då vi fått hem säckar som annars skulle ha slängts (såna som lämnats in på smakgaranti) men har tidigare ätit Magnusson och funkade toppen på det (ingen tandsten, bra mage, fin päls osv).

Hon bor ju främst hos mina föräldrar just nu och varken dem eller jag har intresset/orken (och jag har inte platsen) för att hålla på med färskfoder och dessutom är ju damen 14 år i augusti så tror vi nog fortsätter som vi gjort :) Funkar det så funkar det och det känns dumt att krångla till det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Drakellen
2018-05-20 11:29
#9

Pepsi kommer äta carrier junior som valp, då det är det uppfödaren kör sina valpar på, och det kan köpas på granngården som ligger ca 100 meter från vår lägenhet.  Kanske mush för valpar också, beroende på om flytten går smidigt. Som vuxen kommer han nog få 50 % mush och 50%  av något av de bättre torrfodren

Isalel
2018-05-20 11:42
#10

Torrfoder, Acana. Hon verkar må bra av det så jag ser ingen anledning att byta :)

Fridaaaa
2018-05-20 12:50
#11

Färskfoder :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JMW
2018-05-20 14:24
#12

#7 Precis så tänkte jag också när Magnussons kom med ett spannmålsfritt foder. Jag bytte från ToW till Magnusson. Tyvärr så fixade inte vår hund det fodret av någon anledning. Hon blev taskig i magen och bajsade mycket mer än på Taste of the Wild.

Doodlemom
2018-05-20 15:10
#13

Jag ger mush som jag varierar med vom active.

Annons:
kinjelooo
2018-05-20 15:12
#14

Ganska laddad fråga om man lägger till ett "fortfarande"… 

Min äter torrfoder. Har testat färskfoder i en månad men det var jättesvårt att hitta rätt mängd. Hunden rasade ant. ner i vikt på några få dagar eller precis tvärtom, ökade fort. Är dessutom begränsad i urval då hunden är foderallergisk. 

Så ja, jag ger fortfarande torrfoder!

Agda
2018-05-20 15:21
#15

Torrfoder, hennes mage pallar inte rå föda (hon kan få smaka en liten klick rå älgfärs när den andra hunden får det, mer än i storlek av en liten köttbulle tål hon inte). Också får hon av våra matrester (givetvis sådant som är ok för hundarna att äta) när det finns.

Scorpio97
2018-05-20 15:33
#16

Har ingen egen hund, men mamma ger torrfoder (Magnussons) till hunden. När jag bodde hemma gav vi färskfoder ett tag men mamma tyckte det var krångligt så hon bytte tillbaka. Hunden får dock en del rått kött och liknande också.

Personligen skulle jag ge färskfoder eller BARF i första hand.


//Jessie

Jojaton
2018-05-20 15:55
#17

Framförallt Mush, ibland egenkomponerad BARF/PMR ibland andra färskfodermärken. Gjort det sen han kom hit och funkar kanon på det!

Johanna - Instagram

Sugar Mist
2018-05-20 15:56
#18

Orijen till lillfisan och Acana till den större. Händer även att dom får färskfoder, wholeprey och egen barf till och från.

-

tiger tok
2018-05-20 15:59
#19

Jag ger torrfoder. Granngården premium. Ger inte färskt pga samma anledningar som #7.

Vinternos
2018-05-20 17:17
#20

Ger både råfoder och torrfoder. Pågrund utav dålig djurhållning och smittorisker ger jag enbart kött ifrån nöt eller vilt numera.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
alltidnordin
2018-05-20 17:20
#21

Mina vuxna äter Pondus NGK eller 3xP. Fungerar kanon på det bägge två.

Valpen äter Pondus Junior/Mush Puppy. Hittills är hon inte frälst i något av det och vill hellre äta torrfoder, men nästan hela portionerna går ner med lite övertalning 😃

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Fransu
2018-05-20 18:49
#22

Båda hundarna äter torrfoder. Storpudeln får högenergifoder och gammelgubben äter seniorfoder.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

reverse
2018-05-20 19:08
#23

Mush, utfodrar inte med torrfoder sedan många år. Angående bakterier så sker det ofta återkallanden av torrfoder för att man hittat bakterier hälsovådliga för människa (salmonella till exempel). Förvånar mig hur ofta jag ser folk ha med sig torrfoder som godis och inte tvättar händerna mellan att ha tagit på det och att exempelvis äta något själva. 😜 Torrfoder är praktiskt, men ”säkert” är det inte.

 //Lina

MonicaLagerquist
2018-05-20 20:07
#24

#23

+1

Stolt ägare till fem La permer

Lona
2018-05-20 20:12
#25

Främst torrfoder, Halla Lamm och ris eller Kyckling och ris.
Det finns flera skäl, dels de som #7 skriver, sen har jag ingen möjlighet att förvara frys/kylvaror i någon större mängd. Att köpa 1-2 korvar i taget är liksom inte hållbart.
Främst är det dock för att hundarna funkar väldigt bra på det här fodret, faktiskt bättre än på färskfoder när vi testade det eller spannmålsfritt torrfoder.

Brukar ge dem lite färskfoder eller såna där "korvar" som tex Four Friends har som topping.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Garm
2018-05-20 20:14
#26

Jag ger torrfoder. Min hund vägrar befatta sig med färskfoder och jag har (just nu) inte kunskap eller plats för BARF.

Fisherling
2018-05-20 21:22
#27

Tinja får Mush färskfoder plus olika sorters köttben (revben, nackknotor, vingar ect, ej märgben) samt köttiga stycken (oxsvans, kalkonhals ect). 

Det är bara att ha vett att diska skålar och inte smeta färskfoder på allt man äger så är det inte mer bakterie-problem än med torrfoder.

Jag har en liten frys på 2 och en halv lådor och får alldeles utmärkt plats med både min frysmat och hennes, även när jag gav VoH och köpte en hel låda så fick jag plats med allt.

Annons:
IngaTrnqvist
2018-05-20 22:25
#28

Mina får prey model raw, vill veta exakt vad de får i sig. Kan ge torrfoder ibland som belöningsgodis när jag är för lat för att torka eget, men försöker att undvika det.

Rafflan
2018-05-21 00:57
#29

Torrfoder. Gav förut färskfoder men fick byta till torrfoder då det fungerar bäst på mina hundar :)
Har en allergi hund (foder och hud allergi) som vi provat olika allergi foder och andra bra foder, och när vi äntligen fick magen stabil provade vi byta till färskfoder då han inte var helt bra på allergifodret, blev bättre på färskfodret men inte helt bra, och andra hunden som har väldigt svårt att hålla vikten var alltid hungrig och mådde inte alls bra på färskfoder,. Så vi gav oss ut i "foder djungeln" igen och hittade ett spannmålsfritt torrfoder som funkar perfekt för allergihunden och hunden som har lätt att gå upp i vikt kan äta sig mätt utan att bli fet :)

Vinternos
2018-05-21 08:25
#30

#23#27 Rent generellt är det enklare att följa såkallade återkallningar eller ”recalls” av torrfoder som innehåller smitta och på så sätt välja bort. Finns hemsidor och appar som specificerar sig på detta. Problemet med rått foder, då fjäderfäprodukter, är att smitta såsom E. Coli finns i de flesta produkter(i alla fall om man ska tro på SVA). Man hade kanske önskat att det fanns större krav på att tillverkare av kommersiellt färskfoder testade sina produkter mer och hade en liknande kvalitetskontroll som vissa av torrfoderföretagen har. Jag kan tyvärr inte hitta någon information om detta.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Maleficum
2018-05-21 09:48
#31

#29 Får man fråga vad för foder du ger? Har ju själv en labbe som ju gärna skulle äta betydligt mer än hon får nu eftersom hon ju direkt blir en tunna på fyra ben så fort hon får extra saker.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jetaime
2018-05-21 16:39
#32

Mush - färdigkomponerad BARF.

koppargaller
2018-05-21 18:13
#33

#30 Källa?

Haztparken
2018-05-21 18:29
#34

Färskfoder, Priima Special NK.

Annons:
Vinternos
2018-05-21 18:38
#35

#33 Du skriver inte vad du vill ha källhänvisning på, men jag antar att du tänker på ESBL E.coli och fjäderfäbaserat färskfoder? http://www.sva.se/antibiotika/anmalningspliktig-resistens/esbl/esbl-i-farskfoder-for-hund

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Rafflan
2018-05-22 00:57
#36

#31 Magnusson Meat & Biscuit Grain Free, mest lycklig över att allergihunden funkar så bra på det :D Lilla tjockis hunden får inte fri tillgång såklart, men iaf så mycket att hon blir mätt och inte är hungrig jämnt :)
Lilla tjockis hunden motionerar ganska mycket vår, sommar och höst, men på vintern får hon lätt köldkramp så har vi svårt att motionera henne, då får hon i perioder Magnusson Meat & Biscuit Light för att inte bli tjock tills det blir varmare igen så vi kan motioner mer :)

reverse
2018-05-22 01:21
#37

Jag tycker att iaf Mush är lätt att följa. 🙂 Hos dem kan man bland annat läsa följande:

"Råvarorna i våra produkter kommer från finska slakterier nära vår fabrik i Jakobstad. Dessa slakterier betjänar främst livsmedelsindustrin, och våra råvaror genomgår samma kontroller som den mat vi människor äter."

"… bakterier undvikas genom att välja råvaror av hög kvalitet. I Finland undersöks många bakterier redan vid slakteriet, och tack vare MUSH:s noggranna egenkontroll görs också ännu en till granskning vid den egna fabriken. Finskt kött kontrolleras också av livsmedelssäkerhetsverket Evira som har ställt hårda krav på den tillåtna bakteriemängden. Livsmedlen som säljs till människor får t.ex. innehålla två gånger så många bakterier av familjen Enterobacteriaceae (t.ex. salmonella) som hundmat."

Och exempelvis 2014 fanns misstanke om salmonella i en batch och det kunde man hitta och få information om: här

 //Lina

[Tuulikki]
2018-05-22 03:57
#38

Mush färskfoder

Vinternos
2018-05-22 07:44
#39

#37 Bra! Trevligt att se ett företag som använder sig av regelbundna kontroller. Tack för informationen :)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

CayKantos
2018-05-22 07:47
#40

Jag ska från och med imorgon börja på Pondus till frukost (och eventuellt Magnussons mest and biscuit, till middag) Ni sommger torrfoder.. hur tusan får ni hundarna att TUGGA maten. Kantos sväljer hela bitar D:

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

apportbocken
2018-05-22 10:07
#41

Blandar torrfoder och färskfoder

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
Maleficum
2018-05-22 13:13
#42

#40 Gletta tuggar så länge ingen annan hund stressar henne i närheten för då inhalerar hon maten!

Vi ger mat i "slowfeed" skål (hos mamma och pappa) eller i pyramid (hos mig) eller helt enkelt kastar ut på gräsmattan för att undvika att hon äter för fort.

Är man borta där det finns andra hundar som stressar henne brukar jag sitta och ge henne några enstaka bitar åt gången och då är hon lite bättre på att tugga.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Grodan
2018-05-22 14:52
#43

Fodax


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: